• Maria och Chris

Illamående/kräkningar och försäkringskassan

Hej! Nu har jag varit hemma i 2 månaders tid pga kraftigt illamående och kräkningar samt yrsel och extrem trötthet pga kräkningar osv.

Nu anser försäkringskassan att allt det ska vara över.

Men det är det inte. Jag mår illa hela dagarna och kräks fortfarande mellan 2-3 gånger om dagen ibland mer pga lukter osv. Får i mig väldigt dålig med mat pga av detta och även min man har börjat reagera på det nu. Inga mediciner hjälper. Jag är 13+6 idag.

Vad ska jag göra? Jag kan inte tvinga mig bättre. Och det yrket jag har är ansträngande. Jobbar som uska på ett äldreboende för dementa.

Är det någon mer som har haft detta problemet med försäkringskassan? Vad fick ni göra?

• Svar på tråden Illamående/kräkningar och försäkringskassan
  • Anonym (Tjejkompisen)

Vad har du för diagnos på papperet? Får du en hyperemesis-diagnos så kommer det vara lättare få igenom att du ska få vara hemma sjuk. Bara illamående etc är mkt svårare att få igenom.

Det finns en gräns på hur mkt kräkningar / dag som krävs för hyperemesis alt. att ha gått ner en viss % av sin vikt så kolla upp det och prata med din läkare så du får den diagnosen.

• celluliten

Har du ett tillräckligt tydligt sjukintyg? Står det varför du inte kan utföra ditt arbete pga illamåendet?

Jag hade det likadant, jag var sjukskriven på 100% de första 3 månaderna, sedan delvis resten av tiden "enbart" pga kraftigt illamående och kräkningar. Väldigt tydligt sjukintyg dock där läkaren väldigt ingående beskrev problematiken med att kräkas och jobba samtidigt (också inom vården).

Och jag hoppas verkligen det går över för dig snart, för det är fruktansvärt!

• Maria och Chris
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2017-05-15 08:15:32 följande:

Vad har du för diagnos på papperet? Får du en hyperemesis-diagnos så kommer det vara lättare få igenom att du ska få vara hemma sjuk. Bara illamående etc är mkt svårare att få igenom.

Det finns en gräns på hur mkt kräkningar / dag som krävs för hyperemesis alt. att ha gått ner en viss % av sin vikt så kolla upp det och prata med din läkare så du får den diagnosen.

Läkaren har inte skrivit någon diagnos direkt utan mest att man har x antal kräkningar om dagen och illamående hela dagarna osv. Försäkringskassan har nu begärt mer information ifrån läkaren får se vad hon skriver. Ska även få samtal imon ifrån min läkare. Jag mår piss hela dagarna och orkar knappt att ta hand om mina sysslor i hemmet. Sover mest hela dagarna i stort sett. Ibland tvingar man sig ut för att få miljöombyte och lite luft. Men det är inte länge max 2 timmar sen orkar inte kroppen mer. Har 2 barn till att ta hand om också. En på 8 år han klarar sig ju lite mer själv men vill ju självklart att jag ska vara delaktig i saker och ting. Sen min yngsta är 5 och han är väldigt mammig och vill verkligen ha med mig.
  • Maria och Chris
    celluliten skrev 2017-05-15 08:18:00 följande:

Har du ett tillräckligt tydligt sjukintyg? Står det varför du inte kan utföra ditt arbete pga illamåendet?

Jag hade det likadant, jag var sjukskriven på 100% de första 3 månaderna, sedan delvis resten av tiden "enbart" pga kraftigt illamående och kräkningar. Väldigt tydligt sjukintyg dock där läkaren väldigt ingående beskrev problematiken med att kräkas och jobba samtidigt (också inom vården).

Och jag hoppas verkligen det går över för dig snart, för det är fruktansvärt!

Ne min läkare har väl kanske varit lite väl slapp när det gäller intyget.

Men jag hoppas verkligen att det går över snart. Jag vill faktiskt börja jobba igen. Det är inte kul och va hemma precis.
Svar på tråden Illamående/kräkningar och försäkringskassan