• Minna Love

    Åldersgräns ivf kliniker i Sverige

    Hej! Är det någon som gjort eller håller på med ivf behandling i Sverige och är 39 eller äldre ? 
    Vilken är  åldersgränsen för att få landstingsfinansierad ivf ? Är det fram till den dagen man fyller 40 år? Att man har påbörjat innan så att säga?

    Är det någon 40 och äldre som gjort/gör ivf i sverige och vet åldersgräns på olika privata kliniker runt om i landet? ( Har försökt googla lite men hittar inte alltid info på klinikernas sidor)

    Vilken klinik har ni fått hjälp hos och hur upplevde/upplever ni bemötandet ?

    Jättetacksam för alla som vill svaraGladPlus  Kraaaam


    Minna
  • Svar på tråden Åldersgräns ivf kliniker i Sverige
  • Vickan I
    Minna Love skrev 2017-05-11 16:19:28 följande:

    Hej! Är det någon som gjort eller håller på med ivf behandling i Sverige och är 39 eller äldre ? 
    Vilken är  åldersgränsen för att få landstingsfinansierad ivf ? Är det fram till den dagen man fyller 40 år? Att man har påbörjat innan så att säga?

    Är det någon 40 och äldre som gjort/gör ivf i sverige och vet åldersgräns på olika privata kliniker runt om i landet? ( Har försökt googla lite men hittar inte alltid info på klinikernas sidor)

    Vilken klinik har ni fått hjälp hos och hur upplevde/upplever ni bemötandet ?

    Jättetacksam för alla som vill svaraGladPlus  Kraaaam


    Jag håller på och är 39 år. Sista jag hört är att landstinget har en gräns att kvinnan ska påbörja ivf-behandlingen innan hon fyllt 40 år. Privata klinker har ofta tagit bort åldersgränsen nu och beslutar efter individuell prövning istället. Men i Sverige finns en lag som säger att en kvinna inte får göra ivf efter 45 års ålder. Så den gränsen finns ju oavsett. 

    Vi går på Fertilitetscentrum i Stockholm. Går privat där och har gjort tidigare också. Nu hoppas vi att de ska kunna hjälpa till med trea här hemma. Har överlag varit mycket nöjda med dem. 
  • Vickan I

    Kan tillägga att jag har en bekant som är 42 år och som gjort ivf, dock privat, men här i Sverige. 

  • Vickan I
    Pimpinellan skrev 2017-05-11 21:35:11 följande:

    Olika åldersgränser i olika landsting.


    Ah ok. Kliniken där vi går sade att alla landsting numera följer SKL:s rekommendationener om påbörjad behandling innan kvinnan är 40 år.
  • Pimpinellan
    Vickan I skrev 2017-05-11 21:46:59 följande:
    Ah ok. Kliniken där vi går sade att alla landsting numera följer SKL:s rekommendationener om påbörjad behandling innan kvinnan är 40 år.
    Jaha, ja, de kanske nyligen ändrat sig då. Förr var det före fyllda 39 här så jag hann inte själv. Tycker det är mer underordnat än att det skiljer i antal försök. 1 eller 3 är liksom en stor skillnad!
  • Vickan I
    Pimpinellan skrev 2017-05-11 21:49:18 följande:
    Jaha, ja, de kanske nyligen ändrat sig då. Förr var det före fyllda 39 här så jag hann inte själv. Tycker det är mer underordnat än att det skiljer i antal försök. 1 eller 3 är liksom en stor skillnad!
    Ja jag vet inte. Kan absolut inte säga att kliniken är något "facit". Har inte kollat upp åldersgräns/gränser själv. Bara vad en läkare sade när vi frågade. Men håller annars med. Olika antal försök och olika vad som räknas som ett försök i olika landsting är riktigt orättvist.
  • Nemi76

    Västra Götalandsregionen har 40 som gräns. Du ska inte ha fyllt 40 för att påbörja IVF.

    Jag går privat nu hos Nordic IVF Center och de har, såvitt jag förstått, ingen absolut gräns utan tittar individuellt.

Svar på tråden Åldersgräns ivf kliniker i Sverige