PostNord AB info
Hej! Jag vill bara göra en insändare om Postnord.
Företaget har gjort många tabbar den senaste tiden. Kan inte nog understryka det. Men vi posten får även ta all skit från andras slarv. Exempelvis Bring (citymail), Schenker och DHL.
Postnord har tagit en del beslut som är minst sagt jobbiga för oss brevbärare men alla son hängt med vet redan det.
Jag vill dock klargöra vissa saker som de flesta inte verkar veta. Typ som hur vi gör när vi delar ut post. Jag pratar om i storstäder och flerfamiljshus. I mitt fall Stockholm.
1. Det är otroligt många som inte vet sitt rätta lägenhetsnummer. Vissa följer Skatteverket som man ska och vissa hus har sina egna eller använder dubbelt. Det betyder att många är folkbokförda i någon annans lägenhet.
Bring till exempel delar ut enligt lägenhetsnummer och då kan er post hamna riktigt fel. De var de som tog hand om skattedeklarationen i Stockholm i år som alltså har de lägenhetsnumret som borde stämma. Posten hamnar då även fel om det finns två hus. Ett gatuhus döpt 62 och gårdshuset 62A tex. Om A INTE är angivet så delas posten ut i gatuhuset.
2. Det är förvånansvärt många som inte sätter sitt namn på dörren av olika anledningar. Man kanske bor svart eller har hemlig adress eller tror att det räcker om man angivit lghnummer. Av vilken anledning det nu är så måste man iaf ange en care of. Exempel Andersson c/o Svensson om det är Svensson som står på dörren. Posten i Stockholm går efter vad som står på dörren nämligen. Lägenhetsnumret är bara en riktning för oss då det är så ofta det är fel. Alternativt att det kommer post till en som tidigare bott i lägenheten men sedan flyttat. Inget vi kan vara säkra på alltid eftersom vi ibland byter bitar eller ifall det är vikarier på biten.
3. Hmm nja. Posten försvinner inte bara. Någonstans är den ju. Jag vet inte riktigt hur det går till heller. Jag vet mest att vissa kunder undrar var deras post är. Men jag vet att jag iaf har ryggen fri. Visst har det hänt att jag har delat ut fel. Men jag lämnar alltid en lapp där kan ber om ursäkt och berättar var brevet ska och sen ber jag personen om att lägga det tillrätta och avslutar med tack.
4. Packa era paket ordentligt. De går igenom en process med maskiner och ner i säckar. Skicka som värde eller skydda innehållet. (obs! Jag tycker ju att vi borde ta hand om allas paket med respekt, men som sagt. Paketen åker en lång väg och kan va med om många stötar tills dess att det kommer fram.
5. Jag menar inte att skylla ifrån mig men jag sköter mitt distrikt nästintill felfritt och jag märker direkt när Bring har varit där för jag hittar post de delat ut i porten varje dag och jag vet det för att ibland märker de posten med en grön etikett eller så är det ett företag de har som kund som skickat brevet.
6. Om ni inte vill ha tidningar eller reklam. Märk er låda med EJ GRATISTIDNING och EJ REKLAM. Den enda oadresserade tidningen PostNord delar ut är MITTI.
7. Om ni har fastighetsbox så ska erat namn vara uppmärkt på insidan med ert namn och info ifall ni inte vill ha tidning eller reklam. Vi öppnar hela fastighetsboxen om vi har paket att dela ut och då står det alltid kvar gammal info där.
Jag hoppas inte på en hatstorm. Bara lite info till er och ett hopp om att iaf en person kanske kan ändra åsikt eller har lärt sig något.
Minns att jag inte kan stå till svars för alla fall och att jag inte heller kan förklara allt. Jag vet att posten gör fel föör ofta och jag menar inte att skylla på er som kunder. Tänkte bara att vi kan hjälpas åt:).. Å snälla minns att jag inte är ute efter att diskutera för eller mot. Det är bara info om hur de ligger till....
Tack för ord och trevlig helg!