• Woopsie

    Hörapparat gratis men glasögon då??!!

    I dom flesta landsting är hörapparater subventionerade och patienten betalar i princip inget för detta hjälpmedel. Varför gäller inte det samma vid synnedsättning? Det är väl ett lika stort funktionshinder som hörselnedsättning? Varför likställs inte dessa? Jag hade inte kunnat arbeta och vara en särskilt fungerande samhällsmedborgare utan glasögon/linser. Varför subventioneras inte detta? Glaset och billigaste bågen borde subventioneras av staten/landstingen även hos vuxna enligt min åsikt, håller ni med?

  • Svar på tråden Hörapparat gratis men glasögon då??!!
  • Bullimor

    Jag håller med, ska det ena subventioneras så ska det andra. Eller ingetdera.

  • Tecum

    Nja, hörapparaten är inte din egendom, man bara lånar den av landstinget. Sedan beror det mycket på det rent praktiska. Optiker har "tagit över" sjukvårdens roll och sköter utprovning av glas, en konsekvent privatisering kan man säga. Det är också som du antyder, det finns ett antal alternativ som kostar olika mycket, olika bågar, linser eller glas, tonade glas eller klara osv. Att bara subventionera det billigaste blir konstigt.

    En hörapparat är svår att prova ut, den måste göras inom sjukvården. Det är egentligen bara en viss modell som passar till den hörselskada som just du har. Men jag håller med om att det är en förmån att hörselhjälpmedel är subventionerade. Glasögon är viktigare för att man ska fungera i samhället/yrkeslivet och kanske resonerar man så krasst att synhjälpmedel skaffar folk ändå för de är tvungna. Många behöver hörapparater men struntar i att söka hjälp eller struntar i att använda de som de fått, de hankar sig fram ändå.

  • Woopsie

    Fast om man subventionerar upp till det billigaste, så kan man sen köpa till dyrare båge/tonade glas etc. Det är ju för bedrövligt att bara för att man måste så köper folk det ändå? Jag har inte kostat samhället många kronor (utöver skolgång och andra "standard-saker" som alla kostar). Jobbar inom lågavlönat sjukvårdsyrke och glasögon/linser är en stor utgift för mig när det är dags för byte. Som tidigare skrevs antingen båda eller inget. Privata vårdcentraler är ju för det mesta subventionerade och barn får ju i dom flesta landsting gratis glasögon, så varför skulle det vara krångligt med det samma för vuxna?

  • Woopsie

    Sen förstår jag ju att synnedsättning är så vanligt att det skulle bli oerhörda kostnader för staten att subventionera glasögon. Det är att man inte är konsekvent som stör mig. (Därmed inte sagt att jag vill dra in stödet för hörselnedsättningar).

  • meicc

    Förstår din poäng men tycker ändå det finns mycket hjälp med glasögon. Barn o ungdomar får gratis. Jag hade rätt till ett par terminalglasögon området från min arbetsgivare. Och har man verkligen inte råd kan man ju få soc stöd också.

  • Hållis89

    Hörapprater är ändå inte gratis. Man får betala egna batteri, det räcker ej långt och att köpa batteri är absolut inte billigt i längden. Glasögon är engångskostnad varje gång när man förnyar så det är billigare med glasögon än hörapparat trots man lånar det från landstinget.

  • Anna1234

    Jag fick hörapparat för ett år sedan. Ca 1000 kr kostade det för mig och sedan tillkommer batterier för ca 200 kr/månaden så helt gratis är det inte. Om fem år ska de bytas ut och då antar jag att jag lägger ut ungefär samma summa igen.

    Mycket subventionerat, jag är glad att jag bor i Sverige, men som sagt, inte gratis.

Svar på tråden Hörapparat gratis men glasögon då??!!