• Anonym (Ny budget)

Ni som har en inkomst på 60 000kr netto, hur ser er budget ut?

Ni som har en nettoinkomst på ca 60 000-70 000kr per månad. Hur ser er budget ut per månad? Hur mycket går till diverse olika kategorier såsom shopping, boende, sparande etc? Jag ingår själv i denna gruppen och vill få en tydligare bild över hur jag skall lägga upp min budget. 

• Svar på tråden Ni som har en inkomst på 60 000kr netto, hur ser er budget ut?
  • SpG

Har ingen egentlig budget. Hyfsat billigt boende på 7-8 tusen, mat går väl på 12-15tkr. Klädinköp varierar kraftigt efter vad barnen behöver men kanske mellan 500-6000. Sen ett lite övrigt för ett par tusen ( cmore, viaplay, aktiviteter till barnen, försäkringar m. m). Brukar snitta ett sparande på 15-20 tkr i månaden.

• Anonym (Ny budget)
    SpG skrev 2017-05-12 14:26:36 följande:

Har ingen egentlig budget. Hyfsat billigt boende på 7-8 tusen, mat går väl på 12-15tkr. Klädinköp varierar kraftigt efter vad barnen behöver men kanske mellan 500-6000. Sen ett lite övrigt för ett par tusen ( cmore, viaplay, aktiviteter till barnen, försäkringar m. m). Brukar snitta ett sparande på 15-20 tkr i månaden.

Hur fördelar du/ ni sparandet? Vi har ca 20-25 tkr att spara i månaden men funderar lite på hur man på ett vettigt sätt sprider ut det. 
  • SpG

Just nu läggs det mesta på hög på ett dåligt bankkonto med ca 1%ränta. Funderar på nytt boende... Ett par tusen går på till barnen, har kört mest investor och industrivärlden på dem. Annars lite olika aktier som känns roliga för tillfället. Lite lång och lite kort sikt

• Anonym (Karin)

Jag tjänar inte så mycket själv men tillsammans ligger hushållets disponibla nettoinkomst på ca 65 000 kr/mån, inkl barnbidrag och föräldrapenning.

Boendekostnaden är relativt låg, ca 7000 kr/mån inkl garage, el, hemförsäkring etc.

Övriga fasta kostnader såsom tv, telefoni, spotify, netflix, tidningsprenumerationer, fackavgifter, övriga försäkringar, gymkort, sl-kort etc går på ca 3000 kr/mån utslaget på ett år.

I övrigt har vi kreditkortsutgifter på i snitt 10-20 000 kr/mån. Där ingår mat, kläder, bilreparationer, bensin, nöjen, resor etc. Vissa månader blir dyrare vid ex utlandssemestrar men det är sällan vi behöver ta av sparpengar för att finansiera resor/nya möbler etc.

Det här innebär att vi sparar mer än hälften av vår disponibla nettoinkomst varje månad och pengarna växer snabbt i olika fonder. Varför det blivit så vet jag inte riktigt, vi jobbar båda rätt mycket och ingen av oss har några dyrare intressen så vi hinner väl helt enkelt inte spendera. Sen har vi för avsikt att köpa ett större boende och kanske en sommarstuga och båt och då kan utgifterna öka snabbt. Samt lär ju barnen kosta mer när de blir äldre, just nu följer de bara med.

• Anonym (C)

En fråga: Riktar du dig till par med gemensam ekonomi där den totala inkomsten är 60 000 kr netto, eller ensamstående/en inkomst á 60 000 kr?

• Anonym (gullefjun)

Beror ju på vad du vill uppnå. Vi lever det goda livet tycker vi och har ändå pengar över, men det är klart att man kan göra av med hur mycket som helst, eller äta bara hushållsost och nudlar också.

Men bara för att jag älskar budgetar:

Vårt 2016, utslaget per månad

ett barn: Kläder, försäkring och aktiviteter som bara barnet gör: 1 200
    två bilar, alla kostnader inklusive p-avgifter: 5 500
    tåg och buss: 225
    boende (enbart avgift, har inga lån kvar): 4 200
    hem- och extra olycksfallsförsäkring: 320
    el och vatten 1950
    CSN 2500
    personliga fickpengar 2x4000
    mat 4900
    uteluncher 750 x 2
    olika medlemsavgifter inkl.fackavgift 1200
    gymkort 500 (efter friskvårdsbidraget)
    alkohol 220
    presenter 800
    resor 6000
    restauranger, nöjesbiljetter, inträden 3800
    frisör 500
    telefoni och fri surf 3 pers, tv-licens, Netflix och webhotell/domänavgift 1500
    övrigt (saker till hushållet, renovering mm) 3400
    sjukvård (avgifter och apoteksköp): 340
    tandvård och glasögon: 600

Så 49 000 i snitt tycker vi tydligen att vi vill budgetera för. Men i det ingår 4000/vuxen att bara ha kul för eller investera enskilt, man måste verkligen inte resa så mycket som vi gör och det vore enkelt att dra ner på uteätande och matkonto samt sälja en bil om vi behövde. 

• Anonym (And)

Vi har den inkomsten men har dålig koll på var pengarna tar vägen. Ska föra bok ett par månader för att se hur det ser ut. Två vuxna och ett barn som är utfluget men som fortfarande studerar.

Det jag känner till är:

Hus ränta: 900

Hus amortering: 4600

Billån: 3700

Bilar försäkring, skatt, service: 2500

Bilar drivmedel: 4000

El, vatten och sopor: 2800

Gymkort: 800

Mobilabbonemang: 1000

Fackavgift: 350

Trängselskatter: 600

Tv och internet: 1200

SL-kort: 840

Försäkringar olycka, sjukvård: 650

Villaförsäkring: 550

Löneväxling: 1500 (netto)

Resor och hobby: 10000 (?)

Mat inkl jobblunch: 7000 (?)

Kläder: ?

Småutgifter: ?

Nöjen och utemat: ?

Möbler, elektronik, inredning: ?

Känt alltså ca 44.000kr

Några tusen åker in på sparkonto varje månad men vi har för dålig koll på mycket, kanske därför att vi inte tvingats?

Bilarna kostar mycket och används för pendling ibland och för vår hobby som kräver biltransport.

Jag skulle vilja jobba mindre och det finns luft i budgeten för det om vi tar bättre kontroll och gör några förändringar i livsstilen.

Vår hobby kan utföras mycket billigare men den är vår grej och det vi verkligen lever för.

• Michael 310

Tjänar inte så mycket längre men gjorde på mitt förra jobb.

Ca 11000 gick till boendet

Bil 6000

Övriga räkningar 3-4000

Kreditkort 10000-30000 ( här ingår mat kläder nöje redor shopping mm)

Sparade allt som vart över oftast mellan 10-50000/månad

Svar på tråden Ni som har en inkomst på 60 000kr netto, hur ser er budget ut?