• WhatDoYouWant

Äta färdigsköljd småblad sallad gravid

Hej!

Har förstått att småbladig sallad är bra att äta när man är gravid. Köper då och då babyspenat och mache i påse, det är sådant jag inte sett att man kan köpa i någon annan form. Oavsett om den är färdigsköljd eller ej så sköljer jag _alltid_ av den - rejält i tråg för att sen slungas torr.

Med tanke på listeria, äter ni som är gravida detta? Jag vet att man ska undvika färdigsallad (många rapporter om bakteriehärdar i färdigsallader på sistone) men då är det ofta pga att det läcker ut näringsämnen från ex fisk/kyckling som sen får bakterier från grönsakerna att växa snabbt. Dvs det är för att salladen är _blandad_. Hur tänker ni? Mer intresserad av vad folk _gör_ än hur stor risken är... äter ni dessa småbladiga sallader som köps i påsar?

Sen undrar jag också varför man ska försöka köpa nyförpackat när det gäller smörgåspålägg och gravad/rök lax och liknande vakumförpackat, men ok att äta kaviar: oavsett stenbitsrom på burk eller kalles i tub?

• Svar på tråden Äta färdigsköljd småblad sallad gravid
  • Höstaster

Ja, jag äter massor av sådan sallad men sköljer den först.

Angående fisken så handlar det nog om att bakterier växer till olika i olika miljöer och att vacuumförpackat tydligen är en miljö där det finns risk för tillväxt.

• Snuttis2

Är gravid i v 29 o har varit nitiskt noga med mathanteringen! Äter allt men skrubbar frukt och grönsaker o sköljer alltid även om det står färdigsköljd! Det har ju uppmärksammats rätt ofta att ex färdiga sallads påsar innehåller diverse bakterier !

Svar på tråden Äta färdigsköljd småblad sallad gravid