• Anonym (Mamma)

Hon äter mest på natten, tips?

Jag har en 8-mån bebis som ätit ersättning från start. Problemet är att hon äter mest på natten. Hon vaknar minst en gång i timmen och vill ha mat. Får hon det så somnar hon om på 10 min, annars så blir hon ledsnare/argare tills hon vaknat helt och är då väldigt gnällig och kan inte somna om (även om hon får mat) på några timmar. Är man snabb med maten så halvvaknar hon bara och somnar om på 10 min. Har provat med vatten i flasks och napp men de spottar hon bara ut. Hon äter kanske en halvliter ersättning totalt på natten.

På dagen vill hon inte ha ersättning mer än kanske 20 ml åt gången förutom innan dagsvilan, då äter hon kanske 60 ml (och somnar så). Jag ger också gröt/puré/smakprov av vår mat och det vill hon ibland ha, ibland inte. Jag ger det till lunch, middag och två mellanmål. Hon äter bra vid kanske 2 av dessa mål, olika varje gång. De andra 2 målen så fräser hon och spottar. Det verkar inte ha att görs med vad hon får. Det som är gott en gång spottas ut nästa och är gott igen tredje gången.

Hon går upp bra i vikt och ligger en kurva över medel ungefär. Har inte haft några magproblem eller så.

Känns tokigt att hon äter mest på natten och man blir ju jättetrött av att vakna en gång i timmen. Någon som har tips eller kan det ändra sig av sig självt?

• Svar på tråden Hon äter mest på natten, tips?
  • Anonym (N2)

En 8-månaders behöver inte äta på natten om hon äter ordentligt på dagen. Jag skulle försöka ge så mycket som möjligt på dagen och sen typ gröt eller välling innan läggdags. Sen skulle jag bara erbjuda vatten om hon vaknade på natten. Med största sannolikhet så ordnar det sig på två eller tre dagar. Jag skulle inte erbjuda ersättning under natten alls.

• nnnnnnnn

Intensivmata minst 1 vecka, så kanske natten fasar ut sig själv. Det är lättare om barnet själv sover över sina nattmatningar, än att du ska plåga dig själv och barnet under natten genom att inte ge mat när det vill ha det.

Intensivmata = ge mat minst varannan timme oavsett om barnet verkar hungrigt eller ej, det kommer säkert att gå åt en del i onödan, men blanda ändå ersättning och ge varannan timme.

ex:
     7.00 vaknar = ersättning
    9.00 mellanmål + ersättning
    11.00 lunch + ersättning
    13.00 ersättning
    15.00 mellanmål + ersättning
    17.00 middag + ersättning
    19.00 kvällsgröt + ersättning
    21.00 ersättning i sömnen
    Sen får du se hur natten blir.

Och kom ihåg att ge lite kokosolja, rapsolja eller vilken olja du föredrar på tesked någon/några gånger per dag.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (N2) skrev 2017-05-09 21:33:34 följande:

En 8-månaders behöver inte äta på natten om hon äter ordentligt på dagen. Jag skulle försöka ge så mycket som möjligt på dagen och sen typ gröt eller välling innan läggdags. Sen skulle jag bara erbjuda vatten om hon vaknade på natten. Med största sannolikhet så ordnar det sig på två eller tre dagar. Jag skulle inte erbjuda ersättning under natten alls.

Nej jag vet, det är som en dålig ovana hon fått de senaste månaderna. När hon var 3 mån så sov hon iaf 5-6h i streck men sedan har det bara blivit sämre...

Jag har provat vatten men hon spottar ut flaskan och gnällskriker sig vaken och sedan är hon vaken flera timmar och vänder på dygnet... kan prova att göra så ändå ett par dagar om inget annat funkar men eftersom jag har fler barn så blir det jättejobbigt att vara uppe hela nätterna flera nätter i rad, har redan massiv sömnbrist av alls uppvaknanden. Men får försöka få hjälp de nätterna isf så kan jag sova lite på dagen. Kommer gå tidigast om en månad då jag kan få avlastning och hjälp så vill gärna prova annat innan.
  • Anonym (Mamma)
    nnnnnnnn skrev 2017-05-09 21:41:46 följande:

Intensivmata minst 1 vecka, så kanske natten fasar ut sig själv. Det är lättare om barnet själv sover över sina nattmatningar, än att du ska plåga dig själv och barnet under natten genom att inte ge mat när det vill ha det.

Intensivmata = ge mat minst varannan timme oavsett om barnet verkar hungrigt eller ej, det kommer säkert att gå åt en del i onödan, men blanda ändå ersättning och ge varannan timme.

ex:

7.00 vaknar = ersättning

9.00 mellanmål + ersättning

11.00 lunch + ersättning

13.00 ersättning

15.00 mellanmål + ersättning

17.00 middag + ersättning

19.00 kvällsgröt + ersättning

21.00 ersättning i sömnen

Sen får du se hur natten blir.

Och kom ihåg att ge lite kokosolja, rapsolja eller vilken olja du föredrar på tesked någon/några gånger per dag.

Intressant, den här metoden har jag aldrig hört talas om innan! Den ska jag absolut prova, hade ju varit otroligt bra om den funkade. Jag testar redan imorgon, kan skriva här hur det går.

Är oljan för att öka mättnaden? Eller någon annan orsak? Ska jag ge en tesked med bara olja då eller blandad med ersättning? Och en tesked åt gången eller hur mkt?
  • nnnnnnnn
    Anonym (Mamma) skrev 2017-05-09 21:53:06 följande:
    Intressant, den här metoden har jag aldrig hört talas om innan! Den ska jag absolut prova, hade ju varit otroligt bra om den funkade. Jag testar redan imorgon, kan skriva här hur det går.

Är oljan för att öka mättnaden? Eller någon annan orsak? Ska jag ge en tesked med bara olja då eller blandad med ersättning? Och en tesked åt gången eller hur mkt?
    Om man ökar på med mängden ersättning så får de lätt förstoppning, oljan hjälper mot det och ökar mättnaden med fast inte så mycket då man ger små mängder olja.
    Leta gärna efter gamla trådar om detta, det är många som får det rådet av BVC eller andra.

Jag har gett kanske en halv tesked  2 ggr/dag (fm + em eller morgon + kväll).
  • Anonym (N2)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-05-09 21:50:10 följande:

Nej jag vet, det är som en dålig ovana hon fått de senaste månaderna. När hon var 3 mån så sov hon iaf 5-6h i streck men sedan har det bara blivit sämre...

Jag har provat vatten men hon spottar ut flaskan och gnällskriker sig vaken och sedan är hon vaken flera timmar och vänder på dygnet... kan prova att göra så ändå ett par dagar om inget annat funkar men eftersom jag har fler barn så blir det jättejobbigt att vara uppe hela nätterna flera nätter i rad, har redan massiv sömnbrist av alls uppvaknanden. Men får försöka få hjälp de nätterna isf så kan jag sova lite på dagen. Kommer gå tidigast om en månad då jag kan få avlastning och hjälp så vill gärna prova annat innan.

Ja det blir ju definitivt svårt utan avlastning. Jag tror inte att det skulle ta så många dagar dock. Min son vände på dygnet helt när han var typ sex veckor och var vaken typ 1-6 på natten för att sova 6-13 efter det. Jag lät honom då inte sova längre än två timmar på dagen och det tog typ två dagar och han hade vänt rätt på det igen. Jag tror inte att ett så pass stort barn skulle vända på dygnet på samma sätt dock, de har ju bättre dygnsrytm.
Svar på tråden Hon äter mest på natten, tips?