• gorillanskompis

Vad gör en "datatekniker"?

Tycker begreppet låter väldigt vitt men vad gör egentligen en "datatekniker"? Låter som nån som sitter och skruvar ihop datorer och lagar och försöker få att funka, men det kanske är mer avancerat än så?

• Svar på tråden Vad gör en "datatekniker"?
  • Anonym (asdf)

Kan nog vara väldigt olika. Begreppen används lite olika ibland för att få jobbet att verka mer attraktivt än vad det är. Tex såna som sitter och bygger ihop datorer åt folk på inet.se kallas säkert datatekniker.

Jag skulle tolka datatekniker som mindre kvalificerat än tex IT-tekniker, driftstekniker eller servertekniker.

• concurre

De som bygger ihop datorer kallas datortekniker.

Det är sillnad på data och dator. En datateniker har, förhoppningsvis, bred kompletens inom datavetenskapen. 

En datatekniker måste förstå hur olika datorkomponenter fungerar i olika system.

Jag är datatekniker, jag utvecklar mjukvara för flera olika plattformar. Jag kan sätta ihop en dator om jag vill, men det krävs inte mycket avancerad kunskap. 

Datateknik är väldigt brett, så det finns flera yrkeskategorier som kan passa in där.

• gorillanskompis
    concurre skrev 2017-05-15 19:15:04 följande:

De som bygger ihop datorer kallas datortekniker.

Det är sillnad på data och dator. En datateniker har, förhoppningsvis, bred kompletens inom datavetenskapen. 

En datatekniker måste förstå hur olika datorkomponenter fungerar i olika system.

Jag är datatekniker, jag utvecklar mjukvara för flera olika plattformar. Jag kan sätta ihop en dator om jag vill, men det krävs inte mycket avancerad kunskap. 

Datateknik är väldigt brett, så det finns flera yrkeskategorier som kan passa in där.

Jag misstänker att det är ingenjörsutbildningar vi snackar om då? Jag har ju bara min matte D att komma med, fysiken stannade på A eller 1 som det heter nu, om jag skulle söka ingenjörsutbildningar. Finns ju förvisso SYSTEMvetare men har hört mer att det är en typ flumutbildning...
  • Anonym (asdf)
    gorillanskompis skrev 2017-05-15 19:51:42 följande:
    Jag misstänker att det är ingenjörsutbildningar vi snackar om då? Jag har ju bara min matte D att komma med, fysiken stannade på A eller 1 som det heter nu, om jag skulle söka ingenjörsutbildningar. Finns ju förvisso SYSTEMvetare men har hört mer att det är en typ flumutbildning...
    Behövs ingen ingenjörsutbildning.
  • Concurre2

Alltså, det beror på vilken förkunskap du har och hur länge du ska studera, alla utbildningar kan vara flum om man inte lär sig. Matte D ska räcka för att komma in, men då får du gå igenom grundläggande matematik.

• Ellie

Får jag slänga in en OT-fråga?
    Är det någon mening att studera någon form av datayrke på Yrkeshögskola? Är det värt någonting alls (dvs får man jobb) eller är det bara högskolor/universitet som räknas? Vad skall man satsa på om man vill jobba med data men inte gå en hel universitetsutbildning?
    Jag skulle kunna starta en egen tråd om detta, så låt bara bli att svara om det känns alltför OT.

• Anonym (asdf)
    Ellie skrev 2017-05-15 21:01:37 följande:

Är det någon mening att studera någon form av datayrke på Yrkeshögskola? Är det värt någonting alls (dvs får man jobb) eller är det bara högskolor/universitet som räknas? Vad skall man satsa på om man vill jobba med data men inte gå en hel universitetsutbildning?
    Jag skulle kunna starta en egen tråd om detta, så låt bara bli att svara om det känns alltför OT.

Vet inte vad det finns för YH-utbildningar och liknande.
    Men när jag pluggade var det en kille som gick kanske bara 2-3 månader innan han hoppade av. Nu, typ 9 år senare, är han en IT-chef på ett välkänt företag. Det är enklare med en examen, men det går utan.
  • Concurrea

Klart du behöver utbildning, men det viktigaste är nog att ha ett brinnande intresse. Man blir aldrig färdigbildad, då tekniken förändras hela tiden. Som utvecklare får jag lära mig nya saker nästan hela tiden.

• Ingrediensen
    Ellie skrev 2017-05-15 21:01:37 följande:

Eftersom det råder stor brist på IT-folk kan du nog räkna med jobb efter yrkesutbildning!
  • gorillanskompis

Jag läste ju TE på gymnasiet men det var väldigt många år sedan. Då fanns inte ens smartphones, men vi höll på att laborera med nätverk och grejor, typ Windows 2000 server tror jag det var. Men vill ju ha en grund att stå på som duger nu.

Jag är ju inte 25 längre, så är lite rädd att man ska vara oattraktiv mot alla nyutexade 21 åringar, så lite skeptisk är man ju.

Av olika orsaker blev det dock inget datajobbande därefter, tror mina föräldrar fick mig till att inte hålla på med sånt för de trodde jag skulle få massa strålning och det sltuade med att jag jobbade i vårdyrket istället. Men jag är rätt less på detta och är ändå den som får vara den där som ska fixa datorn och ha mig på jobbet.

Men tror inte jag skulle ha tålamod att sitta i en IT support, eller kanske inte enbart. Vill ju kunna använda min tekniska förmåga. Är egentligen mer av en teoretiker än praktiker, åtminstone är vad jag hört. Det innebär inte att jag inte gillar att hålla på med fingrarna och greja. Kanske finns någon bredare utbildning som inte är alltför inrutad i att bli bara ett och samma yrke?

• man och nöjd

Datateknik är en civilingenjörsutbildning på KTH m.fl högskolor. Skulle vilja påstå att det är mycket avancerat.

Viktigare än utbildning är dock att ha massor av talang och intresse. Man måste vara beredd att lära sig nya saker varje dag. Stå aldrig still.

Man kan tjäna bra pengar som mjukvaruutvecklare, men ska man göra miljoner så behöver man starta eget företag. Branschen innefattar mycket goda möjligheter för detta.

Det är strålande tider för mjukvara.

• gorillanskompis

Hittade sidan VäljIT där man går igenom olika inriktningar osv. Men grundpelaren verkar ju vara att ju mer teknik man läser desto bättre. Jag läste C en gång så det finns ju i minnet men lär ju ha utvecklats sen dess förstår jag.

Som sagt, det jag tycker är svårt är att riktigt bestämma sig för vad jag ska inrikta mig på, och vad man ska börja med för grund. Att sätta sig och plugga i 4-5 år är lite för lång tid imo. Men kandidatexamen är ju på 3 år.

Frågan är, hamnar man på ett företag nu efter en YH-utbildning och sedan vill byta inriktning eller företag, hade man gjort bättre val att gå en högskoleutbildning tänker jag då...

Svar på tråden Vad gör en "datatekniker"?