• ailee00

    16 år och förälskad i en 25 åring

    Hej, jag är en 16 åring och jag valde att skriva i familjeliv eftersom jag uppfattar att detta är en mer seriös sida där jag kommer att få bättre råd än på något annat ställe. 

    Jag är alltså 16 år och har gått och förälskat mig i en 25 åring. Vi har umgåtts då och då, men bara som vänner. Jag tycker att det är helt underbart att umgås med honom. Jag vet att han känner likadant för mig, eftersom han har berättat det. Men just då fick jag lite panik och låtsades som att jag missuppfattade det han sa och sedan bytte jag snabbt samtalsämne. Anledningen till att jag inte riktigt vågar ta detdär nästa steget är p.g.a min pappa. Jag är rädd för att han ska få panik. Även om vi bara är vänner nu så berättar jag inte att jag har umgåtts med 25 åringen, eftersom att jag är rädd för att han tar det på fel sätt. När jag och 25 åringen har varit ute och sprungit så är jag konstant rädd för att någon jag känner, i värsta fall min pappa, ska se oss. 

    Jag uppfattar det inte alls som att han försöker utnyttja mig. Jag vet att han också är lite förvirrad p.g.a åldersskillnaden. 

    Jag har annars alltid tagit bra beslut, har bra betyg i alla ämnen. Jag har aldrig druckit och jag festar aldrig. 25åringen är likadan, det finns inte så många tonåringar (i min omgivning) som är som mig. Och jag tror att det var en stor faktor till att jag föll för honom. Men ändå så känns detta som ett stort F. Som att jag har tagit helt fel beslut, men jag kan ju inte styra mina känslor... 

    Vet inte riktigt hur jag ska göra. Ska jag försöka glömma denna killen? Är det verkligen ok med 9 års åldersskillnad i när den ena är under 20? Ska jag berätta för min pappa, eller ska jag undvika det, så han slipper få panik? 

  • Svar på tråden 16 år och förälskad i en 25 åring
  • äldreochklokare

    De flesta 25-åringar brukar inte vara mentalt kompatibla med en 16-åring, dvs man är inte på samma nivå mognadsmässigt och därför brukar det inte fungera i längden. Nu kan ju du vara mer mogen eller han mindre mogen, men om han är mindre mogen än för sin ålder skulle jag se upp faktiskt. 

Svar på tråden 16 år och förälskad i en 25 åring