• Anonym (ts)

avlastningsfamilj?

Är en uttröttad ensamstående mamma med en funktionsnedsättning och utan socialt nätverk och funderar på att ansöka om avlastningsfamilj för mitt barn. Det som står i vägen är att jag egentligen inte vill ha med socialtjänsten att göra men jag står nu vid vägs ände efter att ha misslyckats med att fixa avlastning på egen hand. Undrar hur en utredning går till och vilka kriterier man ska uppfylla för att beviljas avlastningsfamilj? Berätta gärna det ni vet.

• Svar på tråden avlastningsfamilj?
  • Nonym

Vet ingenting om vägen till avlastningsfamilj, men är själv uppvuxen på det sättet (även om vår pappa hade oss ibland) och det var jättebra!

Kändes roligt att åka dit och mamma var alltid så glad när vi kom hem!

Ge dig själv lite vila, det förtjänar dina barn!

• Anonym (soc.sekr)

Det är väldigt svårt att få det. 

• Anonym (ts)
    Anonym (soc.sekr) skrev 2017-05-14 13:34:38 följande:

Det är väldigt svårt att få det. 

Hur svårt?
  • Anonym (soc.sekr)
    Anonym (ts) skrev 2017-05-14 14:45:29 följande:
    Hur svårt?
    Beror på vad det är för funktionsnedsättning du har. Vilken har du? Bor du i en stor eller liten kommun?
  • Anonym (mmm)

du får ansöka, se vad de säger 

Mina föräldrar var avlastningsfamilj åt en liten pojke precis i den vevan jag själv flyttade hemifrån så jag är inte helt insatt, det jag vet är att det gick snabbt då mamman kände min mamma via jobbet och helt enkelt frågade min mamma. Mamma och pappa sa ja och det var några samtal med socialtjänsten och sen var det klart. Gissar det kan vara lättare om du har ett eget förslag men annars får de väl försöka hitta någon. 

• Anonym (ts)
    Anonym (soc.sekr) skrev 2017-05-14 14:46:25 följande:

Beror på vad det är för funktionsnedsättning du har. Vilken har du? Bor du i en stor eller liten kommun?

Har adhd. Bor i en liten kommun.
  • Anonym (Mamman)

Jag har haft det till mitt barn ett tag. Barnet sov där en natt varannan månad ungefär. Det var hur enkelt som helst att få.

Hade ett möte med soc och familjen sedan skolade jag in barnet med familjen. Detta var många år sedan men vi har fortfarande en del kontakt. Mitt barn träffar deras barn ibland men sover såklart inte där längre.

Jag har ingen funktionsnedsättning eller nät, fick det godkänt pga glest nätverk och aldrig någon barnfri tid.

• Anonym (ts)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-05-14 15:26:31 följande:

Jag har haft det till mitt barn ett tag. Barnet sov där en natt varannan månad ungefär. Det var hur enkelt som helst att få.

Hade ett möte med soc och familjen sedan skolade jag in barnet med familjen. Detta var många år sedan men vi har fortfarande en del kontakt. Mitt barn träffar deras barn ibland men sover såklart inte där längre.

Jag har ingen funktionsnedsättning eller nät, fick det godkänt pga glest nätverk och aldrig någon barnfri tid.

Hur såg utredningen ut? Tog det låbg tid från beslut tills att avlastningen var igång och rullade på?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (ts) skrev 2017-05-14 18:18:19 följande:
    Hur såg utredningen ut? Tog det låbg tid från beslut tills att avlastningen var igång och rullade på?
    Det var så längesen så jag kommer inte ihåg riktigt. Kontaktade soc när barnen var ca 3 år men fick återkomma när barnet fyllt 4 då det var åldersgränsen för detta.
    Hade 1 möte med soc och skrev då på ett papper att jag ska stå för extrautgifter, alltså om familjen tog med barnet på Skansen, bio, McDonalds eller liknande så ska jag betala det.
    Jag bad därav familjen att inte göra något som kostar pengar ned mitt barn eftersom jag var fattig och vill själv göra saker med mitt barn inte betala för att andra ska göra det! Kan vara bra att tänka på
  • Maria Magdalena

Fick mitt barn tvångsomhändertagen när hen var 18 dagar gammal. Jag förstår din frustration, men samtidigt kan man dessvärre inte lita på soc.

• Anonym (soc.sekr)
    Maria Magdalena skrev 2017-05-14 18:31:23 följande:
    Fick mitt barn tvångsomhändertagen när hen var 18 dagar gammal. Jag förstår din frustration, men samtidigt kan man dessvärre inte lita på soc.
    Kanske dags för lite självrannsakan?

Barn "tas" aldrig av ingen anledning.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (soc.sekr) skrev 2017-05-15 06:41:14 följande:
    Kanske dags för lite självrannsakan?

Barn "tas" aldrig av ingen anledning.
    Finns alltid en anledning, men inget som säger att anledningen är befogad och rätt. Det kan räcka med en orealistisk obefogad "oro" av nån soctant som inbillat sig något!
  • Anonym (Soc)

Det måste inte alls vara svårt. Det är jätteolika i olika kommuner. Det kallas för kontaktfamilj och du vänder dig till socialtjänsten barn och ungdom i din kommun och gör en ansökan. De kommer kalla dig på samtal där du kommer få berätta om dig själv och om barnet och varför barnet gynnas av kontaktfamilj. Hos oss brukar det blir var tredje helg i en sådan situation. Vi beviljar många kontaktfamiljer. Om du får avslag har du rätt att överklaga beslutet. Om det blir beviljat kommer de matcha ihop er med en familj. Var inte rädd. Du söker hjälp frivilligt och vill samarbeta. Det är jättepositivt.

• Anonym (Soc)

Hur gammalt är barnet förresten?

Svar på tråden avlastningsfamilj?