Får man minskad sexlust under klimakteriet?
Får man som kvinna minskad sexlust under klimakteriet? Finns det något man kan göra eller blir det aldrig bra igen?
Får man som kvinna minskad sexlust under klimakteriet? Finns det något man kan göra eller blir det aldrig bra igen?
För egen del är svaret på din fråga ja.
Var tidig in i klimot (32) och 10 år senare, trots östrogen får jag nattliga svettningar och ömma bröst i omgångar fortfarande. Har inget positivt att säga om tillståndet.
Mitt svar är nej. Jag har haft en smärtfri övergång, en kortare tid med vallningar och mensen slutade från en dag till en annan. Det som märktes var kraftigare blödningar innan och ansträngningsinkontinens (som jag inte hade haft tidigare). Men det var övergående.
Nu var jag i "normal" tid, var över 52 när det var över och hade problemen under ett drygt halvår.
Det jag använder numera är lokalt östrogen för att slemhinnorna blir skörare och förutom att det kan ge smärta vid samlag, så ökar även risken för UVI.
Sexlivet har inte påverkats alls av min övergång
Nej tyvärr skulle jag säga! Med tanke på alla de mycket oangenäma symptomen och problemen som kroppen ställs inför. Läser kommentaren ovanför från den mycket lyckligt lottade kvinnan vars sexliv inte påverkats och känner inte alls igen mig i det. Men precis som ovanstående kör jag ovesterin för slemhinnorna 2 ggr i veckan och även påbörjat hormoner för att jag inte kunde uthärda alla hemska biverkningar som började med svallningar både dag och natt och förstörde sömnen i flera år. Sedan smärta vid samlag och speciellt efteråt med svampinfektioner, UVI och överdriven känslighet. Men lusten ökade nästan dramatiskt för mig i övergången och gjorde mig extremt besatt av sex i perioder. Tyvärr var jag inte i en fast relation när det var som värst vilket var en otrolig förlust. Hade görna ägnat mig åt sex flera ggr om dagen;)
Verkar som 3/4 av alla kvinnor får enorma symptom som påverkar sexlivet och den egna kroppsförhållningen. De flesta går upp i vikt runt midja och höfter och kroppen gör om muskler till fettceller för att bevara östrogenet i kroppen vilket ökar cellulitbildningen och öjämnheter i huden till de flestas förfäran. Ingen rolig resa alls och huden som rasar och blir otroligt tunn och slapp. Har du tur är du bland de 1/4 av kvinnorna som har det förhållandevis lätt och kort och kan fortsätta livet som vanligt.
Ja, för min del så har det blivit så men det gör mig inget. Vallningar har jag fortfarande, inga andra symtom.
Viktuppgången nämnde jag inte! Har kämpat som tusan för att gå ner och minska på kroppsfetthalten. Inte nån lätt match.
Lätt inkontinens här också.