• natran

    Hur ska man gå till väga?

    Hej! jag har ett problem som jag inte vet hur man ska lösa, känner mig bara korkad när man ringer till försäkringskassan, nu är det så att jag är gravid och ska tillslut ha föräldrapenning och de är där min okunnighet kommer in, eftersom jag jobbar som timmare på olika ställen i kommunen och inte har en fast punkt eller chef.

    Så fundera jag på hur man ska gå till väga när man räkna ut vad jag tjärnar jag är arbetslös men arbetar ?  förstår någon mitt problem ?

    Ska man ringa löneenheten ? eftersom dom vet ju att man jobbar..

    / en förvirrad natalie

  • Svar på tråden Hur ska man gå till väga?
  • LFF

    Från  foldern 4080-A-sjukpenninggrundande inkomst (det som sen din FP beräknas på): www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/517f29a9-c8a5-453f-8c59-0eab5a32e9bc/4080-A-sjukpenninggrundande-inkomst-anstalld.pdf

    Så räknar du ut din årsinkomst
    Om du har lön och andra ersättningar i pengar hela året kan din årsinkomst beräknas med hjälp av den totala lönen så här:
    ? månadslön x 12
    ? veckolön x 52 eller
    ? timlön x antalet timmar du arbetat det året.

    Eftersom du har timlön så är det alternativ 3 som gäller för dig. Information om hur många timmar du arbetat hittar du antingen på dina lönespecar eller så kontaktar du löneavdelningen.

    När du skickat in ditt moderskapsintyg så kommer du att få hem blanketter som du skickar till din löneavdelning för att fylla i som de sen skickar till Försäkringskassan.

Svar på tråden Hur ska man gå till väga?