• Anonym (Plöffsen)

Men hur ska jag gå ner i vikt?

När jag var yngre gjorde det inget om jag gick upp nåt kilo under helgen. Det var borta på tisdagen. Numera tar det en vecka (jag är 45). På sista tiden har det varit en massa onyttigheter och för mycket mat på grund av ett antal jämna födelsedagar, bröllop och avtackningar på jobbet. Nu måste jag ner 3 kilo och få bort 2 cm runt midjan för att mina kläder ska sitta bra igen

Jag har tagit bort alla kakor och allt godis. Jag har bytt ut chipsen och colan på fredagar och lördagar mot sammanlagt en deciliter jordnötter och Loka. Jag har ökat på min träning och kör 40 minuter motionscykel i snabbt tempo och 30 minuter styrketräning varje dag. i två veckor. Jag har inte gått ner ett gram och inte minskat midjemåttet heller. Vad ska jag göra? Nu på lördag är det släktkalas igen såklart. Jag har sagt till maken (hans släkt) att jag bara tar en kaka och en pytteliten bit tårta. det tycker han är oartigt, men jag ska göra så ändå.

Nästa vecka ska jag på en stor fest där jag måste komma i en viss klänning, och jag vill ju se bra ut i min bikini till sommaren.

• Svar på tråden Men hur ska jag gå ner i vikt?
  • Anonym (Vanlig mat)

Men vad äter du övrigt på dagarna? Beskriv typisk dag. Hur många mål, vad består de av och framförallt mängd/vikt. De flesta går inte ner för att de äter för mycket/stora portioner av egentligen rätt vanlig mat.

Äter du mycket kolhydrater? Kapar du dem till stor del el helt kommer du rasa i tid till klänningen du vill i. En nödlösning för just det tillfället.

• Anonym (Plöffsen)
    Anonym (Vanlig mat) skrev 2017-05-10 08:33:35 följande:

Men vad äter du övrigt på dagarna? Beskriv typisk dag. Hur många mål, vad består de av och framförallt mängd/vikt. De flesta går inte ner för att de äter för mycket/stora portioner av egentligen rätt vanlig mat.

Äter du mycket kolhydrater? Kapar du dem till stor del el helt kommer du rasa i tid till klänningen du vill i. En nödlösning för just det tillfället.

Jag äter som jag alltid gjort, dvs som jag gjorde innan jag gick upp i vikt, fast lite mindre portioner. Jag äter "vanlig" mat. En kollega reagerade på att mina portioner var så små, så jag äter garanterat inte för stora portioner.

En dag kan vara såhär:

Frukost: en liten portion havregrynsgröt
    Middag (dvs lunch för de flesta andra): kycklinggryta, ett glas vatten
    Mellanmål: Ett äpple
    Kvällsmat: två knäckemackor med ost och ett glas mjölk
    Mellanmål: en handfull valnötter

Idag blir det fil till middag/lunch och en omelett på ett ägg och skina/ost/tomat till kvällsmat.
  • Afterlife

Om jag äter så lite som du gör och tränar så mycket så lägger min kropp på sig mängder av vätska och jag går upp i vikt istället. För mig är fönstret mellan kalorier in och kalorier ut rätt smalt, jag måste ligga på ganska lite minuskalorier för att inte binda vätska. (Min kropp är knasig på det sättet)

Har du räknat kalorierna? Sett att du inte ligger alldeles för lågt? Får du i dig alla näringsämnen?

• Anonym (Plöffsen)
    Afterlife skrev 2017-05-10 10:02:50 följande:

Om jag äter så lite som du gör och tränar så mycket så lägger min kropp på sig mängder av vätska och jag går upp i vikt istället. För mig är fönstret mellan kalorier in och kalorier ut rätt smalt, jag måste ligga på ganska lite minuskalorier för att inte binda vätska. (Min kropp är knasig på det sättet)

Har du räknat kalorierna? Sett att du inte ligger alldeles för lågt? Får du i dig alla näringsämnen?

Aha. Jag kanske borde äta mer! Jo jag får nog i mig ganska få kalorier. Jag har tränat innan också, men inte lika mycket som nu.
  • Anonym (Anna)

Det kan ju hända att din ämnesomsättning ändras pga ålder så att det inte eäcker att ändra "lite" jämfört med "vanligt". Det kanske bara gör att du lyckas hålla nuvarande vikt.

Nötter får man också se upp med, det är 20 kcal i en valnötshalva så om en näve är 15 st blir det 300 kcal.

1 dl jordnötter är drygt 400 kcal, hur mycket mindre kcal är det än i de chips du åt förut?

• Afterlife
    Anonym (Plöffsen) skrev 2017-05-10 10:04:45 följande:
    Aha. Jag kanske borde äta mer! Jo jag får nog i mig ganska få kalorier. Jag har tränat innan också, men inte lika mycket som nu.
    Mitt tips är iallafall att räkna på det. Se till att du har en vettig balans mellan protein, fett och kolhydrater. För mig funkar det bäst med mindre kolhydrater och mer protein men det är ju väldigt individuellt.
    Sedan kan min kropp reagera på samma sätt (binda vätska) om jag inte har vilodag någon gång i veckan. Nu tränar jag 6-5 dagar i veckan. (3 dagar, uppehåll en dag, träning 3 dagar osv). Men allt sånt är ju individuellt.
  • Anonym (Plöffsen)

Alltså, jag var smal och fin några veckor efter jul. Jag har lagt på mig i en månad  nu. Det är alltså inte så att jag vägt för mycket under en lång tid. Däremot märker jag som sagt att det är jobbigare att gå ner igen när jag "ätit upp mig" (typ efter jul och efter semestern) nu jämfört med hur det var för 10-20 år sedan.

• Anonym (Plöffsen)
    Anonym (Anna) skrev 2017-05-10 10:16:11 följande:

Det kan ju hända att din ämnesomsättning ändras pga ålder så att det inte eäcker att ändra "lite" jämfört med "vanligt". Det kanske bara gör att du lyckas hålla nuvarande vikt.

Nötter får man också se upp med, det är 20 kcal i en valnötshalva så om en näve är 15 st blir det 300 kcal.

1 dl jordnötter är drygt 400 kcal, hur mycket mindre kcal är det än i de chips du åt förut?

Jag vet att det är mycket kalorier i jordnötter, men de innehåller också en del nyttiga ämnen jämfört med chips. Det sämsta är dock att äta chips OCH coca cola och läsken har jag ju bytt ut mot vatten.

Jag tror inte att jag får i mig för mycket kalorier. Snarare för få faktiskt, men kanske fel sort.
  • EnAnonumius
    Anonym (Anna) skrev 2017-05-10 10:16:11 följande:

Här gör många misstaget..
    Nej jag säger INTE att man skall se upp med kcal. Jag börja med detta.

Det många gör misstaget är att enbart stirra sig blind på kcal och struntar i att titta på innehållet av kcal och hur mycket så går förbi "oförbränt" med.

För exempel nötter.
    Ja 1dl kan innehålla c:a 400kcal.

Dock vad innehåller dessa 1dl nötter på 400kcal, i jämförelse med en hög chips på samma kcal?

Det är många som bantar och med gott resultat som inkludera nötter då nötter innehåller ett ämne som hjälper kroppen att förbränna fett. Dessutom så hjälper nötter också till med "mättnads känslan" även om man tar en "halv näve".

Så låt oss säga så här. Det är fasiken mycket nyttigare för kroppen och fettförbränningen som bantare att äta 1dl nötter på 400kcal, än att äta en tårtbit på c:a 200kcal.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Plöffsen) skrev 2017-05-10 10:50:00 följande:
    Jag vet att det är mycket kalorier i jordnötter, men de innehåller också en del nyttiga ämnen jämfört med chips. Det sämsta är dock att äta chips OCH coca cola och läsken har jag ju bytt ut mot vatten.

Jag tror inte att jag får i mig för mycket kalorier. Snarare för få faktiskt, men kanske fel sort.
    Tycker du skall fortsätta med nötter. Det finns så mycket att vinna med detta.Vad många inte tänker på, som svara med "man får ju tänka på kcal", är att nötter innehåller även ett ämne som hjälper kroppen att öka på fettförbränningen, och är även till god hjälp för "mättnads känslan" mellan målen.

Du kanske skall tänka på kvällsmaten. Jag säger inte att du skall sluta med bröd, men kanske undvika att äta en otrolig mängd med kolhydrater på kvällen. Bröd (hårt/mjukt) innehåller mjöl, och mjöl oavsett sort innehåller en hel del kolhydrater och det är ju kanske inte det lämpligaste att äta på kvällen då man skall snart sova och kolhydrater kan ju sätta sig runt midjan på en. Kanske finna ett alternativ som ger en viss mättnadskänsla men mindre kolhydrat innehåll?
    Kanske lite ost med lite kött. Typ några kanapéer bestående av ost, kött och någon god grönsaksbit?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Men hur ska jag gå ner i vikt?