• Anonym

    VARFÖR kliar det?? Dålig blodcirkulation?

    Kommer ihåg sen länge tillbaks när jag var med på gymnastiken (sommar som vinter) Och man sprang och ansträngde sig, så började det klia på benen, låren, under skinkorna m.m Så jag inte kunde springa mer, var tvungen å klia ihjäl mig nästan!

    Så är det fortarande, jag och min kille kan inte gå långa promenader, för det börjar klia efter 5-10 min..
    Jag har köpt en muskelmassage för ryggen, och när jag använder den på ryggen så börjar det klia outhärdligt efter en liten stund, så jag river å kliar med naglarna..

    Jag testade att använda den på låren lite, och det gick ju inte många sek innan det började klia jättemycket där med.. skuumt?!..

    Nån som har någon aning om varför det blir så här?! Hjälper det/är det bra att använda massagen, för att ev. få igång blodcirkulationen?!

  • Svar på tråden VARFÖR kliar det?? Dålig blodcirkulation?
  • Anonym

    Ok, ja.. det är faktiskt värre när det är kallt ute.. Men jag har även fått så på sommaren..
    Jättejobbigt är det ju..

  • Modegurun

    Försöka peela kroppen för att få bort torr hud ( döda hudceller ) man bör peela en kropp 2 gånger i veckan. Ingen hudlotion hjälper annars !!

  • Anonym

    Modegurun: Men det känns inte som att det har med något sånt att göra?! (jag smörjer nästan aldrig in mig, mer än i ansiktet) Och inte så lätt å komma åt på ryggen..

    Det är ju inne i kroppen, precis som att man har jättedålig blodcirkulation?!

  • Grisen81

    pröva anthistaminer.. kan vara värme du reagerar på..en allergi.
    finns tabletter receptfritt på apoteket. ceretzinin eller vad de heter..

  • Anonym

    Grisen81: Tack, ska testa det.. (det blir bara när jag anstränger mig, aldrig när jag duschar varmt)

    Men man är ju bara orolig att det är nåt farligt.. visste inte jag hade så på ryggen åxå, förrän jag testa med massagen..

  • Grisen81

    TS: jag har kontakt allergi.. om någon smäller till mig eller drar en penna mot min hud och liknande blir det en upphöjning där och det kliar... finns många olika allergier..

    detta hittade jag på nätet..förstod att du hade en typ av nässelutslag som jag har....eller jag tror det du har!

    Ansträngningsurtikaria - kolinerg urtikaria
    En del ungdomar, vanligen pojkar i 20-års åldern, får vid ansträngning små röda nässelutslag som är 1-3 mm i diameter och omgiven av en röd zon. Utslagen kliar ofta intensivt. De brukar sitta på bålen, ibland också i ansiktet, på benen och armarna.

    Utslagen kommer vid kroppsansträngning, feber, varmbad och stressiga situationer. En del får utslag när de ätit kryddstark mat. Utslagen kommer då kroppstemperaturen är lite högre än normalt. Ibland förekommer samtidigt huvudvärk och andningsbesvär. Efter ungefär en timma försvinner utslagen och huden ser helt normal ut igen. Ansträngningsurtikaria brukar förekomma under några år för att sedan gå över av sig själv.

  • Pippi på kafferep

    Det KAN faktiskt börja klia om man får skjuts på blodcirkulationen! Jag har en apparat som ger djup muskel massage och det kliar som f*n när jag kör den på ett och samma ställe ett tag. Som tusen myggbett... Det hjälper inte att klia heller, det blir nästan bara värre!

  • 201201232

    Jag har likadant. Kvällspromenader på sommaren slutar alltid i en fruktansvärd klåda. Mig hjälper Cetirizin, men jag är osäker på om det är mer en psykologisk effekt än riktig.. Jag vet inte.

  • Anonym

    grisen81: Jag har aldrig fått utslag, eller ens blivit röd.. det syns ingenting!! Blir bara rött för att jag kliar.. hmm..

    Pippi: ja, jättejobbigt när det kliar så man nästan håller på att dö! Men ganska jobbigt att få så när man är ute och går bara, jätteskumt..

  • Pippi på kafferep

    *Fnissar* Ja, sannerligen! Vi verkar vara lite udda du och jag! Jag har nog kännt att det kan börja klia på benen efter en snabb långprommenad, också!

  • Charlotteee

    Hej,

    Om det inte blir utslag eller rött när klådan börjar så är det inte nässelutslag utan något annat.

    Jag har samma klåda som först startades efter dusch. Jag har dessvärre haft den i 13 år. Nu går den igång när huden blir kall. Svett kyler ju av huden så det triggar ofta igång.

    Jag har sökt för detta i många år men inte fått någon hjälp. Anti-histaminer hjälper inte.

    Det är inte huden som kliar, inga krämer hjälper. Det liksom sticks nere i huden.

    Tillslut tipsade någon i gruppen jag är med i, vattenklåda, om BA, beta-alanin, ett enzymtillskott man kan köpa i vissa hälsokostbutiker. Det funkar!

    Här kan ni läsa mer om aquagen pruritus vattenklåda, det finns väldigt lite känt om detta så det borde nog snarare kallas vatten/köld.

    Jag vill förstås att fler får hjälp och att informationen om detta sprids så att det tas på allvar av läkare.

    rarediseases.info.nih.gov/diseases/10278/aquagenic-pruritus

Svar på tråden VARFÖR kliar det?? Dålig blodcirkulation?