• Anonym (Vad)

Barn som ljuger om att de blir slagna

Hur hanterar man det? Känns som man bara går och väntar på att nån ska ta det seriöst och anmäla det. Finns ingen som helst sanning i.

• Svar på tråden Barn som ljuger om att de blir slagna
  • Anonym (?)

man pratar med barnen? Frågar varför de säger det?

• Anonym (Vad)
    Anonym (?) skrev 2017-05-12 07:20:07 följande:

man pratar med barnen? Frågar varför de säger det?

Fungerar inte, svarar bara att hen inte vet.
  • SilverEmma

Min äldsta hade en sån period när hon var 3. Hon kunde springa in i mig och säga att jag sparkat henne. Hon kunde hoppa i soffan, ramla och landa på mig och säga att jag slog henne. Vi försökte hela tiden förklara för henne vad som egentligen hänt för att hon skulle förstå skillnaden. Vi skojade om att hon en vacker dag skulle kläcka ur sig det i affären eller på förskolan...och mycket riktigt. En vacker dag fick jag ett samtal från soc att förskolan anmält för att ungen sagt till en personal att "Mamma slog mig" när personalen frågade varför hon varit hemma ett par dagar (förkylning). 

Jag åkte dit direkt, hade möte med dem, de hade redan suttit och pratat med dottern och de sa direkt att de inte hade någon misstanke om att jag slagit mitt barn. 

Jag är glad över att de anmälde, det är vad de ska göra. Det ledde till väldigt bra kommunikation med förskolan, de började ha samlingar där de pratade om vad det betyder att slå någon, när det är med flit och när det är en olycka. Min dotter sa aldrig att jag slagit henne efter detta.

• Anonym (Vad)
    SilverEmma skrev 2017-05-12 08:37:10 följande:

Min äldsta hade en sån period när hon var 3. Hon kunde springa in i mig och säga att jag sparkat henne. Hon kunde hoppa i soffan, ramla och landa på mig och säga att jag slog henne. Vi försökte hela tiden förklara för henne vad som egentligen hänt för att hon skulle förstå skillnaden. Vi skojade om att hon en vacker dag skulle kläcka ur sig det i affären eller på förskolan...och mycket riktigt. En vacker dag fick jag ett samtal från soc att förskolan anmält för att ungen sagt till en personal att "Mamma slog mig" när personalen frågade varför hon varit hemma ett par dagar (förkylning). 

Jag åkte dit direkt, hade möte med dem, de hade redan suttit och pratat med dottern och de sa direkt att de inte hade någon misstanke om att jag slagit mitt barn. 

Jag är glad över att de anmälde, det är vad de ska göra. Det ledde till väldigt bra kommunikation med förskolan, de började ha samlingar där de pratade om vad det betyder att slå någon, när det är med flit och när det är en olycka. Min dotter sa aldrig att jag slagit henne efter detta.

Det här är barn i skolålder dock :/
  • Anonym (j)

Jag blev slagen som barn. Båda mina föräldrar var dessutom alkoholister. Ingen tog mig på allvar. Inte ens soc gjorde det när någon väl hade anmält när jag var i tidiga tonåren. De tror mer på vuxna.

Min son har börjat säga att hans pappa slår honom. Vilket pappan inte gör, men sonen fortsätter säga det för han vet att jag reagerar starkt och verkligen kollar upp så att det inte stämmer. Så han gör det för att få reaktioner när han tycker att pappa är dum. Sist var det för att pappa öppnade sonens säkerhetsbälte och sonen hade bestämt att han skulle ju göra det!

• Anonym (Tja)

Har du förklarat/skrämt lite med vad konsekvenserna kan bli? Med soc och bo hos annan familj osv.

Svar på tråden Barn som ljuger om att de blir slagna