• Vattumankillen

Kraschad hårddisk! Har ni några tips på hur jag ska gå vidare för att försöka rädda filmer och bilder?

Hej. Har en dator som kraschade 2008. Nu är jag 22 år men det var ingen som tänkte på säkerhetssparning i min familj innan datorn kraschade och jag var inte så duktig på datorer 2008 då jag var 13 år. Det var och är väldigt dyrt om man skulle lämna in datorn till ett företag som försöker rädda hårdisken uppåt 10000 kronor, så mina föräldrar har väntat på framtiden att det skulle bli billigare. Men det kommer inte bli så mycket dyrare och jag tror det snart är för sent att vänta eftersom jag tror inte det går att rädda bilder och filmer om datorn är för gammal. På hårdisken så har jag och min familj bilder och filmer.

Har ni några tips på hur man ska gå tillväga?

Finns det metoder som man kan som privatpersoner använda sig av för att rädda bilder och filmer ifrån kraschade hårddiskar?

Är datorn som är ifrån 2004 och kraschade 2008 för gammal för att man ska kunna rädda något?

Tacksam för svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-18 20:59
    Menade att det kommer troligen inte bli så mycket billigare(inte dyrare) om man väntar på framtiden om man ska lämna in hårdisken till ett företag som försöker rädda hårdisken

• Svar på tråden Kraschad hårddisk! Har ni några tips på hur jag ska gå vidare för att försöka rädda filmer och bilder?
  • Anonym (852)

Håller med Occam.

Men hur krashade den? Gick den fysiskt sönder?
    Har du testat koppla in den i en annan dator och kolla om disken dyker upp?
    Ren gissning är väl dock att det är en IDE-disk. Inte så vanligt med sådana kontakter längre.

• Benedicte

Ja det beror ju på vad du menade med kraschade. Jag hade en dator som spärrade sig men kom åt bilder som jag sparade genom att plocka ut hårddisken. Köpte en hårddiskdocka som jag använder när jag vill kolla på dem.

• Vattumankillen
    Anonym (852) skrev 2017-05-18 21:30:27 följande:

Håller med Occam.

Men hur krashade den? Gick den fysiskt sönder?

Har du testat koppla in den i en annan dator och kolla om disken dyker upp?

Ren gissning är väl dock att det är en IDE-disk. Inte så vanligt med sådana kontakter längre.

Oki. Vet inte riktigt men jag tror datan kraschade fysiskt dvs att något har gått sönder. Det gick att starta datorn men det kom upp då en massa text plus lätt något ifrån datorn.
  • John22

Det är omöjligt att svara på baserat på infon du tillhandahållit. Om datorn bara slutade fungera helt och hållet är det sannolikt inget fel på hårddisken (eller det var iaf inte det när datorn slutade fungera). Då behöver man bara koppla in hårddisken ifråga i en ny dator eller använda en hårddiskdocka för att komma åt filerna. Detta är vad jag skulle prova först.

Om filerna "försvunnit" från hårddisken är det viktigt att inte spara något nytt på den, eftersom man då kan skriva över de "förlorade" filerna, varpå de är förlorade för alltid. Det man ska göra är att "klona" disken till en ny hårddisk och sedan arbeta med denna klon, så att man inte riskerar att skada originalet. Det finns en rad olika filräddningsprogram man sedab kan använda sig av för att få tillbaka "raderade" eller försvunna filer.

Jag föreslår att du kontaktar något kunnig som kan ta en titt på er dator. Ni behöver inte vända er till någon filräddningsfirma, utan bara någon datorreparatör som kan ta en titt på vad som är fel.

• Anonym (SåÄrDet)

Börja med att plocka ut hårddisken och koppla in den i en annan dator, kanske inte är fel på just hårddisken, att återställa grejer om det blivit raderar tror jag inte går eftersom det brukar vara en tidsperiod som amn måste göra det inom innan det försvinnee för gott

• John22
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2017-05-19 18:15:33 följande:

Börja med att plocka ut hårddisken och koppla in den i en annan dator, kanske inte är fel på just hårddisken, att återställa grejer om det blivit raderar tror jag inte går eftersom det brukar vara en tidsperiod som amn måste göra det inom innan det försvinnee för gott

Filer försvinner när de markerats som "kastade" och sedan skrivs över av andra filer, inte på grund av att det passerat något specifik tidsperiod.
  • Abegayle70

Är det hårddisken som kraschat mekanskt så kan det kanske gå att rädda en del om du lägger den i frysen några timmar, kopplar in den sedan i en annan dator och kopierar över så mycket det bara går innan den lägger av på nytt. Jag räddaden en massa foron och musik på det viset för några år sedan.

Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • SVejsan

Kan vara så att datorn inte hittar operativsystemet (windows xx) / operativsystemet har kraschat, på grund av defekt i filsystemet (någon sektor har skadats), Har du någon felkod? Jag hade en dator som la av på detta sättet.
    Kunde då rädda filer som dokument och bilder genom att köra Ubuntu (linux) från en minnessticka. Och då leta igenom disken efter sånt som var värt och spara via den...

Svar på tråden Kraschad hårddisk! Har ni några tips på hur jag ska gå vidare för att försöka rädda filmer och bilder?