• SylviaPlath

Har min pojkvän en mild variant av bipolär sjukdom?

Hej, har träffat en kille som jag är mkt kär i. En av hans härliga egenskaper är att han är väldigt uttrycksfull och levande. Vi har känt varandra i ett halvår ungefär. Han tycks mkt kär i mig tillbaka, men jag upplever att hans humör kan skifta från en dag till en annan (utan någon speciell anledning) och att han då försvinner bortåt och blir introvert och negativt inställd. Han brukar förklara detta med olika miljöfaktorer ("trött på jobbet" osv) men det känns snarare som om känslan börjar i honom och han legitimerar den genom att hitta förklaringar. Jag är inte van vid att någons sinnesstämning tar över så intensivt, så att det känns som om helt andra spelregler gallerförsett kommunikationen. När han är låg förstår han plötsligt inte när jag skämtar, han tolkar mig maximalt ovälvilligt och känns ältande och grälsjuk, Detta kan ske dagen efter att han varit mycket kärleksfull. (Hans känslosamhet tycks större under berusning och lågheten tycks värre efter alkohol. Som hos de flesta av oss men mer uttalat). Han har sömnstörningar periodvis, vaknar mitt i natten/för tidigt och han tränar hårt fysiskt (vilket skulle kunna vara en slags självmedicinering). Han har bipolär sjukdom i familjen och jag oroar mig över att hans humör/beteende kan äventyra vår relation. Han gör mig osäker, och trots att jag litar på att han har känslor för mig så vet jag inte om jag har energin att ha överseende. Ni som har erfarenhet av bipolär sjukdom 2 (mild)/ Cyklotymi - som sjuk eller som anhörig - berätta gärna om era erfarenheter och om det ni känner igen i min berättelse. Tror ni min pojkvän har en bipolär diagnos?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-15 20:37
    Jag bör nämna att han är intensivt kärleksfull också utan alkohol - mycket stora ord - men att det är som om all luft går ut honom när han är låg. Då försvinner hans kapacitet att uppskatta mig.

• Svar på tråden Har min pojkvän en mild variant av bipolär sjukdom?
  • Lajtdamp

Jag använder min egen erfarenhet av sjukdomen här (Typ 2)

Det låter spontant som att det svänger alldeles för snabbt för att kunna klassas in som typ 2 åtminstone. Det kan ju vara så att han är helt frisk men har ett väldigt starkt känsloliv som gör att yttre faktorer påverkar. Spontant så tänkte jag direkt på någon form av drogbruk utifrån din beskrivning. 

Blir han någonsin "manisk"? 

• SylviaPlath

Hej, tack för ditt svar. Jag känner honom egentligen inte väl nog för att svara, men de "maniska" sidor jag hunnit se är möjligen att han kan bli väldigt uppslukad av sina projekt, sitta uppe sent (och ändå vakna tidigt) osv. Han har aldrig haft något riskbeteende (sexuellt eller ekonomiskt) men precis som du säger kan han vara omåttlig med alkohol och skulle säkert kunna utveckla missbruk över tid.

Svar på tråden Har min pojkvän en mild variant av bipolär sjukdom?