• Monsta

mata 6 månaders hund

Hur mycket mat behöver en 6 månaders mellanstor hund?

Fick min hund igår men kvinnan som tog hand om hunden sade att hon hade mat i skålen hela tiden, vilket jag personligen inte föredrar. Föredrar att ge hunden mat tider eftersom hunden får bättre rutiner då. Hon gav med valpfoder men vet inte vad för märke maten är. Det var 12 år sedan jag hade en 6 månaders hund så jag behöver lite tips Skrattande

• Svar på tråden mata 6 månaders hund
  • Betty Boop

Det beror på hur stor hunden är. Det bästa är att gå till en djuraffär och fråga. De brukar ha bra tips! Många djuraffärer har våg så att man kan väga hunden om man inte vet vad den väger.

Hunden bör eventuellt ha foder för unghundar. Vår dvärgschnauzer fick valpfoder i ca 6 månader. Sen fick han ett övergångsfoder för unghundar i ca 4 månader. När han var 1 år fick han vuxenmat. Vi använder torrfodret Purina Pro Plan och har gjort sen start. Det har funkat jättebra!  Hundar bör få mat på fasta tider, förslagsvis morgon och kväll, ca 12 timmar emellan. Vår hund väger 9 kg och får 1 dl torrfoder på morgonen och 1,5 dl på kvällen. Vi häller över en skvätt vatten innan han får maten. Han har fri tillgång till vatten under hela dagen.

• cusar

Man ska inte låta mat till hundar stå framme hela tiden dom kan över äta, Ta med dig hunden till djurbutiken dom vet dessutom får hunden lite tränning med nya situasioner win win 

• Dexter dot com

Vissa hundar äter bättre om dom får fri tillgång till mat dvs du häller upp hela fodergivan på morgonen och den småäter när det passar och andra mår bättre av att få 3 mål mat per dag. Att ge 2 g/dag ger ofta gallkräkningar pga tom mage som kan resultera i magkatarr mm så lite mindre mål uppdelat på 3 är oftast bättre.

Om du ska fortsätta med valpfoder eller gå över till unghund/vuxenfoder beror på vad det är för ras. Finns många bra foder tex BritCare, FourFriends, Acana att välja mellan. Det bästa är ju naturligtvis om du får reda på vad valpen ätit innan så du sakta kan fasa in det nya fodret alt fortsätta med det fodret om det är ett kvalitetsfoder.

• Monsta

Tack för tipsen! 

Då det är en hittehund är det svårt att säga vad han har för raser i sig. De räknar med att han kommer att bli en medelstor hund. Han är jätte duktig på att äta själv under dagen men eftersom han har svårt att låta bli att göra sina bestyr på golvet (misstänker att det beror på att han är rädd att bajsa här då han inte känner till området så bra ännu) så vill jag ge mat regelbundet så att jag lite kan räkna med ungefär när han behöver gå ut :)

• 8295

Min Whippet 1.5 år småäter gärna, annars äter han inte om magen blivit tom. Royal Canin äter han.

Åt valpfoder upp till 1 år, gav då morgon vid 7-8, vid lunch 12-13 och middag 17-18.

Tog för övrigt närmare 1 år att få han helt rumsren, suckkk, han var väldigt svår och nervös ute.

• 8295

Min Whippet 1.5 år småäter gärna, annars äter han inte om magen blivit tom. Royal Canin äter han.

Åt valpfoder upp till 1 år, gav då morgon vid 7-8, vid lunch 12-13 och middag 17-18.

Tog för övrigt närmare 1 år att få han helt rumsren, suckkk, han var väldigt svår och nervös ute.

Svar på tråden mata 6 månaders hund