• jensi87

    Hur ska jag fakturera?

    Ska börja göra lite konsultuppdrag för en tidigare arbetsgivare nu i sommar, och är väldigt osäkert på hur jag bäst ska gå till väga för att fakturera.

    Jag kommer att bygga hemsidor åt företagets kunder, och även åt privatpersoner vid enstaka tillfällen. Det är inga stora pengar det handlar om, räknar med att fakturera kanske 50.000 per år, ca 5000kr per uppdrag.

    Företaget tycker att jag ska starta enskild firma, men jag kan absolut ingenting om företagsekonomi och blev extremt stressad bara av att börja läsa på Skatteverket... Det känns otroligt rörigt och svårt. Är nyfiken på faktureringsföretag istället, som alltså då sköter allt det administrativa mot provision på det jag fakturerar. Fördelen att jag inte behöver hålla på med bokföring osv lockar extremt mycket. Men har hört från olika fall att det är fint eftersom pengar försvinner till provision, men det känns nästan värt det. Annars skulle jag ju behöva betala en revisor ändå, antar jag.

    Det här kommer inte att vara min huvudsakliga inkomst, utan jag kommer vara heltidsanställd och har det här som bisyssla. Gissar att det påverkar situationen också?

    Så jag ber om råd och tips! Hur hade ni gjort? För- och nackdelar - någon där ute som använder faktureringsföretag (typ CoolCompany) och vill dela med sig av sina erfarenheter? Någonting annat jag missat? All hjälp uppskattas!

  • Svar på tråden Hur ska jag fakturera?
  • glutten

    Jag har använt Frilans finans i många år, just för att kunna fakturera för bisyssla utan att behöva starta eget. Funkat hur bra som helst.

  • Stjärnstoft

    Har haft Enskild firma i några år bredvid mitt vanliga jobb. Innan använde jag Frilans Finans och det fungerade mkt bra. Då jag varken hade tid eller lust att sköta bokföringen så lejde jag ut detta = mkt av inkomsterna gick till revisorn.
    Fördelen var att kunna dra av moms för ev inköp, jag är i en materialintensiv bransch.

  • jensi87

    Tack för svar!

    Jag kommer i princip inte behöva göra några inköp alls för verksamheten, behövs ju bara en dator, internetuppkoppling och någonstans att jobba - har kontor hemma.

    Vågar mig inte på bokföringen själv heller, framförallt därför att jag är rädd att det blir fel och åka på problem med skatteverket... 

    Finns det några nackdelar ni stött på med t.ex. frilans finans? Behöver företaget/personen du fakturerar inkluderas i beslutet, i och med att de (som jag förstår det) faktureras av frilans finans då och inte av mig direkt? Eller räcker det med att de är informerade om det?

  • jensi87
    Stjärnstoft skrev 2017-05-18 16:19:37 följande:

    Har haft Enskild firma i några år bredvid mitt vanliga jobb. Innan använde jag Frilans Finans och det fungerade mkt bra. Då jag varken hade tid eller lust att sköta bokföringen så lejde jag ut detta = mkt av inkomsterna gick till revisorn.
    Fördelen var att kunna dra av moms för ev inköp, jag är i en materialintensiv bransch.


    Fråga! Om du kör enskild firma bredvid ditt vanliga jobb, då är det FA och inte F-skattesedel man ska ansöka om va?

    Påverkas detta om man under en tid saknar anställning? Jag kommer att börja jobba heltid först i september, tills dess arbetslös.
Svar på tråden Hur ska jag fakturera?