• Anonym (Anna)

Vab för tandläkarbesök.

Barnen har en kallelse till tandläkaren en morgon eftet att skolan slutat. Jag har inte gått på semester då ännu utan jobbar. Flaggade til min chef att jag kommer ta vab på fm ( halv dag) och det var helt okej. Kanske tar jag ut flex på em o kör heldag ledigt. Men en kollega reagerade o tyckte det var konstigt att jag inte böt tid då jag snart ska ha semester. Min ledighet stör inte hennes jobb alls utan det var mest grejen. Kommer hålla mig till drt jag planerat men undrar hur andra resonerar?

• Svar på tråden Vab för tandläkarbesök.
  • Anonym (Emma)

Klart du kan ta ledigt för läkar/tandläkarbesök. Om alla flyttade läkartiderna till sin semester skulle man ju bara kunna bedriva sjukvård under juni, juli och augusti. Fattar inte alls hur kollegan tänker...

• Duckan

Jag trodde inte man tog vab för tandläkaresök. Barnet är ju inte sjukt?
    Alltid lär man sig nåt nytt.
    Jag får inte avdrag för sånt så jag har inte behövt tänka på det.
    Dock ser jag till att få tider som tar minimalt med arbetstid i anspråk.

• Anonym (Kajsa)

Det är väl inte vab man tar utan föräldraledigt?

• Lena

Klart du ska ta vab för läkarbesök med barnen. Det finns som alternativ när du rapporterar på FK

• Anonym (A)

Att vänta till semestern låter konstigt. Däremot trodde jag inte man fick vabba för tandläkarbesök. Själv har jag tagit ut komptid.

• Anonym (Emma)

Kan vara olika regler beroende på kollektivavtal och liknande, men på mitt jobb har vi rätt till permission (betald) för läkarbesök upp till två timmar tror jag.

• Anonym (Anna)

Jo man får vabba för läkarbesök tandläkaren logoped etc.

Jag brukar ta flex eller komp men denna gång tänkte jag ta vab på fm.

• Anonym (M)
    Anonym (Anna) skrev 2017-05-19 10:37:31 följande:

Jo man får vabba för läkarbesök tandläkaren logoped etc.

Jag brukar ta flex eller komp men denna gång tänkte jag ta vab på fm.

Så du ska ta ut VAB en hel förmiddag för att gå till tandläkaren med ditt barn?!

Förstår din kollega.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (M) skrev 2017-05-19 10:53:30 följande:

Så du ska ta ut VAB en hel förmiddag för att gå till tandläkaren med ditt barn?!

Förstår din kollega.

Och jag bor som du bor och har lika långt till stan. Min kollega påverkas nada av min frånvaro
  • Carambolan

Det är helt enligt reglerna att ta vab för planerade läkarbesök, men kanske att FK ifrågasätter varför du behöver ta en halv dag för bara ett tandläkarbesök.

Svar på tråden Vab för tandläkarbesök.