Lön för tandsköterska
Jag funderar på utbilda mig till tandsköterska.
Nyfiken på vad lönerna ligger på.
Så ni tandsköterskor där ute. Vad har ni i lön, hur länge har ni jobbat & vilken region jobbar ni i?
Jag funderar på utbilda mig till tandsköterska.
Nyfiken på vad lönerna ligger på.
Så ni tandsköterskor där ute. Vad har ni i lön, hur länge har ni jobbat & vilken region jobbar ni i?
Jobbade tidigare som tandsköterska, men nu som tandläkare. Jobbar i Västra Götalands läns landsting. Ingångslönen för en nyutexaminerad ligger på en bit under 20 000 kr i månaden. En kompetent sköterska med all vidareutbildning som finns och mer än 20 år i yrket kan komma upp i närmare 24 000 kr. Jobbar du privat kan du möjligen, om du har tur komma upp i runt 27 000 kr efter några år. Lönen är alltså kass. Förvänta dej inte att kunna försörja dej och leva ett gott liv på en tandsköterskelön. Någon lönesatsningen på just tandsköterskor lär aldrig heller bli aktuell. Det var 20 år sedan jag började som tandsköterska och redan då pratades det om att lönerna måste höjas. Inget hände och inget kommer att hända. I dom högre chefernas ögon är tandsköterskan icke högskoleutbildad och kan därför aldrig få det rejäla lönelyftet dom förtjänar. Så tänk dej noga för om det är värt det innan du utbildar dej. Kalkylera med att du har 50% chans att sluta som ensamstående och räkna med hur din levnadsstandard kommer att se ut det blir så.