• Anonym (hjälp)

TBE-vaccin farligt?

Hej!

Snälla kan någon som är kunnig på vaccin och källkritik hjälpa mig. Vi hela familjen ska vaccinera oss mot tbe i veckan och nu fick jag den här länken skickad till mig av min syster:
    vaccin.me/2012/10/10/fastingvaccinet-kan-ge-dig-parkinsons-somnolens-och-hjarninflammation-sprutan-farligare-an-tbe/

Jag är jättedålig på källkritik, men ska man ta detta på allvar? Är vaccinet inte bra?

• Svar på tråden TBE-vaccin farligt?
  • Anonym (hjälp)

Vi bor i Jönköping och rör oss inte så mycket, är det då nödvändigt att vaccinera?

• Anonym (hjälp)

Någon snälla?

• Anonym (handendär)

Generellt ska inte vaccin.me tas på allvar, men jag är inte expert på området. Förhoppningsvis får du snart mer insatta svar.

• Anonym (hjälp)
    Anonym (handendär) skrev 2017-05-15 22:21:10 följande:
    Generellt ska inte vaccin.me tas på allvar, men jag är inte expert på området. Förhoppningsvis får du snart mer insatta svar.
    Tack för ditt svar. Är vaccin.me ökända eller? Känner inte till dem själv nämligen.
  • Anonym (Tveksam)

Jag känner inte alls till vaccin.me sen tidigare men tittade på den nu. Jag är naturvetare och hyfsat van med källkritik och jag tycker dels att sidan är väldigt anonym. De som står bakom har namn men inget om utbildning eller yrkesroll. Framför allt finns där artiklar men de verkar alla vara tagna ur böcker eller ur tidningar som Kurera. Vem som helst kan skriva en bok eller en blogg eller starta en sajt, det som står där kan vara helt rätt. Eller helt fel.

Vetenskapliga tidskrifter granskar varje artikel, andra som är insatta i ämnet granskar och kommer med synpunkter. Och om en artikel klarar granskningen och publiceras i en erkänd tidskrift så läses den av forskare inom samma ämne och är den kontroversiell så uppstår en debatt och kritik. Så det enklaste sättet att avgöra om något är tillförlitligt är att det är publicerat i en internationell erkänd vetenskaplig tidskrift. Det brukar finnas en länklista till artikeln och till alla källor. Det finns motsägelsefulla studier i de flesta ämnen, så läkemedelsverket, smittskyddsinstitutet och liknande går igenom massor av studier, kontrollerar kvaliteten och jämför allt till en helhet. Jag är absolut inte vaccinexpert men som sagt, att något står i en bok säger absolut inget om inte boken i sej är granskad av andra på ett vetenskapligt vis och man får veta bakgrunden på författaren och det finns bra källor på alla fakta. Så klart kan rätta saker skrivas i vanliga tidningar och på sajter också men man kan då helt enkelt inte avgöra om det är riktigt eller helt fel.

• Carabellis kusp

Ang källkritik:

Varför slutar inte webbplatsen på .se?

Varför kan man inte hitta vilka som står bakom sidan?

Varför uppmanas man som läsare att skicka in sin historia?

Dessa faktorer underminerar trovärdigheten.

En bra källa är folkhälsomyndigheten. Vilka står bakom? Svenska staten, alltså indirekt medborgarna. Seriös webbadress. Informationen underbyggs med länkar till forskning. Ingen ekonomisk vinning på vaccin eller ej för de som står bakom informationen.

• Anonym (maja)

Ja, vaccin.me är en ökänd anti-vaccinsida.

För mig ringer varningsklockor när man tex. använder orden "lyfta fram den forskning och erfarenhet som medvetet tystas ner av sjukvårdsapparat och myndigheter". Inte ens Wikileaks använder liknande språkbruk, och då är det ändå en sajt som verkligen gräver i dokument som "tystas".

Man kan hitta vilka som står bakom sidan genom att klicka på "om oss", men då ser man att redaktionen består av en ekonom, under undersköterska som jobbar med fotvård och öronakupunktur samt redaktören för "NewsVoice", som också är en ökänd "nyhetssida" för konspirationsteoretiker och anhängare av "alternativa fakta". 

Jag vill påpeka att jag inte själv har koll på TBE-vaccinet, men TBE verkar ju inte vara en rolig sjukdom direkt så jag hade nog vaccinerat mig om det fanns fästingar där jag bodde. Som tur är har vi sluppit dom så här långt norrut Jag tvekar däremot inte en sekund att vaccinera mot mässling och röda hund. Influensa-vaccinet brukar jag inte ta eftersom jag inte tillhör riskgruppen eller jobbar med människor, men jag tror inte att det är farligt.

• Anonym (hjälp)

Tack alla, men vi har nog bestämt oss för att avstå vaccinet för närvarande. Inte för att vi tror att det är farligt, men för att vi inte bor i ett riskområde och jag bara hade blivit skrämd av reklamen på tv.

