Tack för härliga förslag!
Monchichier skrev 2017-05-15 19:31:30 följande:
Vi ska bila i USA i två veckor. Från Texas till Kalifornien
Lycka till och ha en underbar resa! Tack för inspiration, jag tar med mig detta förslaget till dess att barnen är lite äldre.
Carambolan skrev 2017-05-15 20:15:36 följande:
Tågluffa genom Europa gjorde vi ett år och det var suveränt. Det kommer vi definitivt att göra fler gånger! Det var inte särskilt dyrt och man behöver inte sitta still så länge, avstånden är inte så långa när man kommer söderut. Stort plus att ingen behöver köra, alla kan koppla av och njuta av utsikten eller en bok. Vi flög till Paris, där vi började resan, och flög hem från Ungern där vi avslutade för att slippa den långa och tråkiga transportsträckan genom Sverige/Danmark/Tyskland (som vi redan hade rest mycket i tidigare). En bonus var att vi hade jätteroligt månaderna innan också eftersom resan krävde mycket planering. Vi hade många och långa diskussioner om alla möjliga rutter och resmål, det var nästan halva nöjet faktiskt.
Ja, vad skönt att flyga rakt ner i Europa och slippa själva transportsträckan. Kan tänka mig att planeringen är rolig, detta vill jag prova!
Aniiee skrev 2017-05-15 20:25:52 följande:
röstar också på att ni båtluffar i stockholms skärgård, aningen riktig "island hopping" och ta in på små hotell/vandrarhem på olika öar och förflyttar er varje/varannan dag, eller ha en bas i stan och åker på dagsutflykter ut i skärgården.
Charmen med det första alternativet är att det kan bli ett riktigt äventyr, charmen med andra är att du kan ni både göra skärgården, shoppa, äta och gå på happenings/museeum osv i stan och kanske ta en 23-timmars med Birka paradise (Birka Paradise har bra aktiviteter för barn på sommaren).
Och på tal om Birka, med bas i Stockholm kan ni ta båtarna åt andra hållet också, och åka och titta på Vikingastaden Birka, eller upp till Sigtuna en dag för en mysig café- och shoppingstad.
Kul med minikryss! Det tror jag barnen skulle uppskatta. Och så har vi faktiskt bara varit i Stockholm en enda gång och det är några år sedan nu.
När jag googlade på Sigtuna fann jag att det finns en kopia på stan i Kina! Kul grej!
www.expressen.se/allt-om-resor/resmal/asien/kina-byggde-en-kopia-av-sigtuna--sa-gick-det-sen/
Tack för bra tips!