• springa

Migrän utan huvudvärk och aura?

Läste precis man kan ha migrän utan aura och utan huvudvärk och att man då kan känna sig trött och okoncentrerad. Stämmer detta? Såhär står det på privatmedicin.se: "Sannolikt finns det migrän utan såväl värk som aura. I stället har patienten symtom med trötthet, okoncentration mm."

Detta har jag aldrig hört förut men tycker det är intressant då jag ibland, eller ganska ofta egentligen får en olustig känsla i kroppen. kan känna mig mer speedad liksom och blir väldigt okoncentrerad. Tycker även att synen kan bli lite annorlunda som innan ett migrän anfall med aura sätter igång men ändå händer inget.

Någon som har kunskap om detta eller varit med om det själv?

• Svar på tråden Migrän utan huvudvärk och aura?
  • 8295

Som barn blev jag först diagnoserad med migrän utan aura, några år senare vid 9-10 års åldern MED aura. Jag kan känna mig konstig i kropp/huvud innan och efter ett anfall, men inte annars. Inte heller speedad. Snarare seg, långsam, lite efter och sjuk.

Aldrig varit med om migrän utan smärtan.

• glutten

Jag har varit med om några episoder som jag då tänkte faktiskt kunde vara en form av migrän (har ibland migrän med aura och stark värk, kräkning etc). Då har jag varit liksom lite bortkopplad, haft svårt att hålla tråden och även sluddrat lite, lite grann när jag pratat. Haft svårt att komma på ord ibland också. OBS inget av detta har hindrat mig att ha en vanlig dag på jobbet; hade det varit starkare symtom hade jag definitivt kontaktat vården. Det har "bara" varit en liten aning trögare att fungera som vanligt, och det har alltid gått över efter sömn.

• 8295
    glutten skrev 2017-05-08 15:39:36 följande:

Jag har varit med om några episoder som jag då tänkte faktiskt kunde vara en form av migrän (har ibland migrän med aura och stark värk, kräkning etc). Då har jag varit liksom lite bortkopplad, haft svårt att hålla tråden och även sluddrat lite, lite grann när jag pratat. Haft svårt att komma på ord ibland också. OBS inget av detta har hindrat mig att ha en vanlig dag på jobbet; hade det varit starkare symtom hade jag definitivt kontaktat vården. Det har "bara" varit en liten aning trögare att fungera som vanligt, och det har alltid gått över efter sömn.

Det med talet har drabbat mig vid några av de kraftigare anfallen (som kan hålla i sig ett par dygn), sluddrat rejält, inte funnit ord osv. Sambon har blivit livrädd varje gång och börjat prata om stroke, hjärntumörer etc.. :)
Svar på tråden Migrän utan huvudvärk och aura?