• Anonym (Ts)

Sthlms bostadsmarknad, hur blir det för våra barn?

Vi har precis köpt en lägenhet i Sthlm. Det var verkligen på gränsen att vi fick ihop det, priserna är ju extrema. Funderar på hur det blir för barnen som växer upp här, när de en dag ska flytta hemifrån. Hur ska de kunna komma in på bostadsmarknaden?

Hur gör ni föräldrar i Stockholm? Sparande av barnbidrag räcker ju inte långt..några tankar & tips?

• Svar på tråden Sthlms bostadsmarknad, hur blir det för våra barn?
  • Anonym (m)

Vi lägger undan alla födelsedagspengar etc + 400kr i månaden. idag är hon 7år och har ca 60.000 på banken

• Anonym (Z)

Planerar att köpa ett lite större hus med lite större tomt så att barnen kan bo hemma länge och vi ev kan bygga ett par mindre hus på tomten. Dock några mil utanför Stockholm, i närliggande kommun men med bra pendelavstånd. Ev att vi säljer om vinsten är tillräcklig så att barnen kan få bra kontantinsats på vår vinst då och vi flyttar till hyresrätt (har stått i kö länge redan). Det är väl två nödlösningar vi har, dock går det inte att sia om framtiden så man vet ju inte vad den bör med sig.

• Anonym (Stina)

Ställ barnen i bostadskö bums

• Anonym (Stina)

Ställ barnen i bostadskö bums

• viseversa

Man ställer dom i alla bostadsköer man kan. Jag är uppvuxen i Sthlm innerstad och får förstahandskontrakt tack vare att mamma ställde mig i kö när jag var nyfödd. Är 34år idag.

• Anonym (L)
    viseversa skrev 2017-05-17 09:19:17 följande:

Man ställer dom i alla bostadsköer man kan. Jag är uppvuxen i Sthlm innerstad och får förstahandskontrakt tack vare att mamma ställde mig i kö när jag var nyfödd. Är 34år idag.

Stockholms bostadsförmedling har satt en åldersgräns på 18 år för att stå i kö hos dom. Lite lustigt då det är en väntetid på ca 15 år för hyresrätt i de yttre områdena och minst 25 år innanför tullarna.

Så vilka köer återstår? Man får spara hos HSB och liknande.
  • viseversa
    Anonym (L) skrev 2017-05-17 10:06:23 följande:
    Stockholms bostadsförmedling har satt en åldersgräns på 18 år för att stå i kö hos dom. Lite lustigt då det är en väntetid på ca 15 år för hyresrätt i de yttre områdena och minst 25 år innanför tullarna.

Så vilka köer återstår? Man får spara hos HSB och liknande.
    Jag står i skb. Den kan man ställa in barnen i från födseln. Eller så fort dom har fått ett pers nr. Tyvärr är det väldigt många som står i skb idag att det inte finns lägenheter till alla. Jag har tur som ställdes i kö innan "alla" andra gjorde det. Men kolla runt vilka köer som finns och ställ dom i alla som går att stå i. Det skadar inte.
  • Anonym (Haningebo)

Man ställer dem i HSB och SKB-köerna så fort som möjligt.

Med det sagt så har marknaden börjat mattas av, det syns tydligt i kranskommunerna där priserna på brf-radhus sjunkit det senaste året och priserna på villor och friköpta radhus slutat stiga. Man ser att flera hus och radhus kommer ut på Hemnet gång på gång för att säljarna inte får det pris de vill ha.
    Jag personligen tror inte att priserna kommer att falla särskilt mycket, däremot tror jag inte de kommer att stiga mer förrän ränteläget förändras.

• Anonym (Omöjligt.)

viseversa skrev 2017-05-17 10:28:55 följande:
    Jag står i skb. Den kan man ställa in barnen i från födseln. Eller så fort dom har fått ett pers nr. Tyvärr är det väldigt många som står i skb idag att det inte finns lägenheter till alla. Jag har tur som ställdes i kö innan "alla" andra gjorde det. Men kolla runt vilka köer som finns och ställ dom i alla som går att stå i. Det skadar inte.

Den kön skulle jag aldrig enbart förlita mig på. Du kan stå i den kön i över 20 år utan att få lägenhet. Det är nästan en omöjlighet att ens få tag i en lägenhet då det är stor brist och chansen att få en lägenhet via skb är väldigt låg.
  • Anonym (L)
    viseversa skrev 2017-05-17 10:28:55 följande:

Jag ska titta på HSB och skb mfl, men har för mig att man måste spara hos dom för att få stå i kö. Men jag håller verkligen med om att man får ställa sig i de köer man kan, tror det bara kommer bli värre och värre.

Vår tanke just nu är att spara så mycket pengar vi kan så det finns till en insats sen. För jag förlitar mig inte alls på de få hyresrätter som finns kvar.

Vet att många tänker att de får sälja sin lgh eller hus och flytta till mindre/sämre när barnen blir stora så att de får loss pengar till barnens boende.
Svar på tråden Sthlms bostadsmarknad, hur blir det för våra barn?