• Anonym (Brevbärare)

PostNord AB info

Hej! Jag vill bara göra en insändare om Postnord.

Företaget har gjort många tabbar den senaste tiden. Kan inte nog understryka det. Men vi posten får även ta all skit från andras slarv. Exempelvis Bring (citymail), Schenker och DHL.

Postnord har tagit en del beslut som är minst sagt jobbiga för oss brevbärare men alla son hängt med vet redan det.

Jag vill dock klargöra vissa saker som de flesta inte verkar veta. Typ som hur vi gör när vi delar ut post. Jag pratar om i storstäder och flerfamiljshus. I mitt fall Stockholm.

1. Det är otroligt många som inte vet sitt rätta lägenhetsnummer. Vissa följer Skatteverket som man ska och vissa hus har sina egna eller använder dubbelt. Det betyder att många är folkbokförda i någon annans lägenhet.

Bring till exempel delar ut enligt lägenhetsnummer och då kan er post hamna riktigt fel. De var de som tog hand om skattedeklarationen i Stockholm i år som alltså har de lägenhetsnumret som borde stämma. Posten hamnar då även fel om det finns två hus. Ett gatuhus döpt 62 och gårdshuset 62A tex. Om A INTE är angivet så delas posten ut i gatuhuset.

2. Det är förvånansvärt många som inte sätter sitt namn på dörren av olika anledningar. Man kanske bor svart eller har hemlig adress eller tror att det räcker om man angivit lghnummer. Av vilken anledning det nu är så måste man iaf ange en care of. Exempel Andersson c/o Svensson om det är Svensson som står på dörren. Posten i Stockholm går efter vad som står på dörren nämligen. Lägenhetsnumret är bara en riktning för oss då det är så ofta det är fel. Alternativt att det kommer post till en som tidigare bott i lägenheten men sedan flyttat. Inget vi kan vara säkra på alltid eftersom vi ibland byter bitar eller ifall det är vikarier på biten.

3. Hmm nja. Posten försvinner inte bara. Någonstans är den ju. Jag vet inte riktigt hur det går till heller. Jag vet mest att vissa kunder undrar var deras post är. Men jag vet att jag iaf har ryggen fri. Visst har det hänt att jag har delat ut fel. Men jag lämnar alltid en lapp där kan ber om ursäkt och berättar var brevet ska och sen ber jag personen om att lägga det tillrätta och avslutar med tack.

4. Packa era paket ordentligt. De går igenom en process med maskiner och ner i säckar. Skicka som värde eller skydda innehållet. (obs! Jag tycker ju att vi borde ta hand om allas paket med respekt, men som sagt. Paketen åker en lång väg och kan va med om många stötar tills dess att det kommer fram.

5. Jag menar inte att skylla ifrån mig men jag sköter mitt distrikt nästintill felfritt och jag märker direkt när Bring har varit där för jag hittar post de delat ut i porten varje dag och jag vet det för att ibland märker de posten med en grön etikett eller så är det ett företag de har som kund som skickat brevet.

6. Om ni inte vill ha tidningar eller reklam. Märk er låda med EJ GRATISTIDNING och EJ REKLAM. Den enda oadresserade tidningen PostNord delar ut är MITTI.

7. Om ni har fastighetsbox så ska erat namn vara uppmärkt på insidan med ert namn och info ifall ni inte vill ha tidning eller reklam. Vi öppnar hela fastighetsboxen om vi har paket att dela ut och då står det alltid kvar gammal info där.

Jag hoppas inte på en hatstorm. Bara lite info till er och ett hopp om att iaf en person kanske kan ändra åsikt eller har lärt sig något.

Minns att jag inte kan stå till svars för alla fall och att jag inte heller kan förklara allt. Jag vet att posten gör fel föör ofta och jag menar inte att skylla på er som kunder. Tänkte bara att vi kan hjälpas åt:).. Å snälla minns att jag inte är ute efter att diskutera för eller mot. Det är bara info om hur de ligger till....

Tack för ord och trevlig helg!

• Svar på tråden PostNord AB info
  • Anonym (Hoo)

Hur stora är oddsen tror du att PostNord läser detta?!

• Anonym (J)
    Anonym (Hoo) skrev 2017-05-12 14:33:57 följande:

Inlägget var väl knappast riktat till PostNord.
  • Carambolan

Tack för informationen TS. Inget jag direkt gått och funderat över men alltid kul att lära sig nya saker Förstår att det inte är världens roligaste jobb direkt.

• Anonym (J)

Fick i över två års tid post till de som tidigare bott i huset, och detta trots att mitt namn tydligt stod på brevlådan. Bor i radhus, så inget lägenhetsnummer eller så. Väldigt irriterande.

