• Anonym (?)

Kan man skydda SGI med studier på halvtid?

Stämmer det att man kan skydda sin SGI om man är hemma med barn utan föräldrapenning (efter första året) om man läser på universitet med CSN? Pratade med en person på Försäkringskassan och hon menade att det inte spelar någon roll om studierna är på hel- eller deltid, SGI är skyddad så länge man får CSN. Hittar ingen info om detta på deras sida och tyvärr har jag vid några tillfällen fått fel information från FK. Någon som studerat på deltid eller någon annan som vet och kan bekräfta att detta stämmer?

• Svar på tråden Kan man skydda SGI med studier på halvtid?
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2017-05-19 18:07:29 följande:

Stämmer det att man kan skydda sin SGI om man är hemma med barn utan föräldrapenning (efter första året) om man läser på universitet med CSN? Pratade med en person på Försäkringskassan och hon menade att det inte spelar någon roll om studierna är på hel- eller deltid, SGI är skyddad så länge man får CSN. Hittar ingen info om detta på deras sida och tyvärr har jag vid några tillfällen fått fel information från FK. Någon som studerat på deltid eller någon annan som vet och kan bekräfta att detta stämmer?

Jag glömde skriva "deltid" i första meningen men hoppas att ni fattade. 
  • nnnnnnnn

JA!

Konstigt nog så är SGI skyddat om man läser på komvux eller högskola 50% eller mer och tar CSN-bidraget.

Under barnets första år är alltid SGI skyddat = man måste inte ta ut en enda FP-dag.
    Efter barnet fyllt 1 år så måste man ta ut 5 FP-dagar/vecka om man är hemma heltid eller plugga 50% och ta bidraget (+ lån om man vill) = behöver inte ta ut FP alls om man pluggar 50% eller mer.

• MR Xyz

Ja, det stämmer. I lagen står det bara att man ska uppbära studiemedel, inte i vilken omfattning. Så om du tar ut studiemedel alla veckor du studerar, oavsett omfattning, så är sgi skyddad.

Svar på tråden Kan man skydda SGI med studier på halvtid?