• LFF
    Anonym (hjälp) skrev 2017-05-16 16:20:26 följande:

Tack alla, men vi har nog bestämt oss för att avstå vaccinet för närvarande. Inte för att vi tror att det är farligt, men för att vi inte bor i ett riskområde och jag bara hade blivit skrämd av reklamen på tv.

Om ni bor i Jönsköping så bor ni ju i ett riskområde enligt denna benämning som finns på tbe.se

Riskområden i Sverige:
    Stockholms, Uppsalas och Södermanlands kusttrakter. Ungefär 70-80 procent av alla fall av TBE kommer härifrån.
    De centrala och östra delarna av Mälarregionen
    Kustområdet från Uppland ner till Kalmar
    Runt Vänern
    Väster och söder om Vättern
    Enstaka fall har även påträffats i Blekinge, Skåne och Västra Götaland

Jag bor i Stockholm och tänker inte vaccinera vare sig mig själv eller våra 3,5-åringar. Jag har, på 15 år i vår kommun, aldrig haft en fästing trots att vi haft hund och varit ute mycket i skog och mark. Nog för att jag är rädd för fästingsjukdomar men den sjukdomen som jag än så länge är räddast för finns det ändå inget vaccin emot, det är Borrelia. 
  • viktorjohan
    LFF skrev 2017-05-16 16:27:01 följande:

Om ni bor i Jönsköping så bor ni ju i ett riskområde enligt denna benämning som finns på tbe.se

Riskområden i Sverige:

Stockholms, Uppsalas och Södermanlands kusttrakter. Ungefär 70-80 procent av alla fall av TBE kommer härifrån.

Runt Vänern

Jag bor i Stockholm och tänker inte vaccinera vare sig mig själv eller våra 3,5-åringar. Jag har, på 15 år i vår kommun, aldrig haft en fästing trots att vi haft hund och varit ute mycket i skog och mark. Nog för att jag är rädd för fästingsjukdomar men den sjukdomen som jag än så länge är räddast för finns det ändå inget vaccin emot, det är Borrelia. 

Jag bor också i Stockholm och har hund. Vi tillbringar en hel del tid i skärgården sommartid. Hunden har ofta fästingar trots motmedel. Jag har själv fästingar då och då. För mig är det självklart att vaccineras.
  • LFF
    viktorjohan skrev 2017-05-16 19:07:02 följande:

Jag bor också i Stockholm och har hund. Vi tillbringar en hel del tid i skärgården sommartid. Hunden har ofta fästingar trots motmedel. Jag har själv fästingar då och då. För mig är det självklart att vaccineras.

Skillnaden är att du får/fått fästingar, det har inte jag/vi.
  • Anonym (Nä)
    Anonym (hjälp) skrev 2017-05-15 22:22:04 följande:

Tack för ditt svar. Är vaccin.me ökända eller? Känner inte till dem själv nämligen.

De är ökända av de som inte vill se sanningen. De har länkar osv och ofta är det personer som fått biverkningar som fått vara med. Jag skulle aldrig ta det vaccinet. Du kan ju bara läsa fass så ser du biverkningarna. Tex aluminium som finns i vaccinet är ju inte någon man vill ha i kroppen. Om du googlar varje ämne som finns i vaccinet så ser du att det är ämnen som b.la är cancerframkallande. Dessutom sprutas denna cocktail av kemikalier in direkt i kroppen utan skyddsbarriär i form av matsmältningen.

Du kanske ska lyssna på din syster ????
  • viktorjohan
    LFF skrev 2017-05-16 19:30:46 följande:

Skillnaden är att du får/fått fästingar, det har inte jag/vi.

Nej, precis. Man får väga risk mot risk så att säga. Jag föredrar riskerna vaccinet medför framför riskerna med TBE. Vistas man mycket i "riskområden" är risken för att smittas reell.
  • Anonym (Fästingmagnet)
    LFF skrev 2017-05-16 16:27:01 följande:

Riskområden i Sverige:

Runt Vänern

Nyfiken fråga, varför är du mer rädd för borrelia än för TBE? Visst är borrelia vanligare, men risken för svåra komplikationer är större vid TBE. Borrelia smittar inte heller direkt vid bettet utan det dröjer ungefär ett dygn, vilket gör att en noggrann genomgång av kroppen varje kväll om man vistas mycket ute gör att man oftast kan undvika smittan.
  • LFF
    Anonym (Fästingmagnet) skrev 2017-05-17 14:10:30 följande:
    Nyfiken fråga, varför är du mer rädd för borrelia än för TBE? Visst är borrelia vanligare, men risken för svåra komplikationer är större vid TBE. Borrelia smittar inte heller direkt vid bettet utan det dröjer ungefär ett dygn, vilket gör att en noggrann genomgång av kroppen varje kväll om man vistas mycket ute gör att man oftast kan undvika smittan.
    Därför att de jag träffat som drabbats av Borrelia har haft rent ut sagt ett riktigt helvete att bli av med skiten. Och än så länge har jag aldrig träffat på någon som drabbats av TBE och jag är ändå 40 år och uppvuxen i Stockholm.
Svar på tråden TBE-vaccin farligt?