• FruLidgren

Röda "fläckar"

Elias har fått som röda fläckar på båda tinningarna...dom känns lite torra så jag smörjer med miniderm...ofta blir det lite bättre...men nu har han fått fläckar på bröstet...precis under hakan liksom...han dregglar väldigt mycket så kan det va därför? Han blir ju blöt och kall liksom?

• Svar på tråden Röda "fläckar"
  • Lirre

är säkert bara hormonprickar el värmeutslag... dom kan även få pricka när dom är förkylda...

• Sunnie G

Det kan ju även vara "torrhetseksem". Det är väldigt vanligt att barn får det på vintern och det blir som små torra fläckar oftast röda på huden och det kan ploppa upp lite varstans. Isåfall är det bara att smörja på.
    Lycka till!

• FruLidgren

Sunnie G: det är det jag tror att det är...så jag smörjer som en galning med miniderm Har fått tipset om Locobase repair oxå  och kanske ska testa det om det inte blir bättre

• lisson

Det kan vara svampeskem. Min son på fem månader som drägglar som attans har fått det i vecken under hakan. Är det det så måste man ha svampsalva för att bli av med det, fet kräm bara när svampen ännu mer. Daktakort (med kortison i) eller t ex pevaryl på apoteket är receptfria och botar svamp. Kolla dock först med BVC, så att ni får rätt diagnos innan du börka smörja med svampsalva. Min sons eksem är röda, lite torra och alldeles runda och sitter mest på halsen runt vecken och upp på kinderna mot tiinigarna. Lycka till!

• Knoddas

Min son har också röda fläckar, en har han haft i flera månader och den vääägrar försvinna. Men det som gäller är att smörja, i första hand med mjukgörande (ex. Miniderm eller Locobase) och fungerar inte det kan man smörja med kortisonsalva (efter rådgörande med bvc eller läkare). Om det ändå inte går bort kan det vara svamp och då finns det salva för det.

Förhoppningsvis blir det bättre när det blir varmare.

• FruLidgren

hallå alla! tack för alla svar! Jag pratade med BVC och dom föreslog en kortisonsalva, mildisol, nu har fläckarna försvunnit helt! Det tog bara två-tre dagar och senvar dom borta!

Svar på tråden Röda "fläckar"