• Anonym (T)

Kan passa på att fråga varför jag ofta får mina grannars post. Vi har alla brevlådor nere vid ingången till hyreshuset och sen jag flyttade dit för drygt ett år sen har jag fått allt från reklam, rabattkuponger, vykort, paket med kläder och diverse brev och räkningar som är adresserade till nån av mina grannar, olika grannar varje gång. Breven har inte haft några lägenhetsnummer skrivna vid adressen utan man ser att posten själva skrivit dit MITT lägenhetsnummer, alternativt skrivit dit och ringat in "? sök".

• Anonym (Brevbärare)
    Anonym (J) skrev 2017-05-12 14:42:36 följande:

Fick i över två års tid post till de som tidigare bott i huset, och detta trots att mitt namn tydligt stod på brevlådan. Bor i radhus, så inget lägenhetsnummer eller så. Väldigt irriterande.

Det förstår jag verkligen, eftersom jag också fått post till andra. Jag vet inte riktigt hur de fungerar i radhus och villa men jag tror att de har andra regler och följer husnummer. Om de tidigare inte gjort en eftersändning och du inte har en vaken brevbärare

Hoppas att du ringde och klagade. Om det händer igen så ring posten och be de sätta upp stoppkort (ett inplastat A4 där det tydligt står vilka som bor i huset. :)
  • Anonym (Brevbärare)
    Anonym (T) skrev 2017-05-12 14:42:59 följande:

Kan passa på att fråga varför jag ofta får mina grannars post. Vi har alla brevlådor nere vid ingången till hyreshuset och sen jag flyttade dit för drygt ett år sen har jag fått allt från reklam, rabattkuponger, vykort, paket med kläder och diverse brev och räkningar som är adresserade till nån av mina grannar, olika grannar varje gång. Breven har inte haft några lägenhetsnummer skrivna vid adressen utan man ser att posten själva skrivit dit MITT lägenhetsnummer, alternativt skrivit dit och ringat in "? sök".

Alltså det där är verkligen INTE okej utan bara lathet. Posten och Bring har samma "klagocentral" hmm. Kommer inte på nu men kanske adressändring. Ring och klaga. Samma där, på posten så sätter vi upp ett stoppkort med tydlig info.

Lägenhetsnumret står skrivet inne på kontoren så ibland så skrivs det upp på brevet med ett frågetecken. Hur som helst så är det helt åt helvete. Maila eller ring in!
  • Anonym (Brevbärare)
    Anonym (Hoo) skrev 2017-05-12 14:33:57 följande:

Det va riktigt till alla kunder
  • Anonym (Brevbärare)
    Carambolan skrev 2017-05-12 14:36:27 följande:

Tack för informationen TS. Inget jag direkt gått och funderat över men alltid kul att lära sig nya saker Förstår att det inte är världens roligaste jobb direkt.

Haha näe, slitsamt och man får mycket obefogat skäll... Men nu är det vår och det är skönt att va utomhus:)
  • Anonym (Hoo)
    Anonym (Brevbärare) skrev 2017-05-12 14:59:52 följande:

Det va riktigt till alla kunder

Såg det strax efter att jag postat inlägget.
  • Anonym (Hihi Bring brevbärare)

Jag jobbar själv som brevbärare fast då hos konkurrenten Bring Citymail och upplever att vi får skit för fel som Postnord gör... En rättelse dock, vi delar INTE post enligt lägenhetsnumner utan vi sorterar enligt lägenhetsnummer. Vi måste alltid se till att namnet på brevet stämmer överens med namnet på dörren. Sedan håller jag med att folk är dåliga att sätta upp namn eller registrera sig som c/o. Och att det ofta är fel lägenhetsnumner.

Det många inte verkar veta att Bring inte delar ut varje dag utan bara var tredje dag. Vi delar ju heller inte ut post FRÅN privat personer.

Däremot delar väl Postnord ut varje dag? Och att man borde kunna räkna med att brevet man skickar borde komma fram nästa dag? Jag skickade nyligen ett brev en onsdag morgon som kom fram först på måndagen, det tycker jag är lite dåligt. Och min man skickade fotorullar i en vadderad påse som kom fram till framkallningen trasig och utan fotorullar... :-/

Anonym (T) skrev 2017-05-12 14:42:59 följande:

