• Anonym (murre)

    Portabel fläkt bil utan A/C

    Nu är jag ingen jätteexpert på bilar men pga ekonomi och andra orsaker har vi inte råd till att köpa ny bil eller installera A/C (skulle bli för stort ingrepp på nuvarande bil i vilket fall).

    Vi har ju kupéfläkt i bilen samt taklucka. Är det inte alltför varmt är det ju gångbart, men blir ganska varmt nog ändå.

    Funderat på att sätta in tonade rutor åtminstone bak (får ju inte göra det fram vad jag vet), men verkar väldigt komplicerat.

    Kan man köpa nån slags fläkt extra och sätta in i bilen?

    Biltema och JULA sålde nån minifläkt för 12 v uttag men frågan är hurdan den är, JULA är ju ändå JULA... Fanns nån luftkylare men de är ju typ 1,5 meter hög...

  • Svar på tråden Portabel fläkt bil utan A/C
  • Houdini

    Kolla i djuraffärer.

    Det finns fläktar där som funkar bra.

    Vi har en som både är en vanlig fläkt och som man kan sätta i en isklamp så blir det kall luft

    Vi har iofs AC i bilen men vi hade hund innan och för att det inte skulle bli för vatmt vid stopp så använde vi fläkten.

    Plus att den hjälpte ju till att vispa runt luften i hela bilen. Vi har en stationsvagn.

  • Anonym (murre)
    Houdini skrev 2017-05-09 08:49:04 följande:

    Kolla i djuraffärer.

    Det finns fläktar där som funkar bra.

    Vi har en som både är en vanlig fläkt och som man kan sätta i en isklamp så blir det kall luft

    Vi har iofs AC i bilen men vi hade hund innan och för att det inte skulle bli för vatmt vid stopp så använde vi fläkten.

    Plus att den hjälpte ju till att vispa runt luften i hela bilen. Vi har en stationsvagn.


    Det där med isklamp lät ju asbra. Du minns inte vad fläkten heter?
  • Houdini

    Jag tror det är detta märket men ör inte hundra : afp (all for paws) köpt på djurmagasinet för två-tre år sedan.

    Maken går ut och kollar den ligger i bilen ????

    Petfan heter den. Burfläkt de luxe.

    Googla burfläktar till hund och katt.

  • Anonym (murre)

    Hittade ett ex som fanns kvar på djuraffären. Ska pröva denna, får se hur vi ska montera den i bilen bara. Den är ju krokförsedd men tanken är väl direkt mot burens galler

  • Kodia

    Jag tror tyvärr inte att en liten 12 v-fläkt gör någon större skillnad för klimatet i hela bilen. Jämfört med kupefläkten är det nästan ingenting. Om det är något ställe i bilen som kupefläkten inte kommer åt kan en liten fläkt hjälpa, dock. Tex kan ett bakåtvänt barn få det svalare av en riktad fläkt. En liten fläkt hjälper på ett litet område typ som inne i en djurbur.
    Kylelement som man fryser i förväg hjälper inte heller direkt.

    Mina tips:
    Solskyddsfilm! (finns billig på tex Biltema)
    Parkera bilen i skuggan.
    Ha ett solskydd över framrutan när den är parkerad i solen. (som de har i varmare länder)
    Vädra ur bilen innan ni åker om den är varm (öppna alla dörrar inkl. bagageluckan.)
    Vatten som får avdunsta på huden! Kan åstadkommas på flera sätt, t. ex. kombinerad fläkt och sprayflaska (funkar superbra att spraya i ansiktet och på annan bar hud) eller en påse/burk med blöta tvättlappar.

  • Anonym (murre)
    Kodia skrev 2017-05-12 00:13:37 följande:

    Jag tror tyvärr inte att en liten 12 v-fläkt gör någon större skillnad för klimatet i hela bilen. Jämfört med kupefläkten är det nästan ingenting. Om det är något ställe i bilen som kupefläkten inte kommer åt kan en liten fläkt hjälpa, dock. Tex kan ett bakåtvänt barn få det svalare av en riktad fläkt. En liten fläkt hjälper på ett litet område typ som inne i en djurbur.

    Kylelement som man fryser i förväg hjälper inte heller direkt.

    Mina tips:

    Solskyddsfilm! (finns billig på tex Biltema)

    Parkera bilen i skuggan.

    Ha ett solskydd över framrutan när den är parkerad i solen. (som de har i varmare länder)

    Vädra ur bilen innan ni åker om den är varm (öppna alla dörrar inkl. bagageluckan.)

