Kraschad hårddisk! Har ni några tips på hur jag ska gå vidare för att försöka rädda filmer och bilder?
Hej. Har en dator som kraschade 2008. Nu är jag 22 år men det var ingen som tänkte på säkerhetssparning i min familj innan datorn kraschade och jag var inte så duktig på datorer 2008 då jag var 13 år. Det var och är väldigt dyrt om man skulle lämna in datorn till ett företag som försöker rädda hårdisken uppåt 10000 kronor, så mina föräldrar har väntat på framtiden att det skulle bli billigare. Men det kommer inte bli så mycket dyrare och jag tror det snart är för sent att vänta eftersom jag tror inte det går att rädda bilder och filmer om datorn är för gammal. På hårdisken så har jag och min familj bilder och filmer.
Har ni några tips på hur man ska gå tillväga?
Finns det metoder som man kan som privatpersoner använda sig av för att rädda bilder och filmer ifrån kraschade hårddiskar?
Är datorn som är ifrån 2004 och kraschade 2008 för gammal för att man ska kunna rädda något?
Tacksam för svar
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-18 20:59
Menade att det kommer troligen inte bli så mycket billigare(inte dyrare) om man väntar på framtiden om man ska lämna in hårdisken till ett företag som försöker rädda hårdisken