Cystisk förändring? SÅ RÄDD!!! DÖDSÅNGEST!
Hej alla!
Jag är väldigt, väldigt rädd och orolig och skriver därmed här i hopp om att hitta någon som kanske varit med om liknande eller någon insatt som kan ge mig lite lugnande ord.
Jag är 23 år gammal och för 1,5 år sedan drabbades jag av körtelfeber. Det blev ett rätt hårt slag mot min krop och jag var även inlagd på sjukhus 2 dagar. Jag är även rätt så överviktig vilket säkert inte hjälpte. För sisådär 8 mån sedan upptäckte jag att min högra sidohalsmuskel var mer svullen än den vänstra. Jag ringde VC som avfärdade med att det säkert var pga min tand (hade ont i tanden då). Jag tänkte inte mer på den eftersom den inte gav mig några större besvär. För ca 2 mån sedan hade jag lite spänningar i nacken och käken så jag bad min syster massera mig, och då kände hon denna svullnad som blivit ännu större. Vi båda blev oroliga och jag fick akuttid hos VC. Läkaren kände och klämde och tyckte själv att det kändes som om sidohalsmuskeln var svullen (känns inte som en knöl utan snarare en svullnad, fast och ej rörlig). Han ville dock veta varför jag var svullen (detta var 28 mars) och jag blev remitterad till ultraljud samt finnålspunktion. Bara detta kändes som att få ett dödsbesked! Blodprov togs även på mig som endast visade en mindre brist på D-vitamin. Ultraljud gjordes en månad senare, 28 april och läkaren sa att dem hittat en cystisk förändring. Han nämnde även att det var en ganska stor vätskefylld cysta och han ville ta prov från den. Han sa att den låg alldeles under huden och tog två prover, en från mitten och en från kanten. Han kunde inte från ultraljudet bedöma att fara var helt uteslutet, men han sa att det han kunde se på ultraljud inte tydde på cancer (men han kunde inte lova något). Han sa att provsvar skickas till remitterande läkare inom ca 2 v. Nu har det gått över tiden och jag har fortfarande inte fått svar. Jag har runt och trakasserat VC som sagt till mig att vara lugn, att ultraljudet inte tydde på något som direkt ser misstänksamt ut utan att det är något som ter sig vara en cysta. Till råga på allt har detta helvete vuxit ännu mer och det syns utanpå. Jag kan inte sova, äta, prata, tänka ... jag mår rent ut sagt skit och bara inväntar dödsdom. Min familj är helt förstörda eftersom vi läst massa hemskheter på nätet....
Snälla någon där ute, har ni någon koll på detta eller varit med om liknande? Jag kan även tillägga att jag förutom lite nackspänningar inte har några andra symptom (ingen feber, ingen viktnedgång, inga svettningar, inget illamående osv).
Är evigt tacksam för er input.