• gorillanskompis

Vad gör en "datatekniker"?

Tycker begreppet låter väldigt vitt men vad gör egentligen en "datatekniker"? Låter som nån som sitter och skruvar ihop datorer och lagar och försöker få att funka, men det kanske är mer avancerat än så?

• Svar på tråden Vad gör en "datatekniker"?
  • Anonym (asdf)

Kan nog vara väldigt olika. Begreppen används lite olika ibland för att få jobbet att verka mer attraktivt än vad det är. Tex såna som sitter och bygger ihop datorer åt folk på inet.se kallas säkert datatekniker.

Jag skulle tolka datatekniker som mindre kvalificerat än tex IT-tekniker, driftstekniker eller servertekniker.

• concurre

De som bygger ihop datorer kallas datortekniker.

Det är sillnad på data och dator. En datateniker har, förhoppningsvis, bred kompletens inom datavetenskapen. 

En datatekniker måste förstå hur olika datorkomponenter fungerar i olika system.

Jag är datatekniker, jag utvecklar mjukvara för flera olika plattformar. Jag kan sätta ihop en dator om jag vill, men det krävs inte mycket avancerad kunskap. 

Datateknik är väldigt brett, så det finns flera yrkeskategorier som kan passa in där.

• gorillanskompis
    concurre skrev 2017-05-15 19:15:04 följande:

De som bygger ihop datorer kallas datortekniker.

Det är sillnad på data och dator. En datateniker har, förhoppningsvis, bred kompletens inom datavetenskapen. 

En datatekniker måste förstå hur olika datorkomponenter fungerar i olika system.

Jag är datatekniker, jag utvecklar mjukvara för flera olika plattformar. Jag kan sätta ihop en dator om jag vill, men det krävs inte mycket avancerad kunskap. 

Datateknik är väldigt brett, så det finns flera yrkeskategorier som kan passa in där.

Jag misstänker att det är ingenjörsutbildningar vi snackar om då? Jag har ju bara min matte D att komma med, fysiken stannade på A eller 1 som det heter nu, om jag skulle söka ingenjörsutbildningar. Finns ju förvisso SYSTEMvetare men har hört mer att det är en typ flumutbildning...