Det som är bra att notera när man klagar på att man får sina grannars post är vilken post det är, alltså från vilken avsändare. Då kan man lättare utröna vem som gjort fel. Sedan finns det vissa fastighetsboxar som är väldigt dåliga, t.ex där namnen inte syns när man öppnar dom, dålig belysning, kladdigt med många olika namn osv. Vi har, precis som många yrkesgrupper, väldigt stressigt och ska helst göra 2 mans jobb på kortast möjligast tid och då blir det lätt fel om det då också är en svår arbetsmiljö.
  • Anonym (Brevbärare)
    Anonym (Hihi Bring brevbärare) skrev 2017-05-12 15:55:56 följande:

Jag jobbar själv som brevbärare fast då hos konkurrenten Bring Citymail och upplever att vi får skit för fel som Postnord gör... En rättelse dock, vi delar INTE post enligt lägenhetsnumner utan vi sorterar enligt lägenhetsnummer. Vi måste alltid se till att namnet på brevet stämmer överens med namnet på dörren. Sedan håller jag med att folk är dåliga att sätta upp namn eller registrera sig som c/o. Och att det ofta är fel lägenhetsnumner.

Det många inte verkar veta att Bring inte delar ut varje dag utan bara var tredje dag. Vi delar ju heller inte ut post FRÅN privat personer.

Däremot delar väl Postnord ut varje dag? Och att man borde kunna räkna med att brevet man skickar borde komma fram nästa dag? Jag skickade nyligen ett brev en onsdag morgon som kom fram först på måndagen, det tycker jag är lite dåligt. Och min man skickade fotorullar i en vadderad påse som kom fram till framkallningen trasig och utan fotorullar... :-/

Jaha! Förlåt för de... Jag får ofta skäll för just de där när posten har hamnat i rätt lägenhetsnummer men i fel port så jag trodde att de var så ni gjorde..

De där vadderade påsarna fattar jag inte ens hur Postnord kan sälja eftersom det är så dåligt klister i förslutningen.

Om de va nyligen ditt brev inte kom fram så hade posten först problem med ett tåg som inte gått iväg när de skulle och innan de så var de högre tryck på brev än vad ledningen hade räknat med
  • Aniiee

ts, du kanske kan förklara hur det kommer sig att det alltID blir så att om jag beställt ett paket med filmer eller spel, så om det är FLER ÄN 2 så dels det ut i min brevlåda, men om det är FÄRRE ÄN 3 så får jag alltid hämta hos postombudet. (förutsatt, då att det har gott som brev och inte paket.)

Och jag vet att det är postnord som gör så här, eftersom jag möter brevbäraren när jag går ut med hundarna....

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
    Anonym (Brevbärare) skrev 2017-05-12 16:42:18 följande:

Jaha! Förlåt för de... Jag får ofta skäll för just de där när posten har hamnat i rätt lägenhetsnummer men i fel port så jag trodde att de var så ni gjorde..

De där vadderade påsarna fattar jag inte ens hur Postnord kan sälja eftersom det är så dåligt klister i förslutningen.

Om de va nyligen ditt brev inte kom fram så hade posten först problem med ett tåg som inte gått iväg när de skulle och innan de så var de högre tryck på brev än vad ledningen hade räknat med

Det var förra veckan som jag skickade det och det kom fram i måndags. Men det händer ofta att det tar två dagar innan det kommer fram tycker jag men 5 dagar är rekord

Det var ingen vadderad påse från posten utan en som man fick med från företaget som framkallar film, den var helt upptrasad. Det är väl sånt som händer antar jag men ändå trist då det var foton på våra barn.
  • Aniiee
    Anonym (Brevbärare) skrev 2017-05-12 16:42:18 följande:
    det är väl skit samma hur bra eller dåligt klister det är om kuvertet är söndertrasat i andra änden eller mitt på.

Det är inget fel på klistret, btw. det är usel hantering det handlar om.

vilket så klart inte är ditt fel..
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (Brevbärare)
    Aniiee skrev 2017-05-12 17:08:38 följande:

det är väl skit samma hur bra eller dåligt klister det är om kuvertet är söndertrasat i andra änden eller mitt på.

Det är inget fel på klistret, btw. det är usel hantering det handlar om.

vilket så klart inte är ditt fel..

På terminalerna så åker paketen på något sätt i taket. Likt tomtens verkstad. Sen sorteras de och släpps i en bur vad jag har förstått.

Som jag skrev innan så tycker jag att alla paket ska behandlas med respekt också. Jag hade ju inte gjort så. Men det är inte bara Postnord som hanterar paket. Alltså för att inte tala om paketen som kommer ifrån utlandet... Jag skäms så otroligt mycket när jag måste dela ut ett trasigt paket. Men faktiskt så händer det väldigt sällan ett paket är tomt eller man ser att det är trasigt. Jag hanterar ett sånt en gång om året kanske. Å då hanterar jag inte bara paket på mitt distrikt.
Svar på tråden PostNord AB info