• Anonym (TS)

Vad för present på namngivarceremoni?

Hej! Ska på namngivarceremoni (heter de så?) och undrar vad man ger i present?

Jag är vän till båda föräldrarna. Vi är rätt så tajta. Jag har dock en tight budget men vill absolut inte va för snål... Vad är en rimlig summa?

• Svar på tråden Vad för present på namngivarceremoni?
  • Anonym (Stina)

Vad som är rimlig summa är upp till dig.

Något jag inte hade köpt är halsband, sparbössor och serviser, de lär få massor.

Jag hade nog satsat på lite kläder eller något personligt från rofadesign. Kolla deras hemsida, myclet fint!

• Anonym (sb)

Det är ju som ett dop. Du får definiera "tajt budget" för det är svårt att lista ut vad det innebär.Nalle
    Standard är ju halsband, spargris, fotoramar i silver etc.
    Hitta något personligt, typ ett badlakan med barnets namn broderat. Det är ju något som kommer till nytta.

• Anonym (TS)
    Anonym (sb) skrev 2017-05-16 20:32:26 följande:

Det är ju som ett dop. Du får definiera "tajt budget" för det är svårt att lista ut vad det innebär.

Standard är ju halsband, spargris, fotoramar i silver etc.

Hitta något personligt, typ ett badlakan med barnets namn broderat. Det är ju något som kommer till nytta.

Vad är rimligt att lägga då?

Jag har pengar men jag sparar just nu och tycker att 1000 kronor tex skulle vara alldeles för mycket.

Tack för tipsen!
  • Anonym (Tex)

Om vi pratar lite billigare grejer så ngn fin leksak i trä eller en personlig sagobok där barnet med sitt namn blir huvudperson. Finns massa olika teman, men kolla så du väljer från ngn bra hemsida. Sonen fick en som var riktigt dåligt skriven. Typ Google translate på texten. Men vi köpte och gav bort en jättebra.

• Anonym (TS)
    Anonym (Stina) skrev 2017-05-16 20:27:49 följande:

Vad som är rimlig summa är upp till dig.

Något jag inte hade köpt är halsband, sparbössor och serviser, de lär få massor.

Jag hade nog satsat på lite kläder eller något personligt från rofadesign. Kolla deras hemsida, myclet fint!

Är 300-500 kronor rimligt?

Absolut ska kolla direkt! Tack!
  • Anonym (sb)
    Anonym (TS) skrev 2017-05-16 20:57:11 följande:
    Vad är rimligt att lägga då?

Jag har pengar men jag sparar just nu och tycker att 1000 kronor tex skulle vara alldeles för mycket.

Tack för tipsen!
    Någonstanns mellan 250-500 är rimligt. Sedan beror det på vad du köper.
    Vissa saker ser ju dyrare ut än de är, och uppskattas lika mycket. Undvik lågbudgetkläder från HM eller liknande. Kanske en fin sovpåse från Polarn och Pyret eller något broderat med barnets namn, det kan vara en leksak eller tex en snuttefilt.
  • Poledra

Jag har tyckt det varit roligt när barnen fått tex en fin gunghäst, lära-gå-vagn eller liknande. Du har fått många andra bra tips i tråden med tycker jag :)

• Anonym (Stina)
    Anonym (TS) skrev 2017-05-16 20:58:17 följande:

Är 300-500 kronor rimligt?

Absolut ska kolla direkt! Tack!

Det tycker jag absolut! Kläder från pop, villervalla är alltid kul att få, så är de lite mer kvalité än h&m. Eller som någon annan sa, gunghäst, lära gå vagn. Kolla på jollyroom och lekmer.
  • Almina

Förutom tidigare tips i tråden tänker jag tex på:

Gåbil, eller flygplan som var på rea: www.jollyroom.se/leksaker/trampbilar-gabilar/gabilar/mini-speeders-gabil-monoplane

Matset med tallrik och mugg (det finns även matchande bestick), tex: www.bamba.se/mobile/product.html/presentset-visor-elsa-beskow-ratt-start

