• Anonym (Malin)

Luktar av alkohol

Min pappa drackrätt mycket när jag var yngre och jag minns att det luktade om honom dagen efter. Och i bilen luktade det så och blandat med tobaks rök.

Nu är jag tillsammans med en kille som igår drack och det luktar i hela lägenheten idag. Antar att det är porerna i huden typ som släpper ut alkoholen..? Men det luktar överrallt..o hallen badrummet och jätte mycket där han sover.

Vad är det som luktar?

• Svar på tråden Luktar av alkohol
  • Anonym (abc)

Är också nyfiken. Blir samma när min sambo druckit. Går inte att vara i samma sovrum dagen efter.

• Anonym (j)

Andedräkten? Kan verkligen förpesta ett helt rum.

• Anonym (Malin)

Men hall och badrum också?

• Dr Nail

Det luktar inte i hallen och badrummet (bara din fantasi), men jag köper att hans andedräkt luktar sprit när han sover. Det är nämligen rätt vanligt att det händer, när kroppen försöker förbränna alkoholen :)

• Anonym (Kroppens förbränning)

Är andedräkten ju men tror även att det kan vara som så att svettet kan lukta av det. Som med vitlök - om man får i sig en del vitlök så kan man "svettas vitlök", även underliv, urin, talg, etc, kan lukta/stinka av vitlök. Tror det kan vara så med fler saker, bara att vitlök luktar på ett speciellt vis. Så sprit kan säkert också göra så att kroppen luktar. 

• Themis

När kroppen förbränner så omvandlas etanol av enzymet alkoholdehydrogenas till acetaldehyd som ger baksmällesymptom, och ger den typiska andedräkten.

På de som har mest effektivt dehydrogenasenzym (det finns olika typer och vi har olika mängd av det beroende på genetik)  kan man känna acetaldehyd i andedräkten redan ett par timmar efter att de börjat dricka.

I nästa steg omvandlas acetaldehyden till ättikssyra av enzymet acetaldehyddehydrogenas (ALDH). Egentligen samma som sker när en vinflaska står ute- det blir ättika av etanolen, men kroppens enzymer är mer effektiva än luftens syre.

Det är dessa nedbrytningsprodukter från etanol som får det att lukta illa, men luktar det extra illa kan det vara för att man också har bakterier i munnen som tycker om nedbrytningsprodukterna och tillverkar andra illaluktande ämnen av dem.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Indianica

Gamla akoholister kan ju lukta väldigt säreget. Har för mig jag läst om att det bildas ketonkroppar om man dricker för mycket alkohol och då får man en konstig lukt. Vid normalkonsumtion börjar inte kroppen stinka av alkohol, förutom ut munnen möjligen.

• McIris

Exakt så blir det med min man, det fullkomligt osar alkohol när han varit ute o druckit. Det räcker med några öl. Det är liksom inte bara andedräkten, utan hela han pyr liksom. Superäckligt!

• Anonym (Malin)

Det är verkligen inte inbillning.

Han sov i vardagsrummet med stängd dörr..jag går upp och känner direkt i hallen. Vidare in på toa.

Han är alltså bakom en stängd dörr.

Jag har ju festat med vänner och sovit över och dom har aldrig luktat så.

Klart dom luktar ur munnen men inte en hel lägenhet

• MAN78

Vissa människor luktar "röv" efter de har druckit. Min granne är ett sådant exempel, hans fru klagar på hur han stinker dagen efter. Betydligt värre än den klassiska "gammal fylla"-lukten...

Svar på tråden Luktar av alkohol