• Vindpust

Veckobyten

Jag undrar över en sak och det är om ni som bonusförälder är medvetna om tider och plats då veckobytet sker? Min sambo bråkade med sitt ex igår för att hen inte höll det dom hade avtalat men jag däremot hålls helt utanför och får nästintill aldrig veta när, hur eller var bytet sker. Jag hade sagt det om det var jag som hade ett barn sedan tidigare men min sambo verkar inte tänka på det alls, jag bryr mig särskilt nu då vår gemensamma son är med vid bytet.

• Svar på tråden Veckobyten
  • Nykär15

Vi byter alltid samma dag, på samma sätt, för barnens skull. Den ena lämnar på morgonen på skolan och den andra hämtar på em. Vi kör måndagar. Så är endast vid lov/lediga dagar/sjukdom som bytet sker hemma hos någon av oss. Blir mindre känslosamt för barnen tycker vi, man säger hej då på morgon och den andra kommer på em, barnen har hunnit ställa om sig och man behöver inte säga hejdå till den ena och sen samtidigt vara glad att se den andra.

• Vindpust
    Nykär15 skrev 2017-05-15 08:57:22 följande:

Vi byter alltid samma dag, på samma sätt, för barnens skull. Den ena lämnar på morgonen på skolan och den andra hämtar på em. Vi kör måndagar. Så är endast vid lov/lediga dagar/sjukdom som bytet sker hemma hos någon av oss. Blir mindre känslosamt för barnen tycker vi, man säger hej då på morgon och den andra kommer på em, barnen har hunnit ställa om sig och man behöver inte säga hejdå till den ena och sen samtidigt vara glad att se den andra.

Så var tanken även här men nu är den ena föräldraledig så det blir det lite annorlunda ibland.. Jag tycker bara det är konstigt att jag får inte veta nått i stort sett.
  • mammalovis

Enligt mina fördomar så är din sambo en man. Vi har visserligen varannan helg med viss flexibilitet, men det är oftast jag som får fråga för att få ett svar om hon t ex har aktiviteter som påverkar oss andra. Om jag får reda på det annars beror det oftast på att jag hör det när han pratar i telefon ... När jag kommenterar att det var väl sent att få reda på vissa saker så svarar han bara att han inte tänkte på det. Han klarar inte av att skriva i familjealmanackan heller utan missar hellre tider ... Så jag känner igen situationen.

Men jag hade lite roligt när han (vi) var på väg att åka och hämta tösen och jag frågade om de hade bytt helg ...

• Vindpust
    mammalovis skrev 2017-05-15 11:54:01 följande:

Enligt mina fördomar så är din sambo en man. Vi har visserligen varannan helg med viss flexibilitet, men det är oftast jag som får fråga för att få ett svar om hon t ex har aktiviteter som påverkar oss andra. Om jag får reda på det annars beror det oftast på att jag hör det när han pratar i telefon ... När jag kommenterar att det var väl sent att få reda på vissa saker så svarar han bara att han inte tänkte på det. Han klarar inte av att skriva i familjealmanackan heller utan missar hellre tider ... Så jag känner igen situationen.

Men jag hade lite roligt när han (vi) var på väg att åka och hämta tösen och jag frågade om de hade bytt helg ...

Japp han är en man. Jag tycker det är en sådan enkel sak som gör så mkt. Om jag får veta så känner jag mig mer delaktig i allt och inte utanför som det är just nu.
  • Brumma

Ja eftersom det är jag som hämtar och när hon skall hem hämtar mamman hos oss:)

Men även om det inte skulle vara så är det självklart att jag vet om ngt ändras gällande umgänget. Tider, dagar osv.

Jag och min man fattar beslut och samtalar om sådant gemensamt, sedan tar ngn av oss det med mamman.

Svar på tråden Veckobyten