Tavla med hand- och fotavtryck, tex: www.bamba.se/mobile/product.html/my-baby-touch-2-prints-stormy-baby-art

Någon/några träleksaker som:

Plocklåda: www.jollyroom.se/leksaker/traleksaker/plocklador/kids-concept-plocklada-pumpkin-green

Kombinerad dragleksak och klossar: www.jollyroom.se/leksaker/babyleksaker/stapelbara-klossar/kids-concept-klosstag-pumpkin-bla

• Anonym (Lika)

Vi ska snart ha nåt liknande för vår bebis och jag hade uppskattat lite ovanligare saker, men det behöver absolut inte vara nåt dyrt. Kläder i all ära, men det växer de snabbt ur. Nåt som bevaras uppskattas mer. Och inte kramdjur!

• Carambolan

Så här några år i efterhand kan jag konstatera att de absolut bästa presenterna mina barn fick vid sina dop har varit de praktiska sakerna som kunnat användas länge. Kläder växte de ur snabbt, mjukisdjur har varit lite slumpmässigt vad de fastnat för och många har bara samlat damm, inredningsprylar som tavlor och fotoramar fick mig mest att inse att jag och släkten har väldigt olika smak för inredning Ett urval av de mest välanvända doppresenterna i vårt hem:

En stol. Ett av barnen fick en jättefin stol i barnstorlek som blev väldigt väl använd från att han började kunna sitta i stol tills att han var typ 5-6 år.

En mini-kånken-ryggsäck. Den hade vi först som skötväska till dottern och senare hade hon den som sin förskoleväska och nu som skolväska.

En kniv. Äldsta barnet fick en jättefin täljkniv av en släkting. Den låg mest i en låda de första åren, men sedan han blev scout för ett par år sedan har han varit riktigt stolt över den.

• Anonym (Minna)

Det rimliga är att lägga 200-500 kr tycker jag. 

Bra presenter mina barn fått eller jag gett är:

-Träleksaker från tex Brio (typ trägiraff att dra efter i snöre eller plocklåda eller dyl.)
    - Fin babyfilt
    - Lära-gå-vagn
    - Barnkammarboken eller annan liknande lite finare bok
    - paket med flera barnböcker 
    - set med tallrik och kopp till barnet alternativt bestick-set
    - fotoalbum
    - en tavla eller annan fin dekoration till barnets rum

• Anonym (K)

Jag gillar Barnkammarböckerna. Det finns flera olika med olika typer av sånger/ramsor och för olika åldrar. Spara kvittot bara om någon köper exakt samma!

Senast jag var på dop gav jag bort en bok med tips på alla möjliga olika aktiviteter för barn i Stockholm (där vi bor då såklart). Den var väldigt uppskattad och jag vet att familjen (som har ett lite äldre barn också) har gjort flera av de sakerna. Sen brukar jag alltid slå in ett paket blöjor och ge bort också (om de använder engångsblöjor) för det går alltid åt! :)

Min yngsta fick en bok med godnattvisor som man både kan titta/läsa i men även lyssna på. Den somnar han till varje kväll så det har verkligen varit en uppskattad och välanvänd present!

• Glinda från Oz

Sist jag var på dop gav jag lite finare kläder till bebisen, en fin body, en kjol, hårband och strumpbyxor. Det blev väldigt uppskattat och jag såg att hon hade på sig kläderna flera gånger. Jag var ju bebis då jag döptes, men jag fick en barnbibel som vi läste ofta under min uppväxt, jag har fortfarande kvar den.

Min erfarenhet är att siverskedar, sparbössor och liknande hamnar längst bak i garderoben och är där i några år tills de slängs så de skulle jag undvika.

Eftersom du känner föräldrarna skulle jag kolla lite försiktigt vad de redan har och vad de behöver. Du vet ju vad de gillar och inte också.

• Anonym (TS)

Wow! Vilken respons och vilka bra tips! :)

Tack snälla alla ni

Svar på tråden Vad för present på namngivarceremoni?