• Agdaa

Köpa innan visning

Har hittat en lägenhet som jag verligen vill ha men är rädd att det som händer allt oftare ska hända igen - att visningen blir inställd pga såld lägenhet före visning.
    Det är ju så irriterande så nu funderar jag på att ringa mäklaren innan och fråga om jag kan köpa den direkt - så som jag hatar att andra gör men vill inte missa denna. Men hur säger man lixom? Känns ju som man stjäl när man gör så.

Nån som har gjort detta med gott samvete som kan komma med några tips om hur man formulerar sig? Känner mig som sagt som en tjuv och har svurit många gånger när andra gjort det men det är tydligen så det går till nu. Eller?

• Svar på tråden Köpa innan visning
  • Kanttant

Varför skulle du känna dig som en tjuv? Är ju upp till säljaren om hen vill sälja direkt eller invänta visning och eventuell budgivning. Sure, frustrerande när man kollar hemnet och en lägenhet verkar jättebra och så ser man att den redan tagits bort innan visningen. Men det är ju inte ditt problem. Så är det väl med det mesta man säljer/köper.

• Griseknoen35

Du ringer upp och lämnar ett lite högre bud och säger att du vill skriva papper innan visningen. Många tycker det är skönt att slippa visning och säljer innan om de får in ett bud.

• Crazzy

Ring och be om en förhandsvisning. Därefter lägger du fram ett bud som är en bit över utgångspriset så får du se om de nappar på budet.

Jag skulle inte lägga ett högt bud utan att ha sett lägenheten, det gör bara att säljarna antar att de kan få mer om de här visning och låter folk buda mot varandra.

• Carambolan

Ring mäklaren och fråga helt enkelt om säljaren kan tänka sig att sälja före visning. Då kommer du få berätta hur mycket du kan tänka dig att betala och mäklaren kommer ställa frågan vidare till säljaren.

• Ekonom10

Du ber helt enkelt att få en förhandsvisning. Du måste ha finansieringen klar, t ex lånelöfte. Sen ska säljaren vara intresserad förståss. Även om du kommer med ett bud kan denne välja att ta visning och budgivning ändå.

• Minimalen

Ring mäklaren och be om en privat visning före den ordinarie. Så gjorde den som köpte min mammas lägenhet. Mäklaren fotade lägenheten på Måndagen. Visning Tisdag och kontraktsskrivning samma vecka trots att visningen skulle vara helgen efter. Alltså såld före visning.

• Agdaa

Ok, ringer jag och ber om förhandsvisning så slipper de ju inte visning och kanske fortsätter ändå.
    Lägga bud direkt känns ju lite riskabelt om man inte har sett den innan för det blir ju lixom att köpa grisen i säcken men det är ju tydligen vanligt att man gör så med sitt största köp som man gör i livet :o
    Dilemma!

• Carambolan

Ja, du måste antagligen erbjuda ett möjligt förhandsbud som minst matchar förmodad budgivning för att de ska tycka att det är värt förhandsvisningen. I vårt område brukar "såld före visning" ofta säljas för 20-30% högre än utgångspris. Kolla vad prisuppgången brukar vara för motsvarande lägenheter i området.

• Ekonom10
    Agdaa skrev 2017-05-10 14:21:18 följande:

Ok, ringer jag och ber om förhandsvisning så slipper de ju inte visning och kanske fortsätter ändå.

Lägga bud direkt känns ju lite riskabelt om man inte har sett den innan för det blir ju lixom att köpa grisen i säcken men det är ju tydligen vanligt att man gör så med sitt största köp som man gör i livet :o

Dilemma!

Menar du att det är så vanligt att folk köper utan förhandsvisning??
  • glutten

Alltså du måste ju inte ens be om förhandsvisning. Du kan bara ringa mäklaren och förklara att du är MYCKET intresserad av lägenheten och gärna går på förhandsvisning om möjligt men att huvudsaken är att lägenheten inte säljs utan att du har fått chansen att bjuda över köparen.

• Agdaa

Ringde men säljaren hade sagt att de ville ha allmän visning, antagligen för att få så många budgivare som möjligt

• Minimalen
    Agdaa skrev 2017-05-17 21:26:54 följande:

Ringde men säljaren hade sagt att de ville ha allmän visning, antagligen för att få så många budgivare som möjligt

För att få dem att sälja innan visning måste du lämna ett bud som är betydligt högre än utgångspriset. Det gjorde hon som köpte min mammas lägenhet. Brorsan sa att vi troligen inte skulle få lika högt med budgivning.
Svar på tråden Köpa innan visning