    Vatten som får avdunsta på huden! Kan åstadkommas på flera sätt, t. ex. kombinerad fläkt och sprayflaska (funkar superbra att spraya i ansiktet och på annan bar hud) eller en påse/burk med blöta tvättlappar.


    Solskyddsfilm är på väg, håller på att försöka få upp, åtminstone på sidorutorna bak. Bakrutan är krångligare dock pga värmetrådarna så ska filmen läggas omlott.

    12v fläkten kan jag lämna tillbaka, den är oöppnad, men stället jag köpte burfläkten är däremot så kinkiga att man bara får tillgodokvitto vid återköp (vilket de inte ens informerade mig om när jag frågade om öppet köp. Att ha 3-400 kr tillgodo på en djuraffär känns inte sån höjdare när vi inte har djur i hemmet...

    Anledningen till fläkten var just ifall solfilmen inte räcker eller hinner komma upp.

    Men ska jag lämna tillbaka 12v fläkten tro? Fick ju inte ens pröva den av personalen på Biltema, de bara visade den plastförseglade kartongen och sa att "den är nog bra"....
  • Houdini

    När vi hade hund och lämnade henne i bilen med fläkten igång med kylklamp i så var hon helt normal när vi släppte ut henne. Däremot började hon flämta när hon fick komma ut ur bilen, det var varmt ute.

    Vi tycker att fläkten funkar och hjälper att få ner temperaturen i bilen när det är varmt ute.

    Vi har solfilm på rutorna längst bak.

    Har man inte AC är det ju värt att prova eller hur.

  • Anonym (murre)
    Houdini skrev 2017-05-13 06:42:31 följande:

    När vi hade hund och lämnade henne i bilen med fläkten igång med kylklamp i så var hon helt normal när vi släppte ut henne. Däremot började hon flämta när hon fick komma ut ur bilen, det var varmt ute.

    Vi tycker att fläkten funkar och hjälper att få ner temperaturen i bilen när det är varmt ute.

    Vi har solfilm på rutorna längst bak.

    Har man inte AC är det ju värt att prova eller hur.


    Sant sant. Men ni hade bildörrarna och fönster stängda då och fläkten på?

    Har ju sett folk som lämnar baklukan (kombi) öppen med hunden i bur. Nu förmodar jag att man har någorlunda koll på bilen emellanåt för hade aldrig vågat lämna bilen med bakluckan öppen. Finns så många idioter som stjäl hundar eller vandaliserar. Knappt jag vågar ha rutan öppen nån cm.

    Men själva grejen är att värmen kommer framförallt under körning. Står vi still är det inga större problem. Då är det lätt att vädra. Skulle vi köra upp alla rutorna under färd får man hörselskador för det blir nått slags tryck i luften som bullrar i öronen... Solen kan man just inte undvika såvida det inte är mulet, men varma sommardagar med moln är inte heller nån hit alla gånger, sådär som innan ett rejält åskväder...
  • Houdini

    Bilen var helt stängd när vi lämnade henne i bilen.

    Annars är det ju meningslöst att köra fläkten.

    Det var bara ca 19-20 grader i bilen och över 25 grader ute.

    Vi brukade ha fläkten igång under färd också för att få runt luften i bilen.

  • Anonym (Duff)

    Vad är det för bil? Inte så att modellen såldes med ac som extratillbehör, isf kan ju skroten vara ett billigt alternativ. Om du kan skruva lite själv dvs.

    Dom 12v extrafläktar man kan köpa är totalt värdelösa. Iaf dom jag sett,möjligt att det finns bra men tvivlar.

    / från en som nyss monterade bort ac'n då det tog onödig plats i motorutrymmet, livet är rättvist;)

    (Btw, det går utmärkt att lägga solskyddsfilm över värmetrådarna)

  • Anonym (murre)
    Anonym (Duff) skrev 2017-05-15 07:48:53 följande:

    Vad är det för bil? Inte så att modellen såldes med ac som extratillbehör, isf kan ju skroten vara ett billigt alternativ. Om du kan skruva lite själv dvs.

    Dom 12v extrafläktar man kan köpa är totalt värdelösa. Iaf dom jag sett,möjligt att det finns bra men tvivlar.

