• Anonym (orolig själ)

Sus i örat-panikångestattack

Hej!

Igårkväll började jag höra ett sus i mina öron. Ett sus som jag antagligen alltid har men nu började jag fokusera och lägga märke till det. Som ett svart svagt TV brus inom en.
    Fick panik, kunde inte tänka bort det, ångesten kom och jag började svettas, må illa och få katastroftankar.
    Fick ta en Oxascand men det tog lång tid innan jag lugnade mig och kunde somna. Vaknade imorse, letade efter ljudet, det var där, och ångesten kom tillbaka.

Jag lider av oro och ångest och har precis startat en KBT via nätet.

Har bra och dåliga dagar men tycker jag för det mesta har det ganska bra.

Fick grav ångest förra året och käkade SSRI men slutade i julas men är påväg att kanske börja igen. Tycker ändå jag mår ganska bra.

Men NU känns det SKIT.

Vad har ni för tips och lugnande råd till mig för att fokusera bort, inte bry mig om suset?
    Hjälper SSRI mot sånt här?

• Svar på tråden Sus i örat-panikångestattack
  • fyrkantigboll

Prova att spela musik så att det inte hörs? 
    Har själv samma noja, blir dönojig när örat susar till lite. Fick panik en morgon när det hade slagit lock för ena örat men det försvann snabbt.
    Min noja har blivit bättre med tiden när jag märkt att det inte hänt något. Gå till en läkare är mitt råd.

• Sam84

"Spela musik så att det inte hörs" !? Sämsta tipset nånsin.

Man vill ju få bort suset, inte maskera det.

Prova massera nacken och axlar.

Byt kudde till en tjockare eller plattare. Sus och öronproblem sitter ofta i stel nacke.

• Anonym (orolig själ)

Kan man få sus i öronen av att man stressar fram suset?
    Eftersom jag mått lite oroligt sista tiden.
    Nu letar jag fram suset precis heeeela tiden.

Är det inbillning tror ni?

Inte kan man bara få ett livslångt sus från ingenstans?
    Vsst jag lyssnar ju i lurar då och då men det gör ju i stort sett alla människor.

En massage kanske vore nåt?
    Satt igår masserade min e men det är ju inget som hjälper direkt.

• sebbe420

Det är tinnitus. Jag har precis samma ljud, ett TV-brus, elektroniskt surr, "lysrörs-surr". Du kan ha haft det ganska länge utan att lägga märke till det.

Jag förstår att det känns ledsamt men jag lovar att du med tiden kommer vänja dig och sluta tänka på det. Eller så har du tur och det försvinner för att orsaken var en annan än skadade öron. T ex stress, förkylning, medicinering, stelhet i nacke.

Jag råder dig att sluta lyssna musik i lurar. Det viktiga nu är att du inte förvärrar din tinnitus, och det är något som mycket väl kan hända utan förvarning. Det var så jag fick min tinnitus och ljudöverkänslighet. Lyssnade musik i hörlurar i ett par år, ofta med på tok för hög volym. Från ett ögonblick till ett annat så brast det. Jag tror att det är mycket genetiskt om man får problem eller inte. Så det spelar ingen roll att "alla andra" också lyssnar. Och det är många av dom som också har tinnitus. Hörselproblemen i samhället kommer bara stiga. 

Sam84 skrev 2017-05-18 22:19:41 följande:

"Spela musik så att det inte hörs" !? Sämsta tipset nånsin.

Man vill ju få bort suset, inte maskera det.

Prova massera nacken och axlar.

Byt kudde till en tjockare eller plattare. Sus och öronproblem sitter ofta i stel nacke.

Att maskera ljudet är ett av de mest använda tipsen för att underlätta tinnitus. Man kan ju nämligen inte "få bort" det.
  • Anonym (orolig själ)
    sebbe420 skrev 2017-05-19 08:40:50 följande:

Det är tinnitus. Jag har precis samma ljud, ett TV-brus, elektroniskt surr, "lysrörs-surr". Du kan ha haft det ganska länge utan att lägga märke till det.

