• _DuVetHon_

Äggvita i urin

Någon som vet vart gränsen för äggvitevärdet i urinen går innan det blir farligt?

Var hos vårdcentralen för jag har haft otroligt ont i höger njure till och från senaste månaden och dom tog urinprov och allt sånt. Fick tillbaka provsvaret idag som visar på äggvita i urinen +5 och att barnmorskan måste kolla upp detta. Jag har tid på måndag hos barnmorskan.

Jag har samma blodtryck som tidigare (runt 120) men har fått mycket huvudvärk som inte går över med paracetamol och ont i höger njure till och från (förmodad njurstas). Läkaren var orolig för begynnande havandeskapsförgiftning, men kan man ha det utan att ha förhöjt blodtryck?

• Svar på tråden Äggvita i urin
  • Snuttis2

Är absolut ingen läkare men dina symyom låter ju lite luriga så det är väl bra att du blir ordentligt utredd!

högt blodtryck är ju ett vanligt symtom men det är ju inget som säger att det drabbar alla! Det beror säkert lite på genetik!

Tittade till på 1177 o där står inte ens hög blodtryck med som ett vanligt symtom:

Symtom

Ofta märker du inte av havandeskapsförgiftning, utan komplikationen upptäcks vid kontroll hos barnmorskan.

Symtom vid havandeskapsförgiftning kan vara:

? plötslig huvudvärk

? synbesvär, såsom flimmer för ögonen, synfältsbortfall, dimsyn och dubbelseende

? ont i övre delen av magen, särskilt under höger revbensbåge

? illamående och kräkningar

? hastig uppsvullnad i händer, fötter och framförallt ansiktet

? allmän sjukdomskänsla, frånvarokänsla och skakighet.

Hoppas att du får en bra kontakt/kontroll så du vet, kan få hjälp o ta hand om dig/bebisen ordentligt sista tiden!

Svar på tråden Äggvita i urin