    / från en som nyss monterade bort ac'n då det tog onödig plats i motorutrymmet, livet är rättvist;)

    (Btw, det går utmärkt att lägga solskyddsfilm över värmetrådarna)


    Angående värmetrådarna, i guiden stod att man skulle lägga filmen omlott över värmetrådarna, alltså sitta och skära ut bit för bit. Hade varit enklare, om möjligt, att skära ut ett helt ark och köra över, men kanske smälter? Vet inte vad som annars sker om värmen slås till på rutan.

    Vet faktiskt inte vad det fanns för extratillbehör, den är ärvd, Honda årsmodell -93. Förre ägaren valde bort just A/C. Nu finns ju taklucka men den hjälpte inte så himla mycket, förde ett sabla oväsen istället (fast praktiskt om man vill skicka arga meddelanden (fingret) mot idioter i trafiken, eller vinka åt nån snygging på stan...).

    Ska det in A/C då lär man väl skära ut och greja i bilen för ska väl kopplas in andra slangar och utsug och gud vet vad. Får känslan av att A/C anpassade bilar har motor och annat monterade lite anorlunda för att få plats med allt. Tcker det ser trångt ut nog i utrymmet... Jag är ingen jättepillig person, kan byta däck, kolla oljan, tanka. Det mest avancerade jag gjort var väl att koppla bort bakljusarmaturen för att laga en läcka i packningen...
  • Anonym (Duff)
    Anonym (murre) skrev 2017-05-15 18:38:41 följande:

    Angående värmetrådarna, i guiden stod att man skulle lägga filmen omlott över värmetrådarna, alltså sitta och skära ut bit för bit. Hade varit enklare, om möjligt, att skära ut ett helt ark och köra över, men kanske smälter? Vet inte vad som annars sker om värmen slås till på rutan.

    Vet faktiskt inte vad det fanns för extratillbehör, den är ärvd, Honda årsmodell -93. Förre ägaren valde bort just A/C. Nu finns ju taklucka men den hjälpte inte så himla mycket, förde ett sabla oväsen istället (fast praktiskt om man vill skicka arga meddelanden (fingret) mot idioter i trafiken, eller vinka åt nån snygging på stan...).

    Ska det in A/C då lär man väl skära ut och greja i bilen för ska väl kopplas in andra slangar och utsug och gud vet vad. Får känslan av att A/C anpassade bilar har motor och annat monterade lite anorlunda för att få plats med allt. Tcker det ser trångt ut nog i utrymmet... Jag är ingen jättepillig person, kan byta däck, kolla oljan, tanka. Det mest avancerade jag gjort var väl att koppla bort bakljusarmaturen för att laga en läcka i packningen...


    Det är bara att lägga över trådarna. Har nog tonat ett 100tal bilar allt från dyr proffstoning till det billigaste på biltema, aldrig varit med om att det smält.

    Kan vara lättare att dela den 2-3 gånger för att inte få luftbubblor pga rutans böj. Går med värme oxå men då är det nästan smidigare att plocka ut rutan först.

    En ac är inte så komplicerad egentligen. Du behöver en längre rem för att kunna driva kompressorn och en genomgång mellan förångaren och fläkten, i övrigt är det ett separat system. Förutom lite el och fästen då.

    Men visst,det är lite jobb med det, så kanske ändå ska avråda ifrån det.
  • Anonym (murre)
    Anonym (Duff) skrev 2017-05-16 08:13:52 följande:

    Det är bara att lägga över trådarna. Har nog tonat ett 100tal bilar allt från dyr proffstoning till det billigaste på biltema, aldrig varit med om att det smält.

    Kan vara lättare att dela den 2-3 gånger för att inte få luftbubblor pga rutans böj. Går med värme oxå men då är det nästan smidigare att plocka ut rutan först.

    En ac är inte så komplicerad egentligen. Du behöver en längre rem för att kunna driva kompressorn och en genomgång mellan förångaren och fläkten, i övrigt är det ett separat system. Förutom lite el och fästen då.

    Men visst,det är lite jobb med det, så kanske ändå ska avråda ifrån det.


    Ja det lär nog inte bli klart i år i alla fall. Med A/C alltså. Har inget regelrätt garage att hålla mig till, och tvivlar på att det är något man gör på en dag, åtminstone inte som nybörjare. Skickade en fråga till den lokala bilverkstaden jag brukar nyttja så får se vad de säger.

    Men hur kommer det sig att man föreslås splitta upp bitarna i så små i den plastfilm jag fick med? Har ju måttat upp rutorna så ska bara till att rita upp på plastfilmen och skäras till i princip, och om möjligt korrigeras något på storleken. men har inte varit något bra väder för arbetet. Blåst och jäkelskap.

