• Helgapelga

Hur länge klarar man sig på en miljon?

Om man är 40 år och arbetslös men med en miljon på banken, hur länge kan man klara sig med de pengarna om man lever sparsamt? Handlar det om fem år? Tio år? Resten av livet?

• Svar på tråden Hur länge klarar man sig på en miljon?
  • Anonym (???)

Hur ska vi veta det? Beror väl på vad för utgifter personen har. Det som är sparsamt i mina ögon kanske inte är samma i dina ögon

• Gästspelaren

Hur långt är ett snöre?

Har du utgifter på 10kkr i månaden så klarar du dig drygt 8år.

• IsDimma
    Gästspelaren skrev 2017-05-11 16:30:54 följande:

Hur långt är ett snöre?

Om den uträkningen stämmer så skulle mina föräldrar klara sig i ungefär 13-14 år. Dom har väldigt låga utgifter med ett avbetalt hus på landet.
    Jag och sambon däremot hade klarat oss ungefär 3 år.
  • Carambolan

Vi hade klarar oss två år om vi fortsatte med den kostnadsnivå vi har idag. Säkert det dubbla om vi skar ner på onödiga utgifter.

• Nandez

Det beror ju på vilka utgifter du har samt vilken livsstil du har. Så det är svårt att säga hur lång tid det skulle räcka.

• Helgapelga
    Gästspelaren skrev 2017-05-11 16:30:54 följande:

Hur långt är ett snöre?

Om man försöker hålla nere kostnaderna till 8.500 kr/mån då?
  • Carambolan

Ta fram en miniräknare och dela en miljon med månadskostnaden och sen delar du det med tolv. Då vet du hur många år.

• Anonym (sjukpensionär)

Om jag hade 1 miljon på banken, fick 0 ränta och tog ut lika mycket som jag får i sjukersättning + bostadstillägg så skulle pengarna räcka i knappt 8 år.

jag har också räknat ut att jag skulle behöva ungefär 3.5 miljoner för att kunna leva på avkastningen på ett isk-konto.

• Helgapelga
    Carambolan skrev 2017-05-11 17:02:46 följande:

Ta fram en miniräknare och dela en miljon med månadskostnaden och sen delar du det med tolv. Då vet du hur många år.

Tack!
  • nevermind

Jag hade klarat mig i 6,9 år enligt min miniräknare... Om man räknar på hur det ser ut nu. Men så tillkommer ju räntan på pengarna, har ingen aning om hur mycket det är dock.

• Anonym (sjukpensionär)
    nevermind skrev 2017-05-12 10:20:42 följande:

Jag hade klarat mig i 6,9 år enligt min miniräknare... Om man räknar på hur det ser ut nu. Men så tillkommer ju räntan på pengarna, har ingen aning om hur mycket det är dock.

När jag räknade hur mycket jag skulle behöva för att leva på avkastningen ovan så tog jag 4% i avkastning/ränta, dvs hälften av vad experter räknar på över tid, och 2% i skatt på avkastningen. som är lite högre än skatten på isk-konton är just nu.
  • nevermind
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2017-05-12 16:49:04 följande:
    När jag räknade hur mycket jag skulle behöva för att leva på avkastningen ovan så tog jag 4% i avkastning/ränta, dvs hälften av vad experter räknar på över tid, och 2% i skatt på avkastningen. som är lite högre än skatten på isk-konton är just nu.
    Öööh, okej... Jag är inte så bra på det här med matte... Men tack.
  • Anonym (guldsked)

"I vilket land" är också relevant, för det går ju att leva mycket billigare i andra länder än här hemma.

• Anonym (Gomba)

5-8 år om man inte har någon som helst inkomst annars. Men det kan bli snålt om man väljer va 8 år.

• Helgapelga

Tack för era svar allihop!

Svar på tråden Hur länge klarar man sig på en miljon?