• naso

Biverkningar p-piller

Jag skulle verkligen vilja börja äta p-piller igen, men är väldigt rädd för bieffekter... 

Har testat tidigare, först åt jag prionelle, vilket gav mig fruktansvärda humörsvängningar. Efter det testade jag cilest, som gjorde att jag tappade all matlust och blev deprimerad.

Någon som haft liknande situation? Ska jag ge upp hoppet helt om p-piller och testa något annat eller testa nya p-piller?

Tacksam för alla svar!!

• Svar på tråden Biverkningar p-piller
  • evis123

Jag har provat både Prionelle och Cilest och mått dåligt, men efter det fick jag börja med Rosal och dem har jag varit riktigt nöjd med! Använder dem inte längre då jag inte har nån partner och velat testa Natural Cycles ett tag, så jag passar på nu. Men ska jag börja med piller igen så kommer jag förmodligen gå tillbaka till Rosal :)

• Anonym (al)

Har också haft väldiga problem med preventivmedel av denna typ. Prionelle fick jag riktigt hemska humörsvängningar av, samma med p-staven som jag ändå gav 2 år. Började på Cerazette för ett tag sen och det känns helt OK. Jag har fått mer problem med hyn, tyvärr, men det är sådant man får lära sig handskas med förmodar jag. Blödningarna är väldigt oregelbundna, men det har de alltid varit. Inga extrema humörsvängningar, tappar inte en massa hår, inte gått upp/ned en massa i vikt, inga extremblödningar, osv. Mådde illa några veckor i början, men det lade sig efter ett tag. Mini-pe ser också väldigt lovande ut, är själv supersugen på att testa dem men är ju så dyrt. Har du någorlunda bra ekonomi så ge dem en chans. 

Vill bara säga att undvik allt som heter kombinerade piller.
    Listorna på eventuella biverkningar är enorma, och även om man inte skulle få någon av dem så tycker jag att det är hemskt att man ens ska behöva överväga att få någon av dessa eventuella biverkningar bara för att ha "skyddat" sex, när det idag finns minipiller som är lika säkra och inte har hälften av alla biverkningar som kombinerade piller har. Såg både stroke och proppar, illa artad tumör, hjärtinfarkt och bröstcancer på ena. Man ska inte ens behöva utsätta sig för risken... 

• Anonym (Ja)

Skit i att trycka ner hormoner i din kropp alls!!! Börja med natural cycles.

• Anonym (al)
    Anonym (Ja) skrev 2017-05-10 22:39:54 följande:

Skit i att trycka ner hormoner i din kropp alls!!! Börja med natural cycles.

Hon kanske inte vill bli gravid och då är natural cycles ganska risky.
    Jag som har väldigt oregelbundna blödningar i mig själv hade verkligen inte kunnat ha någon koll på min "cykel" då den på alla sätt är omöjlig att ta reda på.
    Då är det en rätt stor risk att börja med natural cycles som väl utgår ganska mycket från vilken tid i månaden man är i. 
    Hormoner är inte bra, det har du rätt i, och det ges lite väl lättvindigt ut till lite väl unga flickor idag. Men om man har sex och inte vill ha barn (vilket vi får utgå från då hon vill börja med pillerna igen) så kan det sluta ganska tråkigt om man tar risker ju... Obestämd 
    är ju om man kombinerar natural cycles med kondom eller pessar så ofta som möjligt.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (al) skrev 2017-05-10 22:48:21 följande:

Hon kanske inte vill bli gravid och då är natural cycles ganska risky.

Jag som har väldigt oregelbundna blödningar i mig själv hade verkligen inte kunnat ha någon koll på min "cykel" då den på alla sätt är omöjlig att ta reda på.

Då är det en rätt stor risk att börja med natural cycles som väl utgår ganska mycket från vilken tid i månaden man är i. 

Hormoner är inte bra, det har du rätt i, och det ges lite väl lättvindigt ut till lite väl unga flickor idag. Men om man har sex och inte vill ha barn (vilket vi får utgå från då hon vill börja med pillerna igen) så kan det sluta ganska tråkigt om man tar risker ju...  

är ju om man kombinerar natural cycles med kondom eller pessar så ofta som möjligt.

I natural cycles appen så står det exakt när de e safe att ha sex utan att bli gravid. Sen är det ett av de säkraste preventivmedel som finns idag. Inget mer risky än p-piller.
  • Anonym (al)
    Anonym (Ja) skrev 2017-05-11 18:57:48 följande:
    I natural cycles appen så står det exakt när de e safe att ha sex utan att bli gravid. Sen är det ett av de säkraste preventivmedel som finns idag. Inget mer risky än p-piller.
    Men sperma kan överleva inuti vaginan i flera dagar. Hur är den uppbyggd där? Och för oss som har oregelbunden mens, hur är det tänkt att det ska funka för oss? 
  • evis123
    Anonym (al) skrev 2017-05-12 07:56:17 följande:

Men sperma kan överleva inuti vaginan i flera dagar. Hur är den uppbyggd där? Och för oss som har oregelbunden mens, hur är det tänkt att det ska funka för oss? 

De har tänkt på sånt som att spermier kan överleva också såklart, den ger en inte mer gröna dagar bara för att man ska kunna ha så mycket oskyddat sex som möjligt.

Nu är jag inte lika bra på att förklara som dem själva är, men man har olika temperaturer beroende på vilken fas man är i sin cykel (follikulär och luteal). Sedan för att vara extra säker så kan man komplettera med ägglossningstest. Fast det innebär ju mer ansvar på en själv att ta temperaturerna på rätt sätt och ungefär vid rätt tid varje morgon, och det kan vara lite tufft :)

Men sköter man det rätt och är påläst så funkar det lika säkert som p-piller! :)
  • Anonym (al)
    evis123 skrev 2017-05-12 23:08:08 följande:
    De har tänkt på sånt som att spermier kan överleva också såklart, den ger en inte mer gröna dagar bara för att man ska kunna ha så mycket oskyddat sex som möjligt.

Nu är jag inte lika bra på att förklara som dem själva är, men man har olika temperaturer beroende på vilken fas man är i sin cykel (follikulär och luteal). Sedan för att vara extra säker så kan man komplettera med ägglossningstest. Fast det innebär ju mer ansvar på en själv att ta temperaturerna på rätt sätt och ungefär vid rätt tid varje morgon, och det kan vara lite tufft :)

Men sköter man det rätt och är påläst så funkar det lika säkert som p-piller! :)
    Förlåt men det låter hemskt klyddigt jämfört med att bara klämma i sig ett piller varje dag (bara det kan ju vara jobbigt att behöva komma ihåg) xD Bra dock att dom försöker komma på lite naturliga metoder. Hade jag haft en regelbunden mens och kanske inte varit så rädd för barn och graviditet så hade jag nog testat. 
  • evis123
    Anonym (al) skrev 2017-05-13 10:27:43 följande:

Förlåt men det låter hemskt klyddigt jämfört med att bara klämma i sig ett piller varje dag (bara det kan ju vara jobbigt att behöva komma ihåg) xD Bra dock att dom försöker komma på lite naturliga metoder. Hade jag haft en regelbunden mens och kanske inte varit så rädd för barn och graviditet så hade jag nog testat. 

Haha ja att bara ta ett piller är ju rätt enkelt! Precis, man får ta det som passar en själv helt enkelt! :D
Svar på tråden Biverkningar p-piller