• Anonym (ts)

    Tjej som är sminkad eller osminkad?

    Hej!


    Jag har en fantastisk sambo som fått mig att lägga sminket åt sidan. Han berömmer mig mer osminkad och på så sätt vill jag ju hellre vara osminkad. "Oj är du osminkad?" är i mina öron trevligare att höra än "Vad fint du sminkat dig!". Detta har ju även gjort att jag fått finare hy hehe.

    -Observera att detta inte har med klädsel eller hår att göra, utan endast smink.-

    Jag sminkar mig för min skull, alla sminkar vi oss för vår egna skull och vårat egna välmående, Vi vill trivas i hur vi ser ut och jag lägger inget värde i "att sminka sig".

    Är däremot nyfiken på hur andra uppfattar en person som är estetiskt jättesnygg med smink och en osminkad person som är söt.

    Vad är er uppfattning om dessa personer?

    All moralpredikan undanbedes tacksamt då jag endast är nyfiken på hur omvärlden ser på detta och hoppas ni förstår att jag inte hackar på någon. Sminkar mig själv givetvis ibland och skiter fullständigt om eller hur mycket andra sminkar sig! Solig

  • Svar på tråden Tjej som är sminkad eller osminkad?
  • Anonym (bakom masken)

    Tycker personligen att de flesta blir snyggare i smink förutom vissa typer som är väldigt starka färger i sig själv vilket kan se friskt ut.
    Vårt samhälle lägger sån otrolig vikt vid utseende och fysisk perfektion så det är lätt att påverkas och tycka att människor som väljer att inte hålla på med sina utseenden är mindre värda iallafall rent estetiskt. Dessutom signalerar det status numera då allt fler gör plastiska ingrepp som är extremt kostsamma och inget för fattiga människor i underklassen. Har själv sminkat mig hela livet och hatar mitt utseende utan smink, känner mig helt osynlig, får sämre självförtroende så för mig finns inga andra val. Kan precis som du slappna av i förhållanden när man kommer varandra närmre men skulle aldrig sluta sminka mig för att partnern tyckte jag var snyggare utan det är jag själv som måste stå ut med vad jag ser i spegeln.

  • Duckan

    Jag tycker att de flesta men möter i vardagen gör sig bättre med ett litet stänk av rouge på kinden och maskara på fransarna. Undantag finns alltid såklart.
    För egen del går jag endast osminkad på solsemester och på landet, typ.

  • Anonym (T)

    Jag personligen hade varit överlycklig om någon sagt att jag var söt osminkad. Har dock aldrig hört det utan ist: vad konstig du ser ut och tom ful.
    Är jag däremot sminkad får jag höra att jag är skitsnygg. Känner att jag inte kan ta till mig det då det känns " fejk".
    Går aldrig utan smink.

  • Carambolan

    De flesta som är duktiga på att sminka sig snyggare i smink, absolut.

    För egen del är jag helt ointresserad och sminkar mig aldrig till vardags. Känner mig helt bekväm utan både på jobbet och på fritiden. Det tråkiga med det är ju dels att jag därmed är ganska dålig på att sminka mig, eftersom jag inte lärt mig eller övat, och dels att jag är så ovan att se mig själv i smink att jag känner mig helt utspökad i med bara det mest diskreta lilla festsmink.

  • Anonym (bakom masken)
    Anonym (T) skrev 2017-05-18 14:49:43 följande:

    Jag personligen hade varit överlycklig om någon sagt att jag var söt osminkad. Har dock aldrig hört det utan ist: vad konstig du ser ut och tom ful.
    Är jag däremot sminkad får jag höra att jag är skitsnygg. Känner att jag inte kan ta till mig det då det känns " fejk".
    Går aldrig utan smink.


    Samma här...tror det beror på att de inte är vana att se en utan smink och att kontrasten blir för stor. Sen att man kanske inte är född med några exceptionellt vackra drag är ju en annan sak. Jag har också alltid blivit bekräftad i smink precis som du och folk tycker jag är skitsexig när jag har masken på så inte så lätt att acceptera sig själv i den osynliga versionen då;(

    Tar aldrig av mig sminket när jag drar hem någon ny...sånt tar tid haha
  • BandAnna

    Jag tycker att naturligt oftast är finast. 


    Det kryper i mig när jag ser foundation på folk. Varje liten ojämnhet blir så mycket tydligare än förut och det ser så....smutsigt ut. Kommer inte på något bättre sätt att beskriva det. 


    Likadant med långa naglar. Jag har inga problem att föreställa mig alla bakterier som gottar sig under de där naglarna. 

  • Duckan

    Haha, BandAnna, även när mina naglar är ganska korta kan det frodas skit där under så ingen slipper undan bakterierna

    Var på Grönan för lite sen och det var en dag som det var fullt med unga tonåringar. Där kan man snacka om för mycket av allt. Tjocka lager Foundation, highlight och countoring till max. För att inte tala om lösögonfransarna de sastt på sig också. Såg tamejfan inte klokt ut.

  • Anonym (Hanna)

    Nu har jag verkligen saggat ihop, kör bara ögonskugga och mascara. Det känns lagom. Till sommaren i värmen vill jag inte behöva ha kletigt smink på mig.

    Men visst ser folk oftast bättre ut med smink - om de vet vad man gör.

  • Anonym (H)

    Beror på individen. Vissa är snygga utan smink , andra ser bättre ut med lite smink.

    För mycket smink brukar inte vara snygg , när man ser att personen har en tjock lager fondation och annat på sig.

    ( min personlig åsikt förstås)

    Jag sminkar mig oftast inte privat eller använder bara lite mascara , men blir oftast sminkad på jobbet.

    Då kan det ta timmar. ;)

  • taquine

    Har väl aldrig varit någon storsminkare ,är för lat plus jag tycker det är tråkigt att både sminka för att inte tala om ta bort...Det är väl i jobbet när det är mässa eller dyl jag duttar på lite. 
    Nu har jag ganska så mörka fransar och ögonbryn och bra hy av naturen  så förhoppningsvis ser jag inte ut som ett träsktroll utan smink.
    Nu kommer ju solen också och de flesta ser ju så mycket piggare och fräschare ut med lite bränna istället för foundation m.m


    Goodness me
Svar på tråden Tjej som är sminkad eller osminkad?