• Anonymafrågare

Uvi till njurbäckeninflammation

Om man har uvi och inte behandlar den, hur långtid tar de innan man får njurbäckeninflamation då? På ett ungefär? Förutsatt att den inte läker av sig själv.

• Svar på tråden Uvi till njurbäckeninflammation
  • sobrio88

På mig tar det ca 1dag men då får jag inga symtom förrän det är i njurarna. Om du har ont i njuren (vilket jag antar eftersom dj frågar) måste du söka, för att få njurbäckeninflammation är ingen rolig grej att få..

• Anonymafrågare
    sobrio88 skrev 2017-05-15 19:31:11 följande:

På mig tar det ca 1dag men då får jag inga symtom förrän det är i njurarna. Om du har ont i njuren (vilket jag antar eftersom dj frågar) måste du söka, för att få njurbäckeninflammation är ingen rolig grej att få..

Men hur vet man att de är njurarna som man har ont i och inte bara ryggvärk?
  • sobrio88

Om det är njuren så gör det ont långt ut på sidan precis under revbenen typ.. Om du tar och dunkar där med en knytnäve så gör det svinont..

• Anonymafrågare
    sobrio88 skrev 2017-05-15 21:14:59 följande:

Om det är njuren så gör det ont långt ut på sidan precis under revbenen typ.. Om du tar och dunkar där med en knytnäve så gör det svinont..

Okej tack!
  • Indianica
    sobrio88 skrev 2017-05-15 19:31:11 följande:

Det är bara vissa bakterier som ger Njurböckeninflammation, ett fåtal. Men man ska vara observant, får du feber, så kontakta sjukvården.

Jag försökte läka ut min UVI själv i 1.5 mån, fick ingen Njurbäckeninflammation, utan det fick jag en gång när jag inte ens hunnit märka att jag haft UVI.
  • hanna94
    Indianica skrev 2017-05-16 20:01:48 följande:

Det är bara vissa bakterier som ger Njurböckeninflammation, ett fåtal. Men man ska vara observant, får du feber, så kontakta sjukvården.

Jag försökte läka ut min UVI själv i 1.5 mån, fick ingen Njurbäckeninflammation, utan det fick jag en gång när jag inte ens hunnit märka att jag haft UVI.

Går E coli upp till njurarna?
  • Censur

Det tog några dagar. Har uvi så ofta så försöker bara att dricka och oftast så försvinner symptomen igen. Jag fick aldrig speciellt ont i njurarna utan det var bara typiska uvisymptom (sved när jag kissade exempelvis) men jag fick så hög feber att jag kände mig helt borta i några dagar innan jag sökte vård.

• inflamamma

För mig tog det kanske ett par veckor från att jag hade lite ont när jag kissade (som dock gick över) tills jag fick hög feber. Var utomlands och hade därför inte sökt mig till sjukvården i tid. Innan jag fick feber var jag helt otroligt trött, orkade knappt stå upp. Min dåvarande pojkvän gav mig en ryggmassage som tog så otroligt ont att jag började gråta. Trots alla dessa symptom så hade jag haft hög feber i några dagar innan jag tog mig till sjukvården. Försökte ta bussen men orkade inte gå de 200m till busshållplatsen så efter att ha gått kanske 50m liftade jag till sjukhuset. Tack och lov fick jag skjuts av en sjuksköterska trots att jag då var helt blek och tydligen var det flera som trodde att jag gick på droger på grund av hur jag såg ut och betedde mig. Bilister tutade åt mig eftersom jag inte orkade gå över gatan innan det blev rött ljus. Väl vid sjukhuset fick jag konstaterad njurbäckeninflammation och de ville behålla mig på sjukhuset i en vecka under behandlingen.

Njurbäckeninflammation är inget att leka med. Har aldrig varit så sjuk som jag var då. Har du några som helst symptom så uppsök sjukvården!

• Mor till Ella

Jag har haft njurbäckeninflammation 3 ggr 1 av ggr fick jag även blodförgiftning det var nära att det sluta med döden. Jag var allvarligt sjuk och inlagd på sjukhus i 9 dygn. Jag har inget minne av de 6 första dagarna på sjukhus.

Njurbäckeninflammation är inget att leka med.

Har man uvi symtom med feber bör man söka akut vård.

Jag kan gå med uvi utan att känna något och mår inte dåligt förren jag får feber. Kontaktar jag sjukvården direkt när jag får feber brukar det inte bli mer än antibiotika och febernedsättande.

• josefzon

Hej,

E. Coli är vanligaste orsaken till njurbäckeninflammation och kommer i princip alltid från en nedre urinvägsinfektion (blåskatarr). Har man symtom på blåskatarr behandlas man med antibiotika enbart utifrån symtom, även om urinsticka och odling på urinen ibland tas. Har man symtom på sveda, trängningar eller att man kissar mycket oftare än vanligt bör man söka sin vårdcentral. Skulle uppskatta 3-4 dagar som vanligaste tiden efter att en blåskatarr blir en njurbäckeninflammation och det finns säkert studier på detta, men variationen mellan olika personer och sjukdomstillfällen är säkert jättestor. Vissa får njurbäckeninflammation direkt och andra går med symtom på blåskatarr i månader utan vidare.

Mvh

Svar på tråden Uvi till njurbäckeninflammation