• Josephine85

Rotavirus

Hej, hoppas ni kan hjälpa mig lite i denna fruktansvärda (förmodade) rotavirusmardröm.

Dottern 2 år går in på ditt sjätte dygn med "magsjuka" . Det två första dygnen kräktes hon ca 50 ggr och sen började diarrer som nu hållt på i snart 4 dygn. Varit inne på dropp och lämnat avföringsprov idag så snart vet vi. Ingen annan har blivit sjuk än, har en dotter på 4 år med.

Nu till min fråga, hur smittar det? Är det att kräks eller avföring måste komma på T. Ex leksaker för att smitta vidare. Är väldigt noga medhandhyguen och att min yngsta dotter inte kan komma åt och klia sig i rumpan. Mina barn leker ju med samma leksaker och är ju svårt att hindra med. Men tänker mest att hon inte smittar via andedräkt eller saliv utan kräks och avföring?

Är det någon här som blivit smittad av rotaviruset mer än 6 dygn efter? Tänker om vi fortfarande måste vara oroliga eller om vi kan försöka slappna av. Har en sån fruktansvärd fobi för allt med magsjukor o dylikt att göra. Minsta dottern har haft magsjuka 8 gånger sen november så det har direkt inte hjälpt. Och snälla inga skräckhistorier dom skrämmer upp mig ännu mer i mitt helvete här.????

• Svar på tråden Rotavirus
  • Badskum

Min dotter fick som 6månaders bebis. Ingen annan blev smittad. Till oss sa sjukvårdspersonalen att man kan ha haft rota i mild variant nån gång i livet och då är man mer immun. Vår son var då 4 år men han klarade också sig.

• Josephine85

Man hoppas ju att vi kan få slippa nu när det snart gått en vecka sen min lilla insjuknade. Magsjukorna har bara gått runt på hennes förskola så misstänker att säkert hälften av barnen går runt och bär på det här, 8:e gången vi är magsjuka så har börjar ledsna på det lite... tack för ditt svar. Lugnade mig lite

Svar på tråden Rotavirus