Jag förstår att det känns ledsamt men jag lovar att du med tiden kommer vänja dig och sluta tänka på det. Eller så har du tur och det försvinner för att orsaken var en annan än skadade öron. T ex stress, förkylning, medicinering, stelhet i nacke.

Jag råder dig att sluta lyssna musik i lurar. Det viktiga nu är att du inte förvärrar din tinnitus, och det är något som mycket väl kan hända utan förvarning. Det var så jag fick min tinnitus och ljudöverkänslighet. Lyssnade musik i hörlurar i ett par år, ofta med på tok för hög volym. Från ett ögonblick till ett annat så brast det. Jag tror att det är mycket genetiskt om man får problem eller inte. Så det spelar ingen roll att "alla andra" också lyssnar. Och det är många av dom som också har tinnitus. Hörselproblemen i samhället kommer bara stiga. 

Att maskera ljudet är ett av de mest använda tipsen för att underlätta tinnitus. Man kan ju nämligen inte "få bort" det.
    Tack för ditt svar! Jag fick ju mitt sus innan jag påbörjade min medicinering av SSRI och har ju hoppats att det ska bli bättre men det har det inte. Tycker ibland "att nu är det borta" men sen finns det ändå där. DEt varierar också från dovare ljud som en ventil till skrikigare pip. Fortf väldigt svagt. Tycker överlag jag blivit helt nojjig medc ljud. Kan inte tänka på nåt annat och jag väldigt svårt att gå vidare och må väl. Får hemsk ångest av detta.

När kände du att du liksom gillade läget och slutade bry dig om ljudet?? mitt ljud är ju så svagt så slutar jag bry mig så tror jag inte jag kommer höra det men jag när blir jag människa igen???

Kommer aldrig mer lyssna i lurar...

• sebbe420
    Anonym (orolig själ) skrev 2017-06-08 15:21:24 följande:
    Tack för ditt svar! Jag fick ju mitt sus innan jag påbörjade min medicinering av SSRI och har ju hoppats att det ska bli bättre men det har det inte. Tycker ibland "att nu är det borta" men sen finns det ändå där. DEt varierar också från dovare ljud som en ventil till skrikigare pip. Fortf väldigt svagt. Tycker överlag jag blivit helt nojjig medc ljud. Kan inte tänka på nåt annat och jag väldigt svårt att gå vidare och må väl. Får hemsk ångest av detta.

När kände du att du liksom gillade läget och slutade bry dig om ljudet?? mitt ljud är ju så svagt så slutar jag bry mig så tror jag inte jag kommer höra det men jag när blir jag människa igen???

Kommer aldrig mer lyssna i lurar...
    Det tog mig väl rätt lång tid ändå innan jag började gilla läget och sluta bry mig. 1 år kanske. Men jag fick inte bara tinnitus utan även en jobbig ljudöverkänslighet (hyperakusi kallas det). Det var den som var det svåraste.

Hur menar du med att du överlag har blivit helt nojig med ljud? Upplever du vissa ljud som obehagliga? 
  • Anonym (orolig själ)
    sebbe420 skrev 2017-06-08 16:08:56 följande:
    Det tog mig väl rätt lång tid ändå innan jag började gilla läget och sluta bry mig. 1 år kanske. Men jag fick inte bara tinnitus utan även en jobbig ljudöverkänslighet (hyperakusi kallas det). Det var den som var det svåraste.

Hur menar du med att du överlag har blivit helt nojig med ljud? Upplever du vissa ljud som obehagliga? 
    Usch vad länge med ett år....

Jag fokuserar nästan bara på ljud nu.
    HÖr jag en ventil, en ventilationskanal, ett pip någonstans så reagerar jag och funderar om det är mitt öra eller ljud omkring. Jag lägger liksom fokus på alla ljud.

Dom få gångerna jag koncentrerar mig på nåt annat eller gör så blir ju både sus i huvudet och ljud helt sekundärt och försvinner.

• Anonym (orolig själ)

Nu när jag stretchar mitt huvud på sidan så ökar ljudet en del. Nacken är stel och bruset ökar som sagt. Gör det , det på dig oxå?

Svar på tråden Sus i örat-panikångestattack