Lån Arrende + tomt
Som samtliga vet så lånar inte banker ut till Hus som står på Ofri grund, Arrende dvs.
Alternativet är ett blancolån med lite högre ränta.
Har nu kommit i kontakt med en säljare som vill sälja sin Stuga som står på arrenderad mark. I samband med visning tog jag kontakt med markägaren och fick besked att jag får köpa lös tomten. Fick pris på tomten också.
Nu till problemet.. får inget bolån föränns tomten är registrerad fastighet.. det tar enligt Lantmäteriet ca 11månader för dem att göra klart ett ärenden.
Stugköpet måste dock ske nu.. och priserna för arrendestugor i denna stad är hög.. inga 100-200k stugor.. har ej fått pris på stugan ännu men den lär vara över de vanliga blancolåns gränserna.
Läst allt jag kan finna ang säkerhetsöverlåtelse/markägareförklaring.. kort sammanfattat i allt jag läst är följande: vill du belåna din stuga på ofri grund kan en markägarförklaring ges från markägaren till banken.. genom denna kan man då "pantsätta" arrendestugan och belåning kan ske.
I samtliga skrivelser ang detta så är utgångspunkten att jag redan äger arrendet/stugan..
Borde inte denna princip fungera i samband med köpet av stugan... Stugan pantsätts och min arrenderätt.. på detta sätt får banken en "säkerhet" bakom lånet.
I samband med detta skickas en anmälan för avstyckning in till Lantmäteriet, jag står och betalar på det dyrare lånet, tomten får tillslut sin egna fastighetsbeteckning, ansöker om bolån på fastigheten och bakar in de gamla stuglånet i detta lån.
Någon som gjort en liknande lösning?
Värt att nämna så finns det sparat kapital som motsvarar den insatts som kommer krävas på fastighetslånet jag i slutändan är ute efter, står inte och försöker få en 100% belåning
Mvh