    Försökte bilda mig en uppfattning av hur kupefläkten skiljer sig från ett A/C system, eller hur det ser ut med och utan. Delar verkar ju finnas, kompressorn var väl dyrast, nån tusenlapp, men det är ju som sagt en del arbete...
  • Anonym (Duff)
    Anonym (murre) skrev 2017-05-16 20:06:21 följande:

    Ja det lär nog inte bli klart i år i alla fall. Med A/C alltså. Har inget regelrätt garage att hålla mig till, och tvivlar på att det är något man gör på en dag, åtminstone inte som nybörjare. Skickade en fråga till den lokala bilverkstaden jag brukar nyttja så får se vad de säger.

    Men hur kommer det sig att man föreslås splitta upp bitarna i så små i den plastfilm jag fick med? Har ju måttat upp rutorna så ska bara till att rita upp på plastfilmen och skäras till i princip, och om möjligt korrigeras något på storleken. men har inte varit något bra väder för arbetet. Blåst och jäkelskap.

    Försökte bilda mig en uppfattning av hur kupefläkten skiljer sig från ett A/C system, eller hur det ser ut med och utan. Delar verkar ju finnas, kompressorn var väl dyrast, nån tusenlapp, men det är ju som sagt en del arbete...


    Det är ju inte allt för ovanligt att man delar bakrutans film i 2-3delar, inte så att dom menar att 'om' man skarvar så ska skarven ligga över en tråd?

    Isf är det ju estetiskt lämpligt, annars har jag ingen aning.

    Om du orkar hålla på med kylklampar så fungerar ju det oxå förutom på långresor, (missade det inlägget innan).

    Googla "homemade AC" på bilder så får du nog lite inspirationstips.
  • Anonym (murre)

    Ska pröva få upp på de mindre rutorna först och främst. Det knixigaste jag kan se är ju där rutorna kan vevas ner. I och med att det går upp i nån list och tätar, risk för att det skavs eller trycks bort i samband med montering.

    Det svåraste momentet jag ser är att få till rätt form, sen ska jag nog försökar ragga på ett garage = mindre blås.

    Skulle ju sprayas vatten med lite diskemedel på rutan (rengöring innan naturligtvis) och sen skulle filmen på och ev efterjusteras och så skulle vatten och luftbubblor pressas ut.

    Man kunde förslagsvis sätta upp det mot ett fönster så man kunde få bort skyddsplasten lättare, men då lär jag hitta en portabel fönsterruta....

    Har ni några andra tips vid montering?

  • Anonym (Duff)
    Anonym (murre) skrev 2017-05-17 11:40:30 följande:

    Har ni några andra tips vid montering?


    Nu för tiden plockar jag alltid ut rutorna, iaf sidorna, fast var nog inte svaret du ville höra:). Kör du med dom på plats.

    * Gör inget om du får en tredje hand när man lägger på den / drar bort skyddsfilmen. Smidigare än att vara själv, självklart går det bra ändå men...

    *Brukar lägga filmen på taket eller huven när jag drar bort skyddsfilmen, tvättad då.

    * Se till att toningen kommer nedanför listen på rutan, finns inte en chans att den stannar i längden om det går upp o ner över en skarv. (om det skulle släppa lite på nått ställe är transparent nagelack bra som lim)
    Och använd INTE rutan det närmsta dygnet/dygnen.

    * Spraya både på filmen och rutan, blir mer lätthanterligt.

    * Monteringskrapan som följer med i förpackningen är oftast ingen höjdare, köp hellre en lös. Finns bland annat på biltema för en 20-40lapp.

    * Värmepistol/hårtork kan vara bra för lite formning, rutorna är ju inte helt plana direkt. Fast var försiktig så du inte bränner toningen.
    Det är många som kör utan, fast då måste du dela bakrutefilmen minst en gång på längden, går inte skrapa ut bubblorna annars.

    Lycka till, och var inte för kritisk. Har aldrig sett någon som fått till en bra (i mina ögon) toning dom första gångerna man gör det.
  • Anonym (TD)

    Jag har tidigare haft bil utan AC och hade ett favvis-knep. Genom att veva ner en framruta och andra sidans bakruta blev det skönt drag genom kupén och jag behövde inte öppna så mycket. Körde jag själv valde jag passargerarsidan fram och bakrutan på min sida.

Svar på tråden Portabel fläkt bil utan A/C