Rörmokare skrev 2017-05-17 18:17:42 följande:
I egenskap av rörmokare som dessutom förnyade säker vatten certifikatet nyss så måste jag först och främst säga JA det där är fult dragna rör.
Men vad värre är att det är inte godkänt alls. Duschutrymmet samt en meter åt vardera håll utanför duschen räknas som våtzon ett och där får du ABSOLUT inte ha brutit tätskiktet och ABSOLUT inte ha en helt vanlig inspektionslucka monterad.
Det är helt omöjligt att hävda att det är fackmannamässigt utfört vid eventuella försäkringsanspråk.
Vad gäller rören i taket säger branschreglerna att tappvatten som måste dras igenom en dusch skall förläggas i tak. Men det har han ju struntat i då vattenrören är dragna ner till blandaren och då antar jag att dom går igenom duschen till ett Tvättställ? Isf har han gjort ett fel.
Dom som är dragna längs med taket är värmerör och den enda anledning att dom är där är förmodligen för att det var närmsta vägen. Det hade heller inte varit en bra ide att ta ut dom i botten av rörschaktet då det hade varit ännu värre ur ren säkerhetssynpunkt.
Men sammanfattningsvis så ser din renovering inte alls fackmannamässigt utförd ut. Och jag skulle säga att din inspektionslucka ovanför duschstången är ditt största problem.
Hmm, okej, jag får ta upp det med de. Tack för svaret