• syster yster

Ont i revbenen i 4 månader nu

I januari nån gång fick jag rejäl hosta och var höggravid. Efter ett tag när jag hostat så fick jag väldigt ont i revbenen. Om man tänker en bit under armhålan. Det gör ont på ett ställe när jag rör mig. Det har blivit bättre men hae fortfarande ont. Trycker jag där så känns det inget längre.

Läste på nätet nu å om man har en spricka eller brutet revben så tar det ca2-3 månader att läka å jag är uppe på det dubbla nu. Så nu blev jag fasen orolig alltså. Nån som haft liknande?

• Svar på tråden Ont i revbenen i 4 månader nu
  • Snuttis2

Hade dubbelsidig lunginflammation för ett antal år sedan(var inte gravid ) och blev/riktigt dålig! Då hostade jag sönder mina revben, minns att jag hade fruktansvärt ont och under mkt lång tid! Kanske fick du en större spricka och att det blev lite värre av att du var gravid? Kroppen är ju under en annanformav påfrestning då med organen uppklämda vid revbenen vilket de inte är i normala fall? Det kanske förlängt läkningsprocessen? Alt påverkat hur läkningen skett om vissa organ, ligament mm inte befunnit sig på sin vanliga plats när läkningen skedde? Är du orolig så rådgör med sjukvården men det viktiga är väl att du känner att det går åt rätt håll o att du blir bättre även om processen tar tid!

• K grrl

Jag hade dubbelsidig lunginflammation för ett par år sedan. Fick då höra att det var sällsynt att hosta sönder revben. Läkaren kunde lätt konstatera att jag fått något som kallas kostokondrit, inflammation i revbensbrosket. Jag hade det på två ställen, dels i anslutning till bröstbenet och dels på det ställe du beskriver. Det gör fruktansvärt ont och jag skrek när läkaren nuddade där.

Det tog ungefär ett halvår innan min kostokondrit läkt ut, men då får jag inte ta antiinflammatoriska värktabletter.

• josefzon

Hej!

Costochondrit eller Tietzes syndrom är en inflammation i broskleden mellan bröstbenet och revbenen. Tar ofta lång tid innan det går över, men sitter inte där du skriver att det gör ont. En överansträngning i muskler och muskelfästen kan göra ont lång tid om man fortfarande har en ergonomi och förvärrande kroppsrörelser som kan upprätthålla besvären. Ofta får man smärtor i intercostalmuskulatur (mellan revbenen) efter en långdragen luftvägsinfektion då dessa muskler används vid ansträngd andning och hosta. Eftersom det gör ont vid kroppsrörelser och du inte har andra besvär skulle detta kunna vara en trolig diagnos. Revben kan gå av vid hosta men läker oftast bra. Benläkning hämmas av antiinflammatoriska läkemedel som Ipren och Diklofenak och kan då ge en smärtsam falsk led i frakturytan. Då borde man kunna rucka på rebensändarna kring frakturen. Jag tror snarare på muskelsmärta, men pröva trycka över revben och mellan dem och se var smärtan sitter. Pröva stretch och antiinflammatorisk gel och blir det inte bättre efter två-tre veckor sök vc. Har du smärtor som bara är kommer när du andas och dessutom har andningsbesvär skulle jag boka vc besök nästa vecka.

Mvh

Svar på tråden Ont i revbenen i 4 månader nu