• Cutiemommy

    Sjukskrivning hjälp!!!!!

    Hej! Nu är det så här att jag mår riktigt dåligt nu under graviditeten och min barnmorska tycker jag borde bli sjukskriven. Problemet är att jag kommer ha det jobbigt ekonomiskt ifall jag blir sjukskriven. Jag jobbar just nu 60% och är tjänstledig 40% på grund utav att jag går i skolan (detta är endast i några månader till sedan jobbar jag 100 igen) men min grundanställning är 100%. Då är min fråga, ifall jag blir sjukskriven, kommer jag då få 80% av min lön från 100% eller 60%? Jag kommer inte heller kunna gå kvar i skolan pga av mitt illamående.

    Snälla hjälp! Behöver veta innan jag tackar ja till en sjukskrivning

  • Svar på tråden Sjukskrivning hjälp!!!!!
  • Meus Veritas

    Dom räknar på din årsinkomst sex månader bakåt tror jag det är och utifrån det får du sjukpeng. Så om du bara jobbat 60% och haft 60% inkomst så är det det som räknas.

  • Cutiemommy
    Meus Veritas skrev 2017-05-14 13:48:02 följande:

    Dom räknar på din årsinkomst sex månader bakåt tror jag det är och utifrån det får du sjukpeng. Så om du bara jobbat 60% och haft 60% inkomst så är det det som räknas.


    Jag har jobbag 100% från 2 år tillbaka började jobba 60% i april månad innan dess har jag jobbat 100% vad räknar dom då?
  • nnnnnnnn

    har du CSN så räknas det som att du jobbat 100%, har du inte tagit CSN-bidrag utan bara gått ner i tjänst så räknas det som att du jobbar 100%.

    Viktigt att täcka upp med något om man inte jobbar 100%, tex föräldrapenning eller CSN-bidrag.

Svar på tråden Sjukskrivning hjälp!!!!!