• Anonym (Elin)

Ekonomin under föräldraledighet

Ett återkommande ämne och dilemma.. detta med ekonomin.

Vi har en önskan om att kunna vara hemma 2 år med vår son när han föds, så därför behöver vi snåla med fp- dagarna det första året för att sen kunna skydda SGI:n, har tänkt ta ut 4-5 dagar per månad. Vi kommer ha 15.000 kr mindre per månad att leva på, och "bara" ha 3000kr kvar per månad när allt är betalt (huslån,mat,bensin, ja.. allt)
    Är det väldigt lite, enligt er, med 3000 kr kvar? Det blir ju inte mycket sparande precis. Är det värt att vara hemma 2 år och inte kunna spara mer?

• Svar på tråden Ekonomin under föräldraledighet
  • MsM84

Vad man är villig att prioritera är ju upp till en själv att välja, men jag skulle inte känna att det var värt det om inte sparkontot var rätt välfyllt. Sen är det värt rätt mycket att ha dagar att ta ut sen för längre sommarlov, jul osv.

• Lena

Är de 3000kr till kläder och nöje tycker jag det låter som det kan funka bra

• Anonym (Eva)

Om det är väldigt lite eller inte kan bara ni svara på. Ni kan ju testa att leva så en månad och se om det funkar?

• Anonym (Barnet)

Ur barnets synvinkel är det värt det. Tycker absolut inte det är lite med 3000 över. Vi hamnar på 145 kronor över och jag ska ändå kämpa för att vara hemma med mitt barn så länge jag kan.

• Ms H

Kan ni inte spara undan typ hälften av de 15000 nu fram tills att barnet kommer, för att ha att använda under första året?

• Guapa

Börja leva efter den nya ekonomin i god tid innan barnet anlänt så har ni ett buffertsparkonto som klarar ett minskat sparande under ett par år. 

Vi har själva inte räknat med något direkt sparande under föräldraledigheten, men då har vi ett rejält sparkonto sen tidigare. Däremot värderar vi högre att kunna ha barnen korta dagar på förskolan längre och spara dagar för framtida långhelger och semestrar än att skola in på förskola så sent som möjligt, men där gör man helt som man känner.

• Anonym (Wildrat)

Sparande fr naturligtvis vänta under föräldraledighet om man inte har råd med det. Men att ha 3000kr över när allt är betalt är inte att ha dåligt med pengar, mindre pengar än förut ja, men inte ens i närheten av att ha dåligt med pengar. Särskilt som ni VÄLJER att inte ta ut fp och ändå ha pengar över varje månad.

• Anonym (Anna)

Jag hade nog kunnat tänka mig att ha en något kortare föräldraledighet för att ha lite mer pengar. Jag blir nervös av att ha ont om stål.

• Mor till Ella

Du har ingen möjlighet att jobba lite extra på kvällar och helger? Då kan du ha en extra inkomst samtidigt som du är föräldraledig.

• Fru Ve

Jag tycker också ni ska prova att leva så redan nu och se hur det känns. Då kanske ni dessutom kan stoppa undan rätt många tusenlappar som ni kan dryga ut med under FL om det skulle knipa. Mycket oförutsett kan ju hända som man behöver extrapengar till.

• LFF

Om det är 3000 när allt är betalt så tycker jag det är helt ok att ha över till "övrigt". Men det beror ju på hur man är som person.

Vi levde snålt första året (tog inte en enda föräldradag de första 10 månaderna) och det gick alldeles strålande. Men, då är inte jag den som gärna är ute och fikar etc (vilket inte är det enklaste med tvillingar heller för den delen) utan vi var tills törsta del hemmavid och promenerade och hade det mysigt. 

Svar på tråden Ekonomin under föräldraledighet