• Anonym (Blod)

Blod från underlivet hos bebis!

Min åtta månader gamla dotter bajsade för en stund sen. Det hade kommit in i slidan och när jag torkade försiktigt med en våt servett kom det lite, lite ljusrött blod på servetten. Jag får inte tag på BVC, men är det här något man bör kolla upp, eller kan man avvakta lite? Spontant känns det som om hon blivit lite torr eller irriterad i underlivet och därför blött lite, men jag är ju inte sjukvårdskunnig.

• Svar på tråden Blod från underlivet hos bebis!
  • Anonym (1177)

Ring 1177 och fråga. Suck!

• Anonym (Blod)
    Anonym (1177) skrev 2017-05-18 10:55:55 följande:

Ring 1177 och fråga. Suck!

Har suttit i kö i 30 minuter nu, under tiden frågar jag här.
  • Anonym (Blod)
    Lahldh1038 skrev 2017-05-18 12:27:50 följande:

Självklart ska det kollad upp.

Det behövdes tydligen inte om det inte kommer fler gånger. De trodde att jag kanske rispat lite när jag torkade bajs. Eller så var avföringen lite frätande, eftersom hela rumpan var lite röd.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Blod) skrev 2017-05-18 12:54:09 följande:
    Det behövdes tydligen inte om det inte kommer fler gånger. De trodde att jag kanske rispat lite när jag torkade bajs. Eller så var avföringen lite frätande, eftersom hela rumpan var lite röd.
    Man måste väl i det närmaste ha klor som en katt för att kunna rispa fram blod i underlivet medan man torkar bort avföring med papper. 
  • Anonym (Beda)

Blod ELLER lite ljusrosa vätska? 2 skilda saker. Åtminstone små bebisar kan ha ljusrosa "flytning" i blöjan om dom e för torra, urater talar man om.

• Sophan
    Påven Johanna II skrev 2017-05-18 12:58:57 följande:
    Man måste väl i det närmaste ha klor som en katt för att kunna rispa fram blod i underlivet medan man torkar bort avföring med papper. 
    Jag tänkte detsamma. Och frätande avföring? Har du matat barnet med saltpeter? Hur kan bajs vara så frätande att det blöder ur snippan?
    Anonym (Blod) skrev 2017-05-18 12:54:09 följande:
  • Topcom

En av mina döttrar fick en blodig flytning i blöjan när hon var bebis. BVC-sköterskan sa att det var normalt och en hormoniell sak. Kanske kan bero på det? Bra att du kollar upp det ändå!

• Topcom
    Topcom skrev 2017-05-18 14:45:38 följande:

En av mina döttrar fick en blodig flytning i blöjan när hon var bebis. BVC-sköterskan sa att det var normalt och en hormoniell sak. Kanske kan bero på det? Bra att du kollar upp det ändå!

Bör tilläggas att det inte var rent blod utan ljusrosa. Som slutet/början av en mens.
  • Anonym (Blod)

Det här var stort som ett knappnålshuvud, ljusrött (men inte rosa) blod. Eftersom det kom från enbart en punkt och inte som flytning trodde 1177 på liten reva. Det har heller inte kommit något mer blod och barnet beter sig precis som vanligt.

Nej, jag har inte kattklor och jag matar henne heller inte med salpetersyra. Jag återger bara vad vårdguiden sa.

• Påven Johanna II
    Topcom skrev 2017-05-18 14:45:38 följande:

Så kan det vara ibland men då gäller det nyfödda bebisar och inte åtta månader gamla spädbarn. 
    Anonym (Blod) skrev 2017-05-18 15:28:33 följande:

Det här var stort som ett knappnålshuvud, ljusrött (men inte rosa) blod. Eftersom det kom från enbart en punkt och inte som flytning trodde 1177 på liten reva. Det har heller inte kommit något mer blod och barnet beter sig precis som vanligt.

Nej, jag har inte kattklor och jag matar henne heller inte med salpetersyra. Jag återger bara vad vårdguiden sa.

Jag förstod att du bara återgav deras svar. Jag tyckte dock att deras svar var lite märkligt. Det kan inte vara så att blodet fanns i avföringen?
  • Anonym (Blod)
    Påven Johanna II skrev 2017-05-18 16:02:09 följande:
    Så kan det vara ibland men då gäller det nyfödda bebisar och inte åtta månader gamla spädbarn. 
    Anonym (Blod) skrev 2017-05-18 15:28:33 följande:

Jag förstod att du bara återgav deras svar. Jag tyckte dock att deras svar var lite märkligt. Det kan inte vara så att blodet fanns i avföringen?
    Jag tror inte att det kom därifrån. Förvisso var det en hel del sånt i underlivet också. Däremot var avföringen lite hård här och var (magen håller på att vänja sig vid nya livsmedel) och det kanske kan ha skrapat lite. Jag kan hålla med om att det låter lite knasigt, men vet själv med mig att jag ibland lyckas rispa till slemhinnor i både näsa och underliv utan att brukar särskilt mycket våld.
  • M1rella
    Sophan skrev 2017-05-18 14:23:45 följande:

Jag tänkte detsamma. Och frätande avföring? Har du matat barnet med saltpeter? Hur kan bajs vara så frätande att det blöder ur snippan?

Bajs som kommer rakt på huden kan bara mycket frätande. Små barn har väldigt skär hud och då kan bajs fräta.

Samma med de som har stomi, de kan få sår pga att bajset fräter.
  • Anonym (Blod)
    M1rella skrev 2017-05-19 10:56:51 följande:
    Bajs som kommer rakt på huden kan bara mycket frätande. Små barn har väldigt skär hud och då kan bajs fräta.

Samma med de som har stomi, de kan få sår pga att bajset fräter.
    Barnet hade dessutom sovit innan blöjbytet och kan alltså ha legat 45 minuter med bajset. Det var nämligen (för en gångs skull) luktlöst, så inget jag reagerade på.
  • M1rella
    Anonym (Blod) skrev 2017-05-19 13:39:17 följande:

Barnet hade dessutom sovit innan blöjbytet och kan alltså ha legat 45 minuter med bajset. Det var nämligen (för en gångs skull) luktlöst, så inget jag reagerade på.

Då kan det absolut fräta på huden.
Svar på tråden Blod från underlivet hos bebis!