• joss

Är det verkligen farligt att äta återuppvärmd spenat?

Hej!

Jag har en fråga enligt rubriken... Man har ju läst och hört att man ej skall äta återuppvärmd spenat, men kan det verkligen vara så farligt...?

Är det giftigt? Jag tycker mig se flertal "mikromat" i frysdisken som innehåller spenat.
    Är det någon som vet detta med säkerhet?? Lata kocken Johanna, perhaps?

Kram joss

• Svar på tråden Är det verkligen farligt att äta återuppvärmd spenat?
  • Emelie 86

Jag har fått höra att de ska va farligt men innan nån sa de till mej så har jag ätit de 2 gånger och bebben lever runt som bara den. / Emelie v 33

• Kindwords

Är det någon som vet detta med säkerhet? Nja, men...
    Spenat innehåller nitrat, som kan omvandlas till nitrit, som kan omvandlas till cancerogena ämnen. Den här omvandlingen påskyndas av uppvärming. Halten av nitrat varierar och Livsmedelsverket kontrollerar då och då.
    Spenat innehåller ju en massa nyttiga saker också så jag äter mer än gärna, men har slutat göra matlådor med spenat.
    Och så lite OT: Min spenatfavorit är bladspenat, vitök, sambal oelek, grönsaksbuljong och creme fraiche serverat med pasta.

• joss

Hej!

Tack för era svar, Emelie 86 och Kindwords!

Hmmm skall kanske också ta mig en funderare kring matlådor med spenat...

Receptet lät mucho mumsigt!

/joss

• Babe

Så här står det på bladspenat-förp.infot: "Spenat innehåller naturligt hög halt nitrat. Ge därför inte spenat till spädbarn. Eventuella rester skall snabbt kylas ner och förvaras i kylskåp. Bör ej frysas efter upptining."

Själv äter vi det vi tillagat på en gg, men det är nog helt OK att göra en matlåda, bara du förvarar den kallt...
    Jag äter det en gång i veckan, minst...
    Bladspenat snabbfräst i olivolja, salt, peppar och vitlök (och mögelost för de ogravida...) är supergott till pasta! Det blir inte kvar till matlåda... *ler*
    Babe

• lata kocken Johanna

nej det är inte värre än att äta påläggsskinka eller liknande om man ser till nitritmängden

men nitrit är inge vidare nyttigt precis som kindwords skriver

jag kör på spenat i mina matlådor - men inte varje dag

• marmelade

:-O Jag har gjort spenatpaj som jag fryst in och tinat och käkat senare.... får sluta med det då...

• Erita

Att äta för mkt av ngt är alltid farligt, men tror inte att det är farligt i små mängder då och då.

• lata kocken Johanna

precis Erita

äter man inte långkokt eller återuphettat spenat varje dag så är det ju luuuuungt

Svar på tråden Är det verkligen farligt att äta återuppvärmd spenat?