• MeAndBaby

Utbildning för att få tillsvidareanställning?

Jobbar inom förskolan som barnskötare men har inte utbildning. Dock lång erfarenhet. Har nu en provanställning som snart löper ut på en privatägd förskola. Kan de neka mig fast anställning eftersom jag är outbildad, och därför skriva kontrakt på bara ett år t ex?

• Svar på tråden Utbildning för att få tillsvidareanställning?
  • Anonym (Chans)

Som barnskötare har du nog dock stora chanser att få fast anställning, åtminstone på andra förskolor. Om ex: din kommun har en personalpool kan du ju jobba i den och få en fast arbetsplats och till sist vidareanställning

• Anonym (barnskötare)

Är du inte barnskötare så kan de neka dig anställning. När mitt barnskötarvikariat löpte ut så fick jag välja mellan att utbilda mig till barnskötare eller avsluta vikariatet. Jag validerade Barn- och fritidsprogrammets praktiska kurser, vilket för mig tog 6 veckor. Under tiden var jag tjänstledig och när jag kom tillbaka så fick jag en tillsvidareanställning som barnskötare samt löneökning.

Nu, några år senare, är jag vikarie igen eftersom jag har flyttat till en annan ort. Skillnaden nu, mot tidigare, är att jag har fått ett vikariat som förskollärare. Hur jag än gör, så kan jag inte bli tillsvidareanställd på det vikariatet eftersom jag saknar lärarlegitimation och vikarierar på en förskollärartjänst. För att få en tillsvidaretjänst på ett vikariat så måste jag vikariera på ett barnskötarvikariat.

• Anonym (Qweety)
    Tofflans skrev 2017-05-10 14:06:04 följande:

Ja, det tror jag dom kan. 

Nej de kan de inte. En provanställning ska ses som en tillsvidaretjänst med prövotid. Har man som arbetsgivare inte ett behov av en tillsvidareanställning, eller inte har för avsikt att provanställningen ska övergå i en tillsvidaretjänst så får man inte erbjuda en provanställning enligt LAS.
  • Anonym (H)

Det är en provanställning du har. En provanställning övergår till en tillsvidareanställning (det som i vardagligt tal oftast kallas "fast" anställning) efter en bestämd tid, oftast 6 månader. Fram till dess kan de säga upp dig utan skäl alls (villet alltså betyder av villet skäl som helst förutom pga diskriminering förstås).

Men har prövotiden gått och du inte blivit uopsagt eller sagt upp dig övergår tjänsten i en tidsvidareanställning och då är det betydligt svårare att säga upp dig. En provanställning kan inte gå över i en tidsbegränsad tjänst utan provanställning hör ihop med just rillsvidareanställning.

• Anonym (barnskötare)
    Anonym (Qweety) skrev 2017-05-10 19:49:10 följande:
    Nej de kan de inte. En provanställning ska ses som en tillsvidaretjänst med prövotid. Har man som arbetsgivare inte ett behov av en tillsvidareanställning, eller inte har för avsikt att provanställningen ska övergå i en tillsvidaretjänst så får man inte erbjuda en provanställning enligt LAS.
    Är det en provanställning, så har du helt rätt! Jag snurrade till det eftersom jag faktiskt aldrig som barnskötare har varit med om provanställning. Antingen har man fått tillsvidaretjänsten direkt eller så har man fått börja med vikariat "med möjlighet till förlängning" som sedan har övergått till en tillsvidaretjänst, alternativt har man blivit in-LAS:ad. Men är det, som TS skriver, en provanställning det gäller så borde de inte kunna neka henne anställning om det inte är så att de har missat att hon inte är barnskötare. Det är inte så vanligt att få en tillsvidaretjänst i förskolan om man inte är barnskötare, men nu var ju det här en privat förskola, så det är möjligt att det går då.
  • Anonym (H)
    Anonym (Chans) skrev 2017-05-10 15:00:37 följande:

Som barnskötare har du nog dock stora chanser att få fast anställning, åtminstone på andra förskolor. Om ex: din kommun har en personalpool kan du ju jobba i den och få en fast arbetsplats och till sist vidareanställning

Fast hon har ju redan en tjänst som snart blir en tillsvidareanställning om de är nöjda med henne. Så känns ju som ett väldigt dumt tillfälle att säga upp sig för att börja i en vikariepool.
Svar på tråden Utbildning för att få tillsvidareanställning?