• ALMTL

Svenskt medborgarskap?!

Hejsan!

Bara några frågor till er vars utlänske partner fått svenskt medborgarskap!
    Undrar hur det fungerar, om det är svårt tex?
    Min sambo har bott med mig i Sverige i några år.( i juni är det 4 år!) Han har fått permanent uppehållstillstånd, och det känns naturligt att han söker medborgarskap.

Har läst lite på migrationsverkets hemsida, och förstått det som om man kan söka medborgarskap redan efter 3 års samboende, men jag undrar om det kan finnas några negativa aspekter på att söka nu? Om det helt enkelt är bättre att vänta?
    Undrar också hur det fungerar, med den processen? Är det som med ansökningarna om uppehållstillstånd, med enskilda intervjuer? Och hur lång tid brukar det ta från det att man söker till att man får besked! Finns det några andra anledningar till att bli nekad medborgarskap än en kriminellt belastad bakgrund???

MVH

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-06 10:43:30:
    En till fråga:
    Att min sambo vill behålla även sitt NZ-medborgarskap, kan det vara till nackdel? (Både S. och NZ godkänner dubbelt medborgarskap.)

• Svar på tråden Svenskt medborgarskap?!
  • Jencie

Min pojkvän sökte svenskt medborgarskap förra året och det tog kanske en månad på sin höjd att få detta godkännt. . Då skickade han bara in rätt formulär ifrån migrationsverket, samt en kopia på sitt pass. .

Jag tror inte att det ska vara något större problem
    Sedan är det säkert lättare om ni är gifta och antal detaljer kring det.
    Min pojkvän var statslös i o f, pga av olika omständigheter kring flytingar ifrån Chile.
    Någon intervju skedde aldrig , hurm han är även född i sverige

• ALMTL

Tack för att du svarat!!!
    Det kan nog vara lättare om man är statslös, kan jag tänka mig! Det kanske var därför det gick så fort?

Är bara rädd att man ska bli nekad för att man sökte för snabbt, och att DET sedan ska ligga en till last!

• cinderella26

jag har hört att man ska ha varit här 5år för att få det svenskt medborgarskap. men jag e inte riktigt hundra

• ALMTL

cinderella26:

Normalt är det 5 år, men jag tror att när man är här pågrund att en relation till en svensk medborgare så krävs endast 3 år! Funderar dock på om det kan var bättre att vänta de där 5 åren, av någon anledning?
    Men det är ju en otrolig trygghet att veta att ens partner får vara kvar här oavsett vad som händer! Ivårat fall försöker vi ju få barn, och det ligger ju i ens bakhuvud att det är en pytteliten risk att det kan bli problem i framtiden!!!

• Jencie

Det finns som sagt olika formulärer som man kan få hos migrationsverket, anpassade efter just din situation. . SÅ det finns inget som är att man måste ha varit i sverige max 3 eller 5 år. . Det gäller bara att hitta rätt lapp att fylla i vilket inte är det lättaste och personalen på migrationsverket var inte till mycket hjälp, då vi försökte kontakta dom både via mail och via telefon. . Mitt råd är egentligen till att gå till direkt till dom, och fylla i lapparna på plats om man vill skynda på lite. .

• ALMTL

jencie:

Haha... Har inte heller världens bästa erfarenhet av hjälpsam personal på Migrationsverket!!!(finns undantag... )

(Det är därför jag frågar här efter tips!!!)

Tror du att det kan skapa problem att söka och först få avslag av någon anledning?

• Jencie

Egentligen så borde det väl skapa någon sort form av problem, jag är dock osäker på vad detta skulle vara i så fall. . Men han har ju permanet upphållstillstånd, är sammboende med dig, så jag ser inte att det skulle vara några problem med att få ett svenskt medborgarskap : ) Tror inte du behöver oroa dig.

Men varför är det så viktigt för dig / honom att bli svensk medborgare ?

• ALMTL

Det känns viktigt om vi skulle få barn ihop!!!
    Jag vill även ha dubbelt!!!

• Jencie

Okey. du menar så att ni allihopa ska ha möjlighet att kunna bo i båda länderna.
    Tycker jag verkar vara en mycket trevlig tanke : )

Hoppas att allt går vägen : )

• ALMTL

Tack!!!
    Ja, det vore ju drömmen att kunna varva mellan länderna!!!

Anledningen till oro är nog främst min noja för framtiden! Man vet aldrig vilka framtidsutsikterna är, med krig och allt hemskt i världen! Vore underbart att veta att vi som familj alltid kunde vara garanterade en framtid tillsammans! Är nog lite väl orolig, men känns bäst att göra det så säkert som möjligt för oss!!!

• nattinattio

om ni skulle få barn ?? om du inte ens är gravid nu så är det ju ingen panik, tar inte mer än 1-2 månader att få det beviljat, säkert smidigare om han bott i sverige i 5 år å då ni troligen ändå inte hinner få barn innan det så varför panik ??

• nattinattio

jag är född i sverige å alltid bott här, sökte å fick medborgarskap på 3 veckor.

• ALMTL

Nattinattio:

Ja, egentligen är det ju ingen bråska direkt...Kanske jag som är en otålig person...

I ditt fall var det ju annorlunda, du har ju bott här hela livet, o då går det nog mycket snabbare?!

• nattinattio

jo naturligtvis var jag ett "enkelt" fall, men det är väll ändå samma kriterier ? dvs efter 5 år i allafall ?

• ALMTL

Jag kan inte förstå hur de skulle kunnat neka dig medborgarskap?!
    om du är född och uppvuxen här är du ju svensk! Vilket annat medborgarskap har du om jag får fråga?

Jag funderar på om det är olika kriterier beroende på vilken bakgrund man har! Har uppfattat det som om man har en svensk partner behöver man endast ha varit i Sverige 3 år, då man uppenbarligen har en svensk anknytning?! Men kan ha förstått fel...

• nattinattio

"kriterierna" är väll blandannat att man inte skall vara i brottsregistret, eller ha ouppklarade brott i något av länderna.. jag minns faktiskt inte hur det var då jag bytte för 7 år sedan, men nått sånt..

ja det finns undantag som gör att man kan söka tidigare än 5 år, men jag menade att då förmodligen har de fler kriterier?

Svar på tråden Svenskt medborgarskap?!