• Anonym (Hjälp!)

Tonsillstenar - hjälp!!!

Har på senare år fått problem med tonsillstenar. De avlöser varandra och nu har jag en stor bumling på ena halsmandeln som stör grymt mycket. Den irriterar rejält och är säkert upp mot en centimeter bred av det som syns. Har en mindre på den andra halsmandeln men den känner jag inte av alls just nu.

Behöver alla tips jag kan få nu. Hur får jag bort den utan att peta/trycka? Eller är det bara att vänta på att den ska lossna? Hur förebygger man att skiten uppkommer?

Jag klarar INTE av att trycka/peta bort dem. Har extremt känslig kräkreflex och har försökt många gånger men det går bara inte.

• Svar på tråden Tonsillstenar - hjälp!!!
  • Anonym (Hjälp!)

Nån mer som har eller haft stenar i halsmandeln?

• Anonym (jag med)

Jag har också mycket problem med tonstillstenar. De bästa är ju att trycka/pilla, men mina är så stora att jag bara får bort hälften. Något som jag har märkt hjälper bra är att gurgla munvatten varje dag förebyggande, samt att jag tar några Zyx (halstabletter att köpa på apoteket. i dem finns det samma verkningssamma medel som i ibumentin och andra värktabletter) i några dagar när jag väl får tonstillstenar och sedan brukar jag kunna harkla loss dem. Då brukar jag bli av med dem på ett par dagar!

• Anonym (Hjälp!)
    Anonym (jag med) skrev 2017-05-19 22:41:06 följande:

Jag har också mycket problem med tonstillstenar. De bästa är ju att trycka/pilla, men mina är så stora att jag bara får bort hälften. Något som jag har märkt hjälper bra är att gurgla munvatten varje dag förebyggande, samt att jag tar några Zyx (halstabletter att köpa på apoteket. i dem finns det samma verkningssamma medel som i ibumentin och andra värktabletter) i några dagar när jag väl får tonstillstenar och sedan brukar jag kunna harkla loss dem. Då brukar jag bli av med dem på ett par dagar!

Tack för tips!

Trycka/pilla bort dem klarar jag inte pga kräkreflexen. Önskar så att de gick.
  • Anonym (Op)

Om du har stora problem och inte klarar att ta bort stenarna själv kanske du ska överväga att ta bort mandlarna?

• Anonym (Pelle)

När de är så stora kanske du kan trycka bort dem med tungan? Tungan har nämligen den fördelen att den utlöser inte kräkreflexer. Kroppen är smart. Dock når inte alla, jag gör inte det.

• Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Pelle) skrev 2017-05-21 22:03:22 följande:

När de är så stora kanske du kan trycka bort dem med tungan? Tungan har nämligen den fördelen att den utlöser inte kräkreflexer. Kroppen är smart. Dock når inte alla, jag gör inte det.

Når tyvärr inte
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Op) skrev 2017-05-21 20:18:15 följande:

Om du har stora problem och inte klarar att ta bort stenarna själv kanske du ska överväga att ta bort mandlarna?

Har visserligen stora problem med dessa men att operera bort halsmandlarna känns verkligen som sista utvägen pga operationen innefattar smärta och risker. Har ett litet hjärtfel som gör att jag helst inte sövs om jag inte måste.
Svar på tråden Tonsillstenar